התאמת טיפולי השיניים למצבו הרפואי של המטופל

(1)
לדרג
תוכן מקודם

טיפולים רפואיים הם לא עניין של מה בכך, וכאשר הדבר נוגע לטיפולי שיניים הרי ששיקולים נוספים מלבד השיקולים הדנטליים והכלכליים מכתיבים את הפתרון שיותאם למטופל. ד"ר דניאל מרוז, מרחיב אודות חשיבות התאמת הטיפול למורכבויות שונות הנובעות מגיל, מצב רפואי, ומשאבי המטופל

רופא שיניים
053-9348350 (מספר מקשר)

גיל הוא עניין מהותי בקבלת טיפולים רפואיים, ושיקולים רפואיים הנובעים מגיל ביולוגי הם עניין רווח ברפואה המודרנית, כיצד משתנה השיקול בבחירת טיפולי השיניים ביחס לגיל המטופל?

אכן הדבר הנכון, קיימים שיקולים שונים בנוגע לפתרון המתאים ביותר ביחס למאפיין הגיל. עם העלייה בתוחלת החיים מטופלים רבים, המגיעים למרפאה, הינם בגילאים מבוגרים יותר ובמצבים רפואיים מורכבים יותר. רוב המטופלים האלו מחפשים להשיב רמת תפקוד מסוימת שאבדה להם, כמו שיקום מערכת הלעיסה למשל. הם פחות מתייחסים לבעיות אסתטיות כגון סטיות מקו האמצע למשל ומתרכזים יותר בנוחות הפתרון. בנוסף גם מטופלים צעירים יותר המגיעים למרפאה זקוקים להתייחסות רפואית עקב הרגלי עישון, מחלות רקע ובעיות חניכיים. כאן נכנסים הכישורים והידע של הרופא ברפואה הכללית ככלי רב חשיבות בהתאמת תוכניות טיפול למתרפאים בעלי מחלות רקע, המהווים אתגר הולך וגדל עקב עליית תוחלת החיים.

כיצד המצב הרפואי משפיע על בחירת הפתרון הנכון?

במקרה זה ננסה להבין כיצד מחלות האדם משפיעות על אורח ואיכות החיים שלו לדוגמה חולה פרקינסון, המתקשה לטפס במדרגות ולהגיע למרפאה, במקרה כזה השיקול למתן טיפול מהיר ויעיל יהווה שיקול עיקרי בהתוויית תוכנית הטיפול. דוגמה שכיחה נוספת עוסקת במטופלים הסובלים מסכרת ומחלת חניכיים, נשאלת השאלה, האם מטופלים אלו נחשבים למועמדים טובים להשתלות? והתשובה היא שצריך לבחון כל מקרה לגופו, כאשר רופא מיומן ידע לנתח את תוצאות בדיקות הדם של המטופל ולשפר את מצב החניכיים על מנת למקסם את הצלחת הטיפול הדנטלי.

דוגמה נוספת עוסקת בחולים הסובלים מאוסטאופורוזיס, הנוטלים תרופות ביספוספונטים המשפיעות על קצב חילוף החומרים של העצם ומהוות אתגר בכל הקשור לעקירות ושתלים, גם כאן כל מקרה נבחן לגופו של עניין, לדוגמה: האם התרופה ניתנת דרך הפה או בזריקה, מהו משך הזמן הטיפול? חמש שנים? עשור?  האם הם נוטלים מדללי דם? מאילו סוגים ולכמה זמן? מה לגבי החולים במחלות לב, שכבר עברו צינטורים, השתלות קוצב לב, מפרקים ושסתומים? האם יש לתת כיסוי אנטיביוטי? ואם כן? מאיזה סוג? לרופא המיומן יש את הידע והיכולת לנתח את המצב, ליצור דו שיח עם הרופא המטפל ולהתוות את הטיפול הנכון למטופל.

לקריאה נוספת: ד"ר מרוז מסביר על חשיבות צילומי CT ופענוח נכון שלהם לפני השתלת שיניים>>

טיפולי שיניים הם עניין המצריך היערכות כלכלית, הטיפולים היקרים ביותר הם גם החדשניים ביותר בתחום האם קיימות דרכים להוזיל את עלויות טיפולי השיניים?

בהחלט, אם למשל נתייחס לטיפולי שיקום שיניים הרי שישנם פתרונות נשלפים כמו למשל שיניים תותבות, אלו פתרונות טובים, שמאפשרים תפקוד סביר, אך עם חסרונות מובנים, הקשורים לנוחות השימוש ויתכן שאף מבחינה תדמיתית פחות יתאימו למטופל, יחד עם זאת אלו שחזורים זולים מאוד באופן משמעותי.

בדיקה מקצועית הנעשית ע"י רופא מוסמך ובעל ניסיון היא הכרחית לבריאות הפה ובריאותכם הכללית. (צילום: שאטרסטוק)

האם ניתן לשלב פתרונות נשלפים יחד עם שחזורים אחרים?

השחזורים הקלאסיים הם למעשה גשרים- כתרים, שמחוברים יחדיו, מההיבט האסתטי ומהיבט השימוש – זהו פתרון מצוין, ללא כל החסרונות הקיימים בפתרון השחזורים הנשלפים, אך החיסרון העיקרי בפתרון זה הוא בפגיעה בשיניים הבריאות, כיוון שצריך להוריד חומר שן ולהקטין שיניים, ישנם מטופלים, שיחוו את הטיפול כפולשני ולכן מראש הם עשויים לבחור בשתלים. השתלים נחשבים לפתרון איכותי ועמיד לטווח ארוך, ובהחלט שניתן לשלב בין פתרונות נשלפים יחד עם פתרונות קבועים כדי להוזיל את עלויות הטיפול ולבסוף להגיע לרמת תפקוד מיטבית תוך שמירה על המראה האסתטי.

ד"ר דניאל מרוז, יליד ירושלים, בוגר בית הספר לרפואת שיניים הדסה עין כרם, את דרכו המקצועית החל באנגליה, שם גם השתלם במגוון טיפולי שיניים, כששב לישראל לפני כעשור ניהל את מערך רפואת השיניים של CARE שירותי רפואה, כיום פועל במסגרת מרפאה פרטית בהרצליה ומציע את כל מגוון טיפולי השיניים שקיימים לרבות שיקומים, שתלים ואסתטיקה דנטלית, יישור שיניים בקשתיות שקופות- איווזוליין ועוד. ד"ר מרוז הוא חבר באגודות הדרום אמריקאית לאסתטיקה דנטלית, באגודה הבריטית ובאגודות נוספות. לשיחת ייעוץ, צרו קשר: 053-9348350

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום