טרום סילבסטר - רגע לפני שתחליפו נוזלים: כל מה שאתם צריכים לדעת על מחלת הנשיקה

(0)
לדרג

בונים על נשיקה בערב השנה האזרחית החדשה? כדאי שתכירו את אחת המחלות הנגיפיות השכיחות ביותר, אשר יכולות לעבור באמצעות נשיקה: "מחלת הנשיקה". אף שאין טיפול יעיל נגדה, היא לרוב קלה וחולפת מעצמה. שתהיה שנה טובה ומלאה בנשיקות בריאות!

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

לא מספיק קורונה, לא די בסגר שלישי, ובכל זאת - ערב הסילבסטר מתקרב אלינו בצעדי ענק. אמנם השנה לא צפויות מסיבות ענק, אבל את תחושות ההתרגשות שמלוות את תחילתה, אף אחד לא יוכל לקחת מאתנו. ועכשיו בינינו, יש דבר יותר טוב ומהנה מלפתוח את השנה באמצעות נשיקה דביקה ורומנטית, כמיטב המסורת?

אז נכון, נשיקות זה כיף ונחמד, אבל לפני שאתם רצים להחליף נוזלים עם בחיר או עם בחירת ליבכם, כדאי שתביאו בחשבון שרוק יכול להעביר מחלות, ולא רק קורונה. מחלת הנשיקה למשל, היא דוגמה למחלה שעוברת בקלות בצורה כזאת.

"מחלת הנשיקה היא מחלה נגיפית", מסבירה ד"ר שירלי שפירא בן דוד, מנהלת מחלקת מחלו זיהומיות ב"מכבי". "הנגיפים מופרשים בנוזלי הגוף ובכללם ברוק, וזו הסיבה שהיא מכונה 'מחלת הנשיקה'". לדבריה, שכיחות המחלה באוכלוסייה גבוהה מאד ונעה בין 90 – 95 אחוז. אז מה גורם להופעתה ומדוע חלקינו חווים תסמינים קשים יותר בעוד שאחרים חווים תסמינים קלים עד בלתי מורגשים? ד"ר שפירא בן דוד עם כל התשובות.

מה גורם להופעת המחלה?

"ישנם שני נגיפים שגורמים לה: נגיף הEBV (על שם "אפשטיין בר") ונגיף הCMV (ראשי תיבות של Cytomegalovirus על שם המראה המיקרוסקופי שלה). שניהם ממשפחת נגיפי ההרפס. בעוד שבנגיף EBV לא ניתן להידבק שוב, בנגיף הCMV ניתן להידבק שוב באופן נדיר".

איך נדבקים?

"לא רק נשיקה יכולה לתרום להדבקה. למעשה, קל מאוד להידבק באמצעות העברת נוזלי גוף מאדם לאדם, לרבות באמצעות קיום יחסי מין או אפילו על ידי עיטוש".

מהם התסמינים האופייניים למחלה?

"התסמינים השכיחים הם עייפות וחולשה - בעיקר בתחילת המחלה, כאבי גרון מלווה בבלוטת לימפה צוואריות מוגדלות ורגישות, תפליטים על השקדים שדומים לדלקת גרון חיידקית על רקע חיידק סטרפטוקוק (לכן חשוב לבצע משטח גרון). תסמינים אלה יכולים להימשך כשבוע עד מספר שבועות, וחולשה יכולה להימשך אף מעבר לזה.  כמו כן, יכולים להופיע תסמינים כגון: הצטננות, פריחה (בייחוד לאחר טיפול אנטיביוטי של פניצילין/ מוקסיפן כשחושדים בדלקת גרון חיידקית) וכן הגדלת הטחול עם רגישות באזור הבטן העליונה. אולם, חשוב לציין כי ההדבקה אינה בהכרח מתבטאת באופן קליני. למעשה, חלק מהמטופלים לא חווים כלל תסמינים והם מגלים שחלו רק באמצעות בדיקת נוגדנים חיובית לנגיפים המצביעה על מחלה שהופיעה אצלם בעבר ".

מה הסיבה לכך שחלק מהאנשים חווים מחלה סוערת יותר בעוד שחלק כלל לא יודעים כי חלו?

"אין לכך הסבר. עם זאת, ידוע לומר כי בד"כ ילדים חווים מחלה קלה יותר".

כיצד מתבצע האבחון?

"האבחון מבוסס על תסמינים קליניים, וכן בעזרת סימנים בבדיקת המעבדה (כמו למשל לימפוציטים אטיפיים שנראים בצורה לא שכיחה), באמצעות תוצאות ספירת הדם ועל רקע הפרעה בתפקודי הכבד. בנוסף, ישנה בדיקת נוגדנים ספציפית לשני הנגיפים הללו, שיכולה להיות שלילית בתחילת המחלה אך לאחר כשבוע - שבועיים צפויה להתקבל תשובה חיובית"

האם ניתן למנוע את התענוג המפוקפק?

"אפשר לצמצם את הסיכוי לחלות במחלה על ידי הקפדה על היגיינה ורחיצת ידיים. כמו כן מומלץ להימנע מאכילה בכלי אוכל משותפים או לחלוק מזון משותף".

מהו הטיפול המקובל?

"אין טיפול ספציפי למחלה. אך כמו בכל מחלה נגיפית אחרת, גם כאן ההמלצה היא לנוח, להקפיד על שתייה מרובה, על מנוחה ועל טיפול סימפטומטי במשככי כאבים שיקלו על החום ועל כאבי הגרון".

האם המחלה עלולה לגרום לסיבוכים?

"סיבוכים לא שכיחים יכולים להתבטא בקרע של הטחול, או בחסימת דרכי אויר כתוצאה מהגדלת השקדים".

כמה זמן זה נמשך?

"בין שבוע לשבועיים. עם זאת תסמין של עייפות עלול להימשך זמן רב יותר".

מה לגבי פעילות ספורטיבית?

"כדי לסייע לתהליך ההחלמה ולמנוע הדבקה, מומלץ להימנע מספורט בזמן המחלה (בייחוד מענפים תחרותיים וכאלה הכרוכים במגע). ניתן לשוב להתאמן לאחר כ 3 שבועות מסיומה".

"מחלת הנשיקה היא מחלה ויראלית שכיחה ביותר. בין היתר, היא עלולה להתבטא בחום, כאבי גרון ובמקרים נדירים היא עלולה לגרום לסיבוכים כגון קרע של הטחון או חסימת דרכי האוויר על רקע שקדים מוגדלים. לעיתים המחלה כלל לא תתבטא בתסמינים. קל מאוד להידבק במחלה באמצעות העברת נוזלי גוף כמו רוק למשל, ולכן מומלץ להימנע מאכילה משותפת ולהקפיד על היגיינת ידיים", מסכמת ד"ר שפירא בן דוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום