המדריך לכתמי שמש

(0)
לדרג

תנו לשמש לעלות אבל תיזהרו ממנה. הקיץ הגיע ואתו גם הכתמים. המדריך לסוגי כתמים. נכון לקיץ 2021 ובכלל

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

גם בקיץ הזה נשמע כל הזמן את צמד הביטויים קרינת השמש וקרם הגנה. שיזוף יתר, סכנה. אכן סכנה. חשיפה ממושכת ולא מבוקרת לשמש עלולה לגרום לתופעות ותחלואות שונות ואף מסוכנות החל מקמטים וכלה בסרטן העור, אבל לא פחות מכך גם לשורה של כתמים שהיא מייצרת על העור. 70% מהנזקים הנגרמים על ידי השמש מתרחשים כל העת וגם מסתבר בימים מעוננים. העור צובר קרינה במשך שנים ואלה עלולים להתפתח חלילה ביום מן הימים לפגיעה ומחלה גלויה. יש שלושה סוגים של קרינה החודרים את האטמוספירה ופוגעים בעור: קרינת UVB- הפוגעת בשכבת האפידרמיס, קרינה אינפרא אדומה (IR) שמהווה 45% מקרינת השמש וקרינת UVB. התופעות על עור הגוף הנגרמות מקרינת השמש, נגרמות עקב חשיפה וכאלה שחשיפה מחמירה אותן.

נמשים הם גם כתמים

נמשים בהחלט מוסיפים המון ייחוד וחן על פניהם של ילדים ומי לא מכיר את בילבי בת גרב, אך מסתבר כי לנמשים אין שום קשר לחינניות. הופעתם מעידה על פיזור בלתי אחיד של מלנין באזורים חשופים כמו למשל פנים ויופיעו פחות על אזורים שלא נחשפים לשמש. נמשים של קיץ למי שלא יודע, נעלמים בחורף, אבל כאשר הם אינם חולפים, הם מעידים על חשיפה ניכרת לשמש ועל נזק קבוע.

כתמי שמש- בצבע חום כהה

כתמי שמש הנקראים גם כתמי כבד בשל צבעם החום. הם לרוב יופיעו על החלק העליון של הגב, על גב כפות הימיים וגב האמות. הם מעידים על נזק ברור. הם מתכהים בקיץ ומתבהרים בחורף אולם לא נעלמים כמו נמשים "תקופתיים". כתמי השמש הללו מופיעים עקב חשיפה ממושכת לשמש ובדרך כלל בגיל מבוגר. אלה הם כתמים שאינם מסוכנים וניתן להסירם בשיטות שונות אצל רופא עור.

כתמים לבנים- חוסר במלנין

ניתן לראות לעתים על גב האמות וידיהם של אנשים מגיל שלושים ומעלה, כתמים לבנים שנראים כמו טיפות, אלה נגרמים בשל מחסור במלנין וחשיפה יתרה לשמש.

נקודות חן או שומות?

נקודות חן או שומות, הן תוצאה של ריבוי מלנוציטים. הם מופיעים בגילאים מוקדמים וגדלים יחד עם הגיל. עד העשור הרביעי הן יגדלו ואחר כך מספרם יתמעט. הן שכיחות באזורים החשופים ומספרם שונה מאדם לאדם. לאנשים שיש מספר שומות רב, מומלץ לא להיחשף לשמש יתר על המידה ולהשתמש בתכשיי הגנה וכן לעבור מעקב אצל רופא עור.

רשת על הפנים- התרחבות כלי דם

חשיפה מוגברת לשמש בקרב בהירי עור, גורמת להרחבת רשת הנימיות – כלי הדם הנמצאים בו אשר תפקידם להזין אותו ולאודם קבוע על הפנים עו באזורים אחרים חשופים לשמש כמו מחשוף, גב הידיים ועוד.  על הפנים הם יכולים להיראות כמו קווים דקים אדומים בצורה של עכביש. הם עלולים להופיע גם כאשר נוטלים הורמון אסטרוגן, הפרעות בתפקודי הכבד, גלולות למניעת הריון ועוד.

מה זה אקנה רוזציאה?

אקנה רוזציאה זו תופעה המופיעה בדרך כלל אצל גברים על האף וזכתה לכינוי "אף של שתיינים" משום ששתיית משקאות חמים ואלכוהול מחמירה את הסומק הקבוע המופיע על האף ולעתים גם על הלחיים.

כתמים סגולים- בעיקר אצל קשישים

בוודאי יצא לכם לראות בעיקר על גב ידיהם של קשישים, כתמים סגולים. אלה נגרמים בשל מכה אצל אנשים בעלי עור עדין ודק. הדימומים הללו יופיעו אחרי כל מכה הכי קטנה בעור. הם ייעלמו אחרי כמה ימים. הם אופייניים לעור אשר נחשף לשמש באופן מוגבר וגרם לנזק בסיבי הקולגן שלו, אלה גורמים לאיבוד התמיכה של כלי הדם בעור ומכאן גם לכתמים הסגולים בכל "תאונה קטנה".

קומדונים ענקיים- מגיל העמידה והלאה

כל אישה (וגם גבר) מכירים את הקומדונים האלה שבשפת הקוסמטיקאיות נקראים "שחורים". אם כך יש גם כאלה ענקיים המופיעים בדרך כלל אצל אנשים בגיל העמידה ובעיקר בצדי העיניים ועל הלחיים. אלו הם נגעים גדולים ושחורים  המעידים על הרחבה של פתחי בלוטות החלב עקב השמש, ועל פגיעה בסיבי הקולגן.

מי צריך להיזהר מהשמש?

השמש איננה בריאה לאף אחד, אבל יש קבוצת סיכון שעלולה להיפגע מהר וחמור יותר מאחרים מחשיפה לקרינת שמש. אלה הם בעלי העור הבהיר והשיער האדום "ג'ינג'י" או בלונדיני. גם אנשים עם נמשים, אנשים שמשתזפים מהר או כאלה שהוא לא משתזף בכלל. בעלי מעל 20 נקודות חן, ילדים, תינוקות וקשישים. צריכים להיזהר גם אנשים הנחשפים בעבודתם או בתחביביהם לשמש כמו גננים, ספורטאים, ימאים, חקלאים ועוד. אנשים העוסקים בספורט ימי כאשר עורם הרטוב קולט גם עוצמות קרינה גבוהות שמחזיר המים. בנוסף אסורה החשיפה לשמש לאנשים הנוטלים תרופות המשפיעות על רגישות העור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום