כל מה שחשוב לדעת על שתלים דנטליים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מדוע מטופלים רבים נמנעים מלעבור השתלות שיניים ומה חשוב ואף הכרחי לדעת בנושא? קבלו 5 מיתוסים בנושא, שהגיע הזמן לנפץ

טיפולי שיניים
053-9418589 (מספר מקשר)

רבים לא יודעים זאת, אך ישראל מככבת באופן קבוע ברשימת המדינות שבהן היחס בין מספר הטיפולים להשתלות שיניים לבין גודל האוכלוסייה, הוא מהגבוהים בעולם. מעבר לכך, בתחום השתלים הדנטליים ניתן למצוא מספר חברות ישראליות הנחשבות לפורצות דרך ומובילות בתחומן.

למרות כל זה, בקרב הציבור הרחב בישראל קיימות לא מעט דעות קדומות וכן ישנם מיתוסים רבים בנוגע לשתלים דנטליים, שהגיע הזמן לנפץ. בכתבה שלפניכם, אדון במספר מיתוסים רווחים, שאינם נכונים כלל וכלל או שאינם נכונים באופן מלא. כמו כן בחרתי להתמקד בעיקר במיתוסים הגורמים לאנשים הזקוקים להשתלת שיניים, לוותר על הטיפול שעשוי בהחלט לשפר את איכות החיים שלהם באופן משמעותי.

מיתוס מס' 1: לא ניתן לבצע השתלת שיניים בקרב חולים מסוימים הסובלים ממחלות סיסטמיות כמו חולי סוכרת לדוגמה

נכון חלקית – בתחום השתלים הדנטליים, כל מקרה נבחן לגופו והטיפול מותאם לכל מטופל באופן אישי. אכן יתכן שבמקרים מסוימים יתברר במהלך הבדיקות המקדימות כי אין אפשרות לבצע את ההשתלה אם כי חשוב להדגיש שנכון להיום מדובר במצבים חריגים יחסית.

במילים פשוטות ניתן לומר שיתכן שבשל מגבלות כאלו ואחרות תתקבל ההחלטה להימנע מהטיפול ולהציע אלטרנטיבה כזו או אחרת. אך חשוב להבין שגם חולי סוכרת וחולים הסובלים ממחלות סיסטמיות אחרות, קרוב לוודאי יוכלו לעבור השתלה וזאת בין השאר הודות לשתלים ייעודיים שמקשים על חיידקים להיצמד אליהם בשל המבנה הייחודי שלהם.

אמנם מדובר בשתלים שעלותם גבוהה יותר בהשוואה לעלות של השתלים הסטנדרטיים, אך חשוב לדעת שסוכרת או כל מחלה אחרת, לא פוסלת את המועמד להשתלה על הסף. כמו כן ישנם כיום שתלים דנטליים המתאימים למעשנים כבדים, שתלים המתאימים למטופלים הנוטלים תרופות שבעבר היוו התוויית נגד להשתלות שיניים ועוד.

מיתוס מס' 2 – השתלים האיכותיים ביותר הם השתלים היקרים ביותר

לא מדויק – מיתוס זה עושה עוול למציאות, פשוט משום שבתחום השתלים עדיף לדבר על השתל המתאים ביותר ולא על השתל האיכותי ביותר. למעשה לא אחת מתברר שהשתל המתאים ביותר למטופל באופן אישי, הוא שתל שעלותו נמוכה יחסית. לאור זאת, לא תמיד השתל היקר ביותר, הוא זה שיהיה רלוונטי למצבו של מטופל.

באופן כללי נמליץ בהקשר זה לקבל מבעוד מועד מרופא השיניים את כל המידע בנוגע לשתלים השונים, ליתרונות ולחסרונות שלהם, למידת ההתאמה שלהם לצרכים האישיים שלכם ועוד. ככול שתקבלו יותר מידע לפני הטיפול, כך תוכלו לקבל בחירה מושכלת ומוצלחת יותר.  

מיתוס מס' 3 - אובדן עצם מחייב לעבור תהליך הכולל השתלת עצם

נכון חלקית – גם במקרה הזה ניתן לראות כי אין כללי אצבע בתחום השתלות השיניים. תחת זאת יש לבחון כל מקרה ומקרה לגופו. נכון להיום ישנן מספר יצרניות שמתמחות בייצור שתלים דנטליים מיוחדים המתאימים למטופלים הסובלים מבעיות שונות בלסתות, לרבות בעיות הבאות לידי ביטוי במחסור ברקמת עצם.

בעבר, בכל המקרים שבהם נמצא בבדיקות המקדימות שהמטופל סובל ממחסור בעצם, אכן לא היה מנוס מלבצע הליכים שונים לפני ההשתלה כמו הרמת סינוס או השתלת עצם. הודות לשתלים שפותחו על ידי מספר חברות מובילות, גם מטופלים הסובלים ממחסור בעצם (עד רמה מסוימת), יכולים לעבור השתלת שיניים מבלי לעבור טיפול מקדים כלשהו. גם כאן חשוב לציין שכל מקרה נבחן לגופו אך השלב הראשון בדרך לטיפול הוא פגישת ייעוץ עם רופא העוסק בהשתלות שיניים ומעבר בדיקות מקדימות.

מיתוס מס' 4 – כדי לעבור השתלת שיניים, צריך לקחת מספר ימי חופש מהעבודה לצורך ההחלמה

לא נכון – בעבר אכן השתלות שיניים היו כרוכות בתופעות לוואי כמו נפיחות חמורה, כאבים עזים, שטפי דם, חוסר נוחות משמעותי ועוד. היום לעומת זאת, ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום השתלות השיניים, מאפשרות לנו לבצע את הטיפול באופן הרבה יותר פשוט, קל ונעים. מטופלים רבים אף יוצאים מהקליניקה וממשיכים בשגרת יומם באין מפריע.

מיתוס מס' 5 – כל עוד מדובר בשן אחורית שלא ניתן להבחין בחסרונה בזמן שמחייכים, אין צורך ממשי לבצע השתלה

 לא נכון – זהו המיתוס הרווח והשגוי מכולם ועימו גם אסיים. חשוב להבין ששן חסרה מהווה הרבה יותר ממפגע אסתטי. מחסור בשן עשוי להוביל לשלל סיבוכים שבשלב מאוחר יותר, יצריכו מעבר של טיפולים מורכבים ויקרים, שניתן היה למנוע על ידי השתלת שתל דנטלי. את הסיבוכים שנובעים מהיעדרה של שן בחלל הפה, לא תמיד ניתן לראות באופן מידי ואפילו לא לאחר מספר שבועות או חודשים. אך בסופו של דבר שן שנפלה מעמידה בסיכון את השיניים הסמוכות, את שלמות רקמת העצם ועוד.

השורה התחתונה

הודות למספר פריצות דרך בתחום השתלים הדנטליים, ניתן כיום לבצע השתלות במטופלים שבעבר לא יכלו לעבור השתלת שיניים, לרבות חולי סוכרת, מעשנים כבדים ועוד. כמו כן כיום ניתן לעבור השתלת שיניים גם במקרים של חוסר עצם ובנוסף ליהנות מהחלמה מהירה עם מינימום כאבים. לאור כל זה ולאור החשיבות של השתלת שיניים במקרה של מחסור בשם אחת או יותר, אין שום סיבה לוותר על הטיפול החשוב הזה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום