לתשומת לבכם: חלב עיזים שאינו מפוסטר לטיפול ב"פה והטלפיים" עלול להוות סכנה רצינית

(0)
לדרג

הפה והגפיים היא מחלה נפוצה מאוד בקרב ילדים. היא מלווה בחום, בפצעים בפה ובפריחה על הגוף והגפיים. מהו הטיפול הנכון, איך אפשר להקל על הפעוט ומדוע בשום אופן אסור להשתמש בחלב עיזים כדי להקל על הפצעים בפה?

מאת: מיכל הלפרין - כתבת מערכת דוקטורס

אם אתם הורים לילדים ומעולם לא נתקלתם בשם "הפה והגפיים", כנראה שכבר יש לכם על מה להודות. המחלה, המכונה בטעות גם "הפה והטלפיים" (הפוגעת רק בבעלי חיים ולא בבני אדם), גורמת לסבל רב ומדירה שינה מעיניהם של פעוטות רבים, וגם מעיני ההורים.

"המחלה נגרמת ע"י נגיפים ממשפחת ה'אנטרווירוסים'. אמנם, היא אינה נחשבת למחלה קשה אך היא בהחלט עשויה לגרום לסבל רב", מסביר ד"ר אמיר מנדלסון, רופא ילדים ב"כללית" מחוז שרון שומרון ובבי"ח "מאיר". לדבריו, הפה והגפיים מופיעה לרוב בשנות הילדות הראשונות. כשהילדים מגיעים לגיל בית ספר, הסיכוי שהיא תופיע קטן, אך גם בשלב זה היא עדיין יכולה לצוץ ולהתבטא בד"כ בתסמינים קלים יותר. מבוגרים - גם אם נדבקו, בד"כ יהיו ללא תסמינים כלל.                                                                     

כיצד המחלה מתבטאת?

"התסמינים תלויים בסוג הווירוס שגרם למחלה. במקרים רבים, היא תתבטא בחום, בפריחה שמופיעה על הבטן והחזה (ולעיתים גם אזור הישבן והמפשעה) וכן על הגפיים - לרוב גם על כפות הידיים וגם על כפות הרגלים, מה שעוזר לעיתים להבדין בין מחלת הפה והגפיים לבין ווירוסים אחרים. כמו כן, היא צפוייה להתבטא בכיבים (אפטות) בתוך חלל הפה ומסביבו. לעיתים רבות, הילד החולה יסבול גם מריור רב מהרגיל ומחוסר תאבון, אשר נגרמים כתוצאה מהפצעים בפה. לא פעם הסיבה היחידה שבעטיה ההורים פונים לרופא היא אי השקט ממנו סובל הילד (ובעקבותיו גם ההורים)".

מדוע חלק מהילדים חולים במחלה ואחרים לא ידבקו בה לעולם?

"כמו בכל מחלה, החומרה משתנה מילד לילד. יש ילדים שכמעט לא יחושו בסימפטומים אם בכלל, ולעומת זאת יש ילדים שיאושפזו בבית החולים כדי למנוע התייבשות, או כדי שרמת הסוכר בדם לא תרד בצורה משמעותית. קרוב לוודאי שרוב הילדים חלו במחלה בשלב כלשהו בחייהם, גם מבלי לדעת על כך. הם פשוט היו 'חזקים' ( או אסימפטומטיים) ולכן לא ניתן היה להבחין בכל סימן למחלה. צריך לזכור שגם ילדים שלא חווים סימפטומים יכולים להיות מדבקים".

איך נדבקים?

"הפה והגפיים היא מחלה מידבקת מאוד. היא עוברת בעת חשיפה להפרשות – בעיקר ע"י רוק, אך גם ע"י הפרשות חלקיקי צואה. זו למעשה הסיבה לכך שפעוטות שנוטים לרייר עשויים לדבק יותר. מובן שכל מגע בהפרשות אלו יכול לגרום להדבקה כאשר לא שומרים על היגיינה ושטיפת ידיים".

תוך כמה זמן זה חולף?

"לרוב, המחלה נמשכת 3 - 5 ימים, אך היא עשויה להימשך גם שבוע ואף יותר".

כיצד מתבצע האבחון?

"האבחון מתבצע ע"י הרופא המטפל, באמצעות איתור הנגעים בפה והפריחה ובהתאם לסיפור הרקע המוצג ע"י ההורים. אין צורך בבדיקות מעבדה ברובם הכמעט מוחלט של המקרים".

האם המחלה כרוכה בסיבוכים?

"הסיבוכים למחלת הפה והגפיים נובעים בעיקר עקב ההפחתה באכילה ובשתייה. בשל סכנת התייבשות, חשוב לשים לב לכך שהילדים ממשיכים לשתות מים. כדי לא 'לצאת למחלמה' נגדם בעניין, אני ממליץ לתת להם מנות קטנות של מים ובהפרשי זמן קצרים מהרגיל. כמו כן, ניתן להציע מאכלים בעלי מרקם רך וקר שלעיתים מקלים על הקושי ועל הכאב המקומי. בגדול, מומלץ לאפשר לילד לאכול מה שהוא רוצה, כל עוד הוא מסכים. יש לזכור שזהו אינו הזמן לחינוך או להקניית הרגלי בריאות".

אילוסטרציה/שאטרסטוק/הימנעו מחלב ישירות מהעז

איך מטפלים?

"הדבר החשוב ביותר שיש להקפיד עליו במהלך ימי המחלה הוא שמירה על מאזן הנוזלים  והמלחים בגוף הילד, או במילים פשוטות – שתייה מרובה של מים עם מעט סוכר ומלח. הסיבה היא שהמחסור ברכיבים אלה עלול לגרום להתייבשות, וכידוע זו מסוכנת פי כמה ממחלת הפה והגפיים. אפשר להציע לילד מרקים פושרים, מאכלים בעלי מרקם נעים וקריר כמו מעט יוגורט, או כל מאכל נוזלי שיוכל לאכול. אם עדיין הוא מתקשה לשתות כנדרש, אפשר להיעזר בתמיסות ייעודיות הנמכרות ברשתות הפארם במרשם רופא. בנוסף, ניתן להקל על הילד, באמצעות שימוש במשככי כאבים מסוג פארצטמול הנמכרים בסירופ או בנרות. המשככים ירגיעו את עצמת הכאב ויאפשרו שינה טובה יותר, אשר בין היתר חיונית לשם ההתמודדות עם המחלה. מעבר לכך, ניתן להיעזר בטיפול ספריי מקומי, הנמכר ללא מרשם רופא בבתי המרקחת. הספריי מיועד לשימוש בחלל הפה והוא מרגיע מעט את הכאב". ד"ר מנדלסון מציין שלפחות חלק מהתכשירים מכילים  דבש ועל כן הם אסורים לשימוש מתחת לגיל שנה.

"בכל מקרה, רצוי להימנע לחלוטין משימוש בחלב עזים שאינו מפוסטר, הנמכר במשקים פרטיים. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שבשנים האחרונות היו מקרים רבים של ילדים שטופלו בחלב מסוג זה אשר הגיעו לטיפול דחוף באשפוז עקב דלקת פרקים ממושכת המלווה בחום גבוה" (ברוצלוזיס).

לסיכום: הפה והגפיים היא מחלת ילדים נפוצה שנגרמת מווירוס. היא עשויה לגרום לסבל רב שמתבטא בפצעים בפה, בפריחה ובחום. חשוב להקפיד על שתייה מרובה במנות קטנות, ולהציע לילד משככי כאבים שיפחיתו את הסבל ויסייעו לו להתגבר על המחלה בקלות רבה יותר. וזכרו – אין כמו חום אהבה וקצת משככי כאבים כדי לשפר את מצב רוחם של הקטנים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום