לכבוד יום הצחוק העולמי: גז צחוק - כמה הוא יעיל עבורכם?

(14)
לדרג

גז הצחוק, משמש לטיפול בילדים ומבוגרים אשר חרדים מטיפולי שיניים ומהליכים רפואיים או סובלים ממוגבלויות שמקשות על הטיפול. באופן מקביל – גם הוא נועד להפחתת החרדה והכאב ומסייע למטופל ולצוות הרפואי לעבור את הטיפול בצורה נעימה. אופוריה ממש. אך האם בניגוד לצחוק הבריא והמתגלגל, צחוק המוזרם אלינו על ידי גז יכול להזיק ומה זה בכלל גז צחוק?

מאת: נעימ נתן - מערכת דוקטורס

יום הצחוק הבינלאומי החל השנה ב 2/5, הוא יוזמה של ד"ר מדן קטריה, מייסד תנועת יוגה הצחוק בעולם. חגיגות יום הצחוק הבינלאומי יסודן בשאיפה לביטוי של שלום ואחווה בעולם על ידי היפרדות מהחרדה והכאב כדי שיהיה טוב ונעים כאן.

ד"ר יואב לייסר, רופא שיניים ומומחה לניתוחי פה, פנים ולסתות - Md, DMD, Phd, עושה לנו סדר. גז צחוק הוא למעשה חנקן דו חמצני – n2o. הוא פופולארי בהליכי הרדמה בבתי חולים ובמרפאות שיניים בעיקר בשל יכולתו לאלחש, להפחית כאב ורמת חרדה של המטופל ולגרום לתחושת אופוריה ומכאן למעשה שמו – גז צחוק. הוא ניתן למטופל בשאיפה וכתוספת להרדמה תוך ורידית ומעורב עם חמצן.

שיכורים ולא מיין

"הגז משפיע מהר מאד על המוח וזהו יתרונו הגדול", מסביר ד"ר לייסר. "בעגה המקצועית ההליך הזה נקרא – אינדוקציה מהירה. (לא מדובר בכיריים המפורסמות אלא בהליך ההרדמה). השפעת הגז מגיעה במהירות רבה למקסימום היעילות שלה ומשרה על המטופל מצב קליל וסדצטיבי – הרדמתי, דמוי התחושה שבשכרות". אם תשאפו גז צחוק, כנראה תרגישו התרוממות רוח אמיתית לצד ביטול עכבות. כמו אחרי כמה כוסיות חביבות. ד"ר לייסר מרגיע ומדגיש כי בניגוד למצב השכרות, מרגע הפסקת הזרמת הגז ולמעשה בתוך שלוש דקות בלבד, יוצא הגז מהגוף והמטופל חוזר לעצמו באופן מלא וללא תופעות לוואי.

זה מסוכן?

ד"ר לייסר מספר כי בתחום רפואת השיניים, בו השימוש בגז צחוק נפוץ יותר מתחומים אחרים, מחויבים הרופאים לעבור קורס והכשרה כדי להשתמש בגז הצחוק. הוא מציין כי למעט מקרים חריגים של שימוש לא נכון, אין כמעט סיבוכים בשימוש בגז הצחוק. תחת שימוש נכון ומיכשור תקין, אין כל סכנה. "הבעיות", מזהיר ד"ר לייסר, "עלולות לצוץ רק במקרה של מיכשור תקול שמזרים את הגז ללא חמצן. נשימת הגז אינה נחשבת נשימה אפקטיבית וללא חמצן תוביל להיפוקסיה (מחסור בחמצן בתאי הגוף). ולכן, חשוב שרופא השיניים, או הרופא המרדים, יקפיד על ציוד תקין ועל הזרמת גז הצחוק בשילוב המדויק עם החמצן".

לא רק שיניים ולא רק ילדים

כנראה שאם אתם קוראים את הכתבה הזאת, אתם כבר לא ילדים בני חמש. הסטיגמה כי רק ילדים מקבלים טיפול בגז צחוק אינה נכונה, מדגיש ד"ר לייסר. ניתן להשתמש בגז הצחוק בכל גיל ולכל מטופל אשר זקוק להפגת החרדה בזמן הטיפול.

אם את לפני לידה ומעדיפה שלא להשתמש באפידורל, אולי כדאי שתבקשי מסכה עם גז צחוק. הגז יטשטש את רגעי הכאב וברגע שתפסיקי לנשום אותו הוא יתפוגג ותוכלי לחזור לשליטה מלאה. ההתפוגגות המהירה מונעת מהעובר חשיפה גבוהה ובטוחה לך.

אז אם כאב מפחיד אתכם, ואתם עומדים בפני תהליך רפואי שעלול לעורר אותו, דעו כי אפשר להקל עליו באופן בטוח ונעים עם גז הצחוק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום