המדריך ליתושי ארצנו

(0)
לדרג

הן הכי בלתי מתחשבות וחסרות בושה. נטפלות אלינו כשאנו במצב מאוזן ורק רוצים לישון, עוקצות אותנו ללא רחם. בגירודי ענק אנחנו מגישים לכם את - המדריך ליתושי ארץ ישראל

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת זאפ דוקטורס

בארץ ישנם כמה וכמה סוגי יתושים. הבוגרים שבהם ניזונים מסוכרים ועושים זאת באמצעות מציצת נוזלי צמחים. נקבות היתושים שהן אלה שעוקצות (הזכרים במקרה הזה לא עוקצים...) מחפשים וגם מוצאים בעלי דם חם ומוצצים את דמנו כדי לקבל חלבון להתפתחות הביצים שלהם. הם מוצצים ואנחנו מתעוררים, מתגרדים. הלך הלילה.

יתושה ושמה קולקס

לזן היתושה הכי נפוצה, זו שעוקצת ובורחת כמו גנבה בלילה קוראים קולקס והיא המין הכי מטריד, טפיל ונוכח בימי הקיץ החמים. מים מושכים אותה וגם אנחנו מסתבר. לכו תבינו נשמה רעה של יתושה. אוכלוסיות הקולקסיות מתפתחים במים, הן מתות על שפכים וביוב ופעילות בעיקר בלילה. הן עלולות להיות גם מסוכנות ולהעביר את נגיף, קדחת מערב הנילוס.

אנופלס... עוד אחת שיודעת להעביר מלריה

אנופלס הוא שמה של יתושה הידועה כמעבירת מחלות כמו המלריה הקשה. הן אוהבות מים טבעיים שזורמים או עומדים. הן אינן נפוצות כל כך בארץ אבל כן קיימות בכמה מקווי מים טבעיים.

הטיגריס האסיאני - פולש חסר רחמים

זהו יתוש פולש שנפוץ באזורים רבים בארץ. הוא פעיל בשעות האור והחושך ויודע לעקוץ בחמת זעם. הוא מתפשט בעולם באמצעות צמיגים משומשים מלאים במים בהם מתפתחים ביצים או זחלים. הטיגריס האסיאני הוא מהמטרידים ביותר עובר בני האדם, נקבה מזן זה עלולה לעקוץ מספר רב של פעמים אפילו דרך בדים דקים. היא גורמת לאדמומיות, נפיחות וגירוד. ורוב בני האדם הנעקצים על ידה סובלים מהעקיצה שלה יותר משל כל יתושה אחרת. היא אחראית להעברת נגיפים בשם דנגי וציקונגוניה שלא קיימים היום בארץ, אבל יכולה גם לגרום להעברת קדחת מערב הנילוס.

מהי קדחת מערב הנילוס? 

קדחת מעקב הנילוס, מועברת מבעלי חיים לבני אדם. נקבת יתוש זה עלולה להידבק בקדחת כאשר היא באה במגע עם עופות נגועים, ולהעביר את המחלה לבני אדם.  אין דרך למנוע את ההידבקות שלה, אבל יש דרכים למנוע את מפגעי היתושים כמו סילוק מקורות מים המהווים מדגרה ליתושים והתגוננות מפני העקיצות שלהן.

כ-725 אלף בני אדם נקטלים מדי שנה ע"י יתושים. המסר המרגיע: זה לא קורה בארץ

הסיבה לכך שהיתושה היא שאחראית על העקיצות והגירודים שלנו באמצע הלילה, היא משום שהיא לא מסתפקת בצוף צמחים ומחבבת גם דם של בעלי חיים ואנחנו נראים לה שייכים אליהם... הדם מספק לה את החומרים המזינים ליצירת החלמון בביצים הגדלים בתוכה. הביצים שוכנות בתוך בטנה הנפוחה והיא תמצא מקור של מים עומדים להטיל את ביציה. עקיצה של יתושה עלולה להיות מסוכנת מאוד לבני אדם ומדי שנה נקטלים כ-725 אלף בני אדם בגלל עקיצות של יתושים.

האם ידעתם שיתושים שומעים?

גם ליתוש וגם ליתושה שני מחושים המכונים "אנטנה". יש עליה שערות רבות, מעין זיפים ולזכר יש יותר מאשר לנקבה, מזכיר מברשת קטנה עם שערות דקות וצפופות. לעומת זאת לנקבה יש הרבה פחות זיפים וכך ניתן להבדיל ביניהם וגם להתגונן מפניה. יש בעולם כ-3,000 זני יתושים והמחושים השעירים שייכים לכל הזכרים ולא משנה מאיזה סוג הם.

הבדל נוסף בין יתוש ליתושה הוא שלגברת יש כ-3,000 יחידות שמע ולזכר הרבה יותר: 7000 יחידות. בשנת 2001 גילה חוקר בשם מרטין גופפרט כי היתושים שומעים- כלומר יש להם מנגנון שמיעה פעיל. והשאלה הנשאלת היא האם הם שומעים את הקללות שממטירים עליהם כל לילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום