החיסון של חברת פייזר: האם אנחנו עדים לתחילת סופה של מגיפת הקורונה?

(7)
לדרג

חברת פייזר הודיעה בשבוע שעבר כי החיסון של החברה כנגד נגיף הקורונה הדגים יעילות מרשימה של 90%. למרות שמדובר בנתונים מוקדמים ולא-סופיים, ההודעה הובילה לפרץ אופטימיות נרחב וכלי התקשורת בישראל ובעולם דיווחו בהרחבה על משמעות התוצאות העדכניות

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

ההכרזה של חברת פייזר יצאה לכלי התקשורת פחות משבוע לאחר סיום הבחירות לנשיאות ארצות הברית, בה ביקורת רבה נשמעה כנגד הנשיא דונלד טראמפ בכל הנוגע לאופן ניהול משבר הקורונה במדינה, בה נרשמו כרבע מיליון מקרי תמותה עקב הזיהום. מספר ימים לאחר ההודעה של ענקית התרופות פורסם בכלי התקשורת כי ממשלת ישראל הגיע לסיכום עם חברת התרופות על רכישת 8 מיליון מנות חיסון.

חברת פייזר, המפתחת את החיסון בשיתוף עם חברת הביוטק הגרמנית BioNTech, כעת מכינה את הנדרש על-מנת להגיש בקשה למנהל המזון והתרופות האמריקאי לקבלת אישור לשימוש דחוף בחיסון, לאחר השלמת איסוף הנתונים אודות בטיחות החיסון. חשוב להבהיר כי מהרשויות נמסר כי גם במידה ולא יהיו הפתעות והכול יתקדם כמתוכנן, לא סביר כי החיסון יהיה זמין לפני סוף השנה ובשלב ראשון החיסון לא יהיה זמין לשימוש נרחב לאור האספקה המוגבלת. לפי הערכות חברת התרופות, כ-50 מיליון מנות חיסון יהיו זמינות ברחבי העולם עד סוף השנה האזרחית, אלו צפויים להספיק בכדי לחסן כ-25 מיליון מטופלים.

מומחים למחלות זיהומיות מארצות הברית הסבירו כי היעילות הגבוהה של החיסון, כפי שעלה מהמחקר, היא מאוד מרשימה ומפתיעה לטובה. הם מאמינים כי לחיסון תהיה השפעה רבה על אופן ההתנהלות עם המגפה. מארגון הבריאות העולמי נמסר כי הבשורות החדשות עשויות להביא לשינוי פני המשבר עד חודש מרץ, נקודה בה מקווים להתחיל בחיסונים של אוכלוסיות בסיכון גבוה. הבורסות בעולם, שכבר הגיבו בעליות בעקבות נצחונו של ג'ו ביידן במרוץ לנשיאות ארצות הברית, הגיבו בעליות נוספות בעקבות הודעת חברת התרופות על יעילות החיסון, כולל עליה ניכרת במניות של חברת פייזר.

קראו גם:

סל התרופות 2021: "מוטב לו היו משקיעים יותר ברפואה מונעת".

אעפ"י כן, ההודעה האחרונה של חברת התרופות אינה מעידה בהכרח כי החיסון צפוי כל רגע. ניתוח הביניים בחן 94 זיהומים שתועדו עד כה במחקר שכלל קרוב ל-44,000 משתתפים מארצות הברית וחמש מדינות אחרות. חלק מהמשתתפים קיבלו את החיסון הפעיל, בעוד שאחרים קיבלו זריקות דמה. חברת פייזר לא סיפקה פרטים רבים בנושא, אך בכדי להשיג חיסון בעל יעילות של 90%, נדרש כי כמעט כל הזיהומים שתועדו אירעו בקבוצת הביקורת. המחקר נמשך בימים אלו והחברה הזהירה כי שיעורי היעילות של החיסון עשויים להשתנות עם אבחנה של משתתפים נוספים כחיוביים לנגיף.

מעבר לבשורות החיוביות, נותרו מספר שאלות פתוחות שטרם זכו למענה, בהן משך ההשפעה המגנה של החיסון ואם ההגנה של החיסון במבוגרים דומה לזו שתוארה בצעירים.

יש לציין כי החיסון של חברת פייזר הוא אחד מבין ארבעה חיסונים אפשריים שכבר נמצאים בשלבי מחקר מתקדמים בארצות הברית וחיסונים נוספים נבחנים במדינות אחרות. חברת מודרנה האמריקאית מקווה לפנות בבקשה למנהל המזון והתרופות האמריקאי עד סוף החודש. הן חברת פייזר והן חברת מודרנה עובדות על חיסון המבוסס על טכנולוגיה חדשה של רנ"א שליח. חיסונים אלו אינם מיוצרים ע"י נגיף הקורונה עצמו, כך שאין סיכוי כי אדם שיקבל את החיסון יידבק בנגיף בעקבות זאת. במקום זאת, החיסון מכיל חתיכת קוד גנטי המובילה לכך שמערכת החיסון מכירה את החלבון המרכזי המצוי על פני השטח של הנגיף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום