ניקיונות פסח: 8 כללי זהירות שיעזרו לכם להימנע מסכנות

(1)
לדרג

כמה נעים שהבית נקי ומדיף ריח נעים. אך למרות המנהג היפה שמביא עימו חג הפסח, חשוב לדעת כי שימוש בחומרי ניקוי עלול לגרום לסכנות שונות – החל משאיפת המוצר ועד לתגובה אלרגית חמורה. פראמדיקית של מד"א מסבירה איך נמנעים מסיכונים בזמן הניקיון ומה עושים במקרה חירום

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

הניקיונות לחג בעיצומם ובכל מקום כבר מריחים את הניחוחות המיוחדים של החג. למרות החשיבות שבשמירה על ניקיון הבית, בכל שנה אנחנו שומעים על מקרים מצערים של אנשים, ילדים ופעוטות שנפגעו משימוש לא נכון בחומרי ניקוי. "החשיפה הגדולה ביותר לחומרים המסוכנים היא בזמן הניקוי בעת המגע העורי עם החומר ומשאיפת אדים רעילים", מציינת רחלי כהן אכר, פראמדיקית של מד"א. "החומרים הרעילים עלולים לחדור לגוף ולגרום לנזק אפילו ימים ושעות לאחר החשיפה. שאיפת אדים של חומרי ניקוי למשל, יכולה לגרום לקוצר נשימה בחולי אסתמה ואף לכוויות בדרכי הנשימה. כמו כן, לעיתים רבות חומרים אלה מגיעים לידיהם של ילדים קטנים שעלולים לבלוע את החומר המסוכן ולהיפגע".

אז מה עושים כדי למזער את הסיכונים? שימו לב לכללי הזהירות של מד"א

הרחיקו את חומרי הניקוי מהישג ידם של הילדים: חשוב להביא בחשבון שתינוקות נוהגים להכניס כל דבר לפה, ולהקפיד על שטיפה טובה והרחקת החומרים מהם. השתדלו לקנות חומרי ניקוי באריזות בטיחות שמקשות את הפתיחה על ידי הילדים.

השתמשו בכפפות: הן יסייעו לכם להימנע מגירויים בעור עקב חשיפה למוצרי ניקיון שונים. מוטב לבחור בכפפות ללא איבוק שכן כפפות מסוג זה מועדות לתגובות אלרגיות שונות.

הקפידו על השארת חומרי הניקוי באריזתם המקורית: אין להעבירם לבקבוקי שתייה, לרבות בקבוקי מים מינרלים, מחשש לבלבול ובליעת המוצר בטעות.

הקפידו לנעול נעלים סגורות בעת ניקוי הבית: כך תמנעו מהחלקה ומכוויות מחומרי ניקוי בכפות הרגלים.

בהריון? הימנעי מחשיפה לחומרים כימיים רעילים: אלה עלולים לסכן אותך ואת העובר.

  • אל תערבבו חומרי ניקוי מסוגים שונים: ערבוב כזה עלול לגרום לשחרור גזים רעילים שמסוכנים לשאיפה. לעולם אינכם יודעים מהן ההשלכות הכימיות לניסוי שכזה.
  • אווררו את הבית: חשוב לפתוח את החלונות ולאוורר את הבית בזמן הניקוי ולאחריו. כך הסיכוי שתנשמו חומרים מזיקים נמוך יותר.
  • אין להשאיר דלי או גיגית עם מים ללא השגחה: פעוטות עלולים ליפול פנימה ולטבוע בתוך שניות, כן גם במים רדודים!
  • בתום השימוש בחומרי הניקוי הקפידו להחזירם לארון סגור.

מה עושים במקרה חירום?

במקרה של הרעלה או כוויה מחומרי ניקוי – חייגו למד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי".

חל איסור מוחלט לתת חומר "נוגד" - אין להשקות בחלב או בכל משקה אחר. גרימת הקאה מסוכנת לנפגע. יש להקפיד על דרכי אוויר פתוחות והושבת החולה בתנוחה הנוחה לו.

במקרה של פגיעה בעיניים - שטפו את העיניים היטב עם מים זורמים וקרים - יש לשטוף בערך 15 דקות, ולהימנע משפשוף. אם הגירוי ממשיך, יש לפנות למד"א.

במקרה שמתרחשת תגובה אלרגית - יש להפסיק מיד את השימוש במוצר ולפנות למד"א.

חשוב - בכל מקרה של פינוי לבית החולים יש לצלם את חומר הניקוי או לקחת את האריזה לחדר המיון.

לסיכום: פסח הוא החג האולטימטיבי של כל חובבי הניקיון. הקפידו על כללי הזהירות המתחייבים שיסייעו לכם להימנע מסיכונים במהלך הניקיון: הימנעו מהשארת חומרי ניקוי ליד ילדים, אווררו את הבית ופנו לסיוע של מד"א במקרה שנכוויתם או נפגעתם משאיפת או מבליעת חומר ניקוי.

שיהיה חג שמח!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום