אימפוטנציה - מצב מביך או מצריך טיפול?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אין אונות היא תופעה שמטרידה גברים רבים, אשר במקרים רבים נמנעים מלגשת לטיפול בבעיה בשל המבוכה הכרוכה בעניין. החדשות הטובות: אבחון מקצועי המתבצע בזמן, לרוב יכול "להציל" את המצב

רופא מנתח אורולוג
077-9973068 (מספר מקשר)

אין אונות (אימפוטנציה) היא תופעה שכיחה, שיכולה לגרום לתסכול רב בקרב גברים הסובלים ממנה. באופן טבעי, היא משפיעה על חיי המין ולעיתים רבות גם על חיי הזוגיות. אימפוטנציה יכולה להתבטא באופן חלקי או באופן מלא – כלומר כאשר קיימת אפשרות להגיע לזקפה חלקית או שכלל אין זקפה. היא יכולה להופיע על רקע פסיכולוגי או על רקע פיזיולוגי (אורגני).

האם היחלשות הזקפה או היעלמותה על רקע אורגני הן בעיות נפוצות?

מדובר בתופעה נפוצה מאוד, ששכיחותה עולה עם הגיל. למעשה, 40 אחוז מהגברים מעל גיל 40 יאלצו להתמודד עם הבעיה, מעל 50 אחוז בגיל 50 ומעל 60 אחוז בגיל 60 ומעלה. בגילים צעירים יותר התופעה קיימת אך פחות נפוצה: בערך 5 אחוזים מהגברים בני 20-30 יסבלו מבעיות זקפה. במקרים אלה, לרוב מדובר בגברים בעלי מחלות רקע כמו סוכרת נעורים או כאלה שעברו ניתוחים/פציעות. מעבר לכך, קיימות סיבות נוספות.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/למי קשה יותר?

מהן הסיבות לאין אונות?

מעבר לסיבות פסיכולוגיות שונות כגון חרדה, דיכאון או "חרדת ביצוע" שנובעת מהחשש מפני כישלון בתפקוד המיני, ישנם גורמים פיזיולוגיים רבים שיכולים לגרום לבעיה.

הנה כמה מהבולטים שבהם: 

סוכרת – דרגות שונות של סוכרת גורמות לבעיות וסקולריות ונוירולוגיות, שעלולות להשפיע בין היתר גם על היכולת להגיע לזקפה, להחזיק אותה ולמנוע את נפילתה.

בעיות הורמונליות – שינויים ברמות בדם של הורמוני המין.

ניתוחים – בעיקר ניתוחי בטן תחתונה, ניתוחי ערמונית (פרוסטטה) ניתוחים במערכת העיכול התחתונה או פציעות בחלק התחתון של הבטן.

טיפול תרופתי – כמו למשל שימוש בתרופות נגד יתר לחץ דם או שימוש בתרופות פסיכיאטריות.

מחלות נוירולוגיות - טרשת נפוצה ופרקינסון למשל הן מחלות שעלולות לגרום לבעיה.

בעיות פסיכו - אורגניות – הכוונה היא לבעיות שהחלו בפן הפסיכולוגי והמשיכו לבעיה מהותית יותר - למשל: גירושים, התאלמנות, מצב כלכלי שהחמיר ועוד.

מחלות ופציעות אורתופדיות – פגיעות שונות בעמוד שדרה צווארי ומותני עשויות להשפיע על תפקוד מערכת העצבים וכתוצאה מכך גם על התפקוד המיני.

 אילוסטרציה/שאטרסטוק/האם יש קשר לגיל?

מדוע ומתי חשוב לגשת לאבחון?

אחת הבעיות השכיחות בתחום האין אונות, נובעת מכך שרבים מהסובלים מהבעיה אינם ממהרים לגשת לאבחון בשל המבוכה שהנושא עשוי לעורר. אולם, חשוב לדעת כי ככל שהפנייה נעשית מוקדם יותר, כך ניתן למצוא פתרון יעיל ומהיר.

מה כולל האבחון?

למרבה הצער, לא תמיד המטופל יזכה לבירור רפואי מקצועי. ובמקרים רבים, עם הפנייה הראשונה הוא יטופל באמצעות תרופה שאינה בהכרח מתאימה לו. אולם, חשוב לדעת כי בדיקה רפואית מקיפה לרוב תאפשר להתאים לחולה את הטיפול המתאים ביותר עבורו. בדיקה כזאת כוללת תשאול מקיף של כלל הבעיות הרפואיות וכן התייחסות מיוחדת לבעיות בתפקוד המיני, בנוסף לאבחון בעזרת מכשיר דופלר שמודד את זרימת הדם העורקית בפין, ולעיתים אף שימוש במכשיר הבודק תגובה עצבית תחושתית מקומית.

בכל מקרה, למרות המבוכה שלעיתים כרוכה בעניין, חשוב לגשת לאבחון מוקדם ככל הניתן. כדאי לדעת שבמקרים רבים האימפוטנציה מהווה סימפטום למחלות שונות שאליהן החולה כלל לא היה מודע אלמלא היה ניגש לאבחון. טיפול בהן יוכל לסייע לו גם להתגבר על הבעיה ובאותה הזדמנות גם לדאוג לבריאותו הכללית.

מהם הפתרונות המקובלים לטיפול בבעיה?

הטיפול בבעיות הזקפה נגזר מהסיבה שבעטיה נגרמה האימפוטנציה. הטיפולים כיום כוללים מספר גישות:

טיפול בכדורים מקבוצת PDE5i כגון סיאליס או ויאגרה. הכדור נלקח בטרם המגע המיני.

טיפול בגלי הלם – בחמש השנים האחרונות, נכנס לשוק הטיפולים טיפול חדשני באמצעות גלי רעד קולי (גלי הלם). זהו פיתוח ישראלי המתאים לפחות מעשרה אחוזים מהמטופלים. הטיפול מתבצע על ידי זרמים עדינים לאיבר המין שאינם כרוכים בכאב, המשפרים את זרימת הדם באזור.

הזרקה לפין – על אף החשש הראשוני מפני טיפול מסוג זה, מטופלים רבים מגלים כי מדובר בטיפול ספונטני ויעיל ביותר הניתן זמן קצר לפני המגע המיני.

טיפול סקסולוגי/נפשי: חלק מהמטופלים, ובייחוד אלה הסובלים מהבעיה בשל סיבות נפשיות, מגלים כי טיפול פסיכולוגי, טיפול זוגי או טיפול אצל סקסולוג מסייעים לטפל בבעיה הנפשית המהווה מחסום ביחסי המין, מה שפותר לעיתים גם את בעיית הזקפה.

לסיכום: אין אונות היא בעיה מוכרת ומטרידה. הסיבות לה רבות ומגוונות: החל מבעיות נפשיות, דרך מחלות שונות ועד לניתוחים. למרבה המזל כיום קיימים טיפולים מתקדמים שמסייעים בפתרון הבעיה. חשוב להגיע לאבחון בזמן אצל רופא המשפחה ועדיף אצל אורולוג המתמחה בטיפול בבעיה.

ד"ר נחום זילבר הוא אורולוג ראשי ברשת מרפאות "און".                                                             

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

 

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום