פפילו – מה? כן, הנגיף המטריד שעובר ביחסי מין עלול להימצא גם בחלל הפה

(12)
לדרג
תוכן מקודם

כידוע, נגיף הפפילומה עלול לעבור ביחסי מין ולגרום לסרטן. אבל הנה עובדה שעשויה להפתיע אתכם: פפילומה עלולה להימצא גם בתוך חלל הפה שלנו. החדשות הטובות: במקרה כזה היא אינה מקושרת לסרטן הפה

רופאת שיניים - רפואת הפה
053-5248989 (מספר מקשר)

סביר להניח שיצא לכם כבר לשמוע אודות נגיף הפפילומה (HPV) העלול לעבור בעת קיום יחסי מין.

למרבה המזל, כיום קיים חיסון יעיל כנגד ארבעה זנים עיקריים של הוירוס שעלולים לגרום לסרטן, הניתן לבני נוער במסגרת שגרת החיסונים המומלצת על ידי משרד הבריאות.

אבל הנה עובדה שעלולה לטלטל את עולמכם: האם ידעתם שפפילומה עלולה להימצא גם בחלל הפה? למעשה, אותו נגיף ידוע לשמצה אינו עובר רק באמצעות יחסי מין. הוא עשוי להימצא בריריות השונות של הגוף - גם באיברי המין אך גם בחלל הפה ואפילו בעור.

אז למה בעצם אנחנו צריכים לחשוש מפני הפפילומה? ובכן, נתחיל מהעובדות: עד כה הוכח כי נגיף הפפילומה שעובר בעת קיום יחסי מין הוא אחד הגורמים העיקריים לסרטן צוואר הרחם. מעבר לכך, נגיף הפפילומה עלול לסכן גם גברים שנחשפים אליו ולהעלות את סיכויים לסוגי סרטן אחרים כמו סרטן פי הטבעת למשל. אמנם, עד כה לא נמצאה קורלציה בין הימצאות נגעים של פפילומה בפה לבין הסיכוי לסרטן, אולם נמצא קשר בינו לבין סרטן בחלל הלוע.

איך נדבקים בפפילומה בפה?

כדי שנגיף הפפילומה יעבור מפה לפה, נדרש קיום של מגע ישיר בין רקמת הפפילומה לבין חלל הפה. למקרה שתהיתם, הנגיף אינו עובר באמצעות דיבור או נשיקה על הלחי, אולם תיתכן הדבקה בעת נשיקה אינטימית יותר המערבת מגע ישיר עם ריריות הפה.

מקור להדבקה בפפילומה. נשיקה אינטימית

נגיפי הפפילומה עוברים גם באמצעות מגע וחיכוך של העור ולכן תיתכן הדבקה גם בעת מגע ישיר עם רקמת הפפילומה עצמה. כלומר, אם נוגעים בה באמצעות היד למשל, היד יכולה להידבק, משום שהפפילומה עלולה לעבור לרקמת העור.

בנוסף, פפילומה בפה עלולה לעבור גם באמצעות יחסי מין אוראליים. כיוון שיש 200 סוגים שונים של פפילומה, חשוב לדעת כי גם אם חוסנתם עדיין עלולים להופיע נגעי פפילומה בפה שלכם. זאת כיוון שרוב נגעי הפפילומה המופיעים בפה נגרמים מסוגי הוירוס שאינם כלולים בחיסון.

חשיבות האבחון המוקדם

אף שלא ניתן למנוע לחלוטין את ההידבקות בנגיף, בהחלט אפשר לצמצם את הסיכוי לכך: כאמור, החיסון הקיים כיום מאפשר הגנה גבוהה מפני ארבעה סוגים של פפילומה. אמנם ישנם למעלה מ-200 זנים של הנגיף, אך ארבעת זנים אלה הם אלה שמקושרים יותר לגידולים סרטניים. לפיכך, ההמלצה הטובה ביותר היא קודם כל להתחסן מפני הנגיף, בהתאם להמלצת הרופא/ה גניקולוג/ית.

עצה נוספת היא להיות ערים למתרחש בחלל הפה. בניגוד לאזורים פנימיים אחרים בגוף, את חלל הפה קל מאוד לראות בעיניים וחשוב לכן להציץ מדי פעם במראה ולבחון את חלל הפה מכל הזוויות האפשריות: מתחת ללשון, בצדדיה, באזור פנים הלחיים ופנים השפתיים. אם הבחנתם בממצא חדש – כדאי לעקוב. אם הוא אינו חולף בתוך שבועיים, פנו למומחה לרפואת הפה. את הניסוי הזה כדאי לערוך מדי כמה חודשים, משום שהוא יכול לסייע לכם לאתר נגעים נוספים בפה שעלולים לסכן את חייכם, ולא רק פפילומה.

איך מאבחנים?

לפפילומה יש מראה טיפוסי – היא נראית כמו גידול שצומח אל מחוץ לרקמה הבריאה. זאת בניגוד לכיב למשל המתפשט לתוך הרקמה. ברוב המקרים, מומחה לרפואת הפה ידע לאבחן את הנגיף, ובעת הצורך יבקש לבצע ביופסיה על מנת לשלוח את הנגע לאבחון פתולוגי.

מה כולל הטיפול?

במקרה שאכן מאותר נגע של פפילומה בחלל הפה, המטרה תהיה להסירו. נגיף הפפילומה עלול לחזור כיוון שהוירוס עשוי להתמקם בעומק הרקמה. מרבית הביופסיות נערכות תחת הרדמה מקומית, למעט מקרים שבהם הפפילומה ממוקמת קרוב ללוע. במקרה כזה ייתכן שיהיה צורך בטשטוש או בהרדמה מלאה.

לסיכום, וירוס הפפילומה עלול לעבור באמצעות יחסי מין ולהדביק את איברי המין. בנוסף, וירוס הפפילומה שנמצא בחלל הפה לרוב עובר באמצעות נשיקה אינטימית/יחסי מין אורליים. כדי למנוע את ההידבקות ולצמצם את הסיכונים הכרוכים בהופעתו, חשוב קודם כל להתחסן בהתאם להמלצת הרופא וכן להקפיד לבצע בדיקה עצמית של חלל הפה ולעקוב אחר ממצאים חריגים.

ד״ר קרן עמירה, DMD, מומחית לרפואת הפה. לפגישת ייעוץ, צרו קשר

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום