השילוש הקדוש: אף אוזן גרון

(5)
לדרג
תוכן מקודם

רפואת אף-אוזן-גרון היא תחום מרתק החולש על מגוון עצום של מערכות, תהליכים ותפקודים מהותיים בגוף האדם. לתחום האף-אוזן-גרון שייכים חוש השמיעה, חוש הריח וחוש הטעם, מערכת הנשימה, הדיבור ואפילו שיווי המשקל. מה נכלל תחת התחום הרפואי העונה לשם "רפואת אף-אוזן-גרון"? מהן הבעיות הנפוצות, הגורמים ודרכי הטיפול ומהם היחסים בין האף, האוזניים והגרון?

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9972094 (מספר מקשר)

רפואת אף-אוזן-גרון חולשת, כאמור, על מגוון רחב של מערכות ובהתאם גם עוסקת באבחון וטיפול במגוון רחב של בעיות, החל מהשכיחות והפשוטות ביותר, כגון דלקות גרון או דלקות אוזניים, ועד לטיפולים כירורגיים כגון ניתוחי סינוסים, הסרת נגעים ממאירים והליכים בעלי היבט אסתטי. את הבעיות הנפוצות בתחום האא"ג ניתן לחלק בהתאם לאיברים בהם הן נוצרות:

בעיות אוזניים נפוצות:

בעיות שמיעה – ירידה בשמיעה היא במקרים רבים חלק מתהליך ההזדקנות, אך עשויה להיווצר גם בעקבות חשיפה ממושכת לרעש במסגרת העבודה, השירות הצבאי ועוד. בדיקות שמיעה מאפשרות לאבחן את רמת הירידה בשמיעה ועל פי הצורך להמליץ על שימוש במכשיר שמיעה או בעזרים אחרים. ירידה מהותית בשמיעה עשויה להיות גם בעיה מולדת, אותה ניתן לשפר משמעותית בשנים האחרונות באמצעות השתלת שתל אלקטרוני, הליך ניתוחי המשלב בין רפואת אף-אוזן-גרון לנוירוכירורגיה.

טינטון – הופעת טינטון (רעש או זמזום פנימי שבולט במיוחד בשעות הלילה, כאשר הסביבה שקטה יותר) היא תופעה נפוצה שמתלווה פעמים רבות לירידה בשמיעה. למרבה הצער, לא קיים טיפול המרפא את התופעה, אך רופא אא"ג יכול להמליץ על סוגים שונים של טיפולים אשר עשויים להפחית את עוצמתה ולהקל על המטופל.

בעיות שיווי משקל – שבלול האוזן, הנמצא בתוך האוזן הפנימית ומעביר את הצלילים שאנו שומעים דרך עצבי השמיעה אל המוח, הוא גם האחראי לשיווי המשקל שלנו. תלונות על סחרחורות ואי יציבות עשויות להעיד על בעיה במנגנון שיווי המשקל הנמצא בשבלול האוזן. אבחון הבעיה יתבצע על ידי בדיקת שמיעה וכן על ידי שלילת גורמים אחרים לפגיעה בשיווי המשקל, כגון לחץ דם גבוה או בעיות הקשורות לחוליות הצוואר. אם מקור הבעיה הוא אכן במנגנון שיווי המשקל שנמצא באוזן, ניתן להתאים למטופל טיפול תרופתי או פיזיותרפי לתיקון הבעיה.

בעיות אף נפוצות:

קשיים בנשימה דרך האף – קשיי נשימה דרך האף עשויים להיווצר בעקבות מגוון רחב של גורמים, כגון: אלרגיות, פוליפים, בעיות מבניות כגון סטיית מחיצה ועוד. במקרים מסוימים, כאשר הטיפול בבעיית הנשימה כרוך בהליך ניתוחי (לדוגמה: תיקון סטיית מחיצה), ישנם מטופלים המעוניינים לבצע במסגרת הניתוח גם תיקון אסתטי של האף, הנעשה בשיתוף פעולה עם כירורג פלסטי.

בעיות בחוש הריח – אובדן של חוש הריח עשוי להיווצר בעקבות שפעת או אפילו התקררות, ונפוץ כיום גם כאחד התסמינים של נגיף הקורונה. למרבה הצער, גם לבעיה זו לא קיים עדיין טיפול, ורק בחלק קטן מהמקרים חוש הריח יחזור לעצמו לאחר שניזוק, בדרך כלל תוך 3-4 שבועות. אם לא חל שיפור מעבר לפרק זמן זה, מדובר ככל הנראה באובדן של חוש הריח לצמיתות.

נחירות – נחירות נגרמות כאשר בעקבות נשימה לא תקינה דרך האף, עובר הנוחר לנשום במהלך הלילה דרך הפה. אחד הגורמים הנפוצים ביותר לנחירות הוא עודף משקל, אך בהחלט ייתכן כי הגורם קשור לחסימה בדרכי האוויר שבאף – מחיצה עקומה, פוליפים ועוד. בחלק מהמקרים, הגורם לנחירות הוא נפיחות או עודף רירית של קונכיות האף, בעיה אותה ניתן לפתור בפשטות ובאופן אמבולטורי באמצעות צריבה של הקונכיות. במקרים חמורים יותר, יפנה רופא האא"ג את המטופל להמשך אבחון במעבדת שינה.

בעיות גרון נפוצות:

בעיות שקדים – עד לפני 30-40 שנה, ניתוחי הסרת שקדים היו נפוצים מאוד בילדים בגיל צעיר. כיום הנטייה היא להימנע מהסרת השקדים ככל האפשר ולבחור בהליך זה רק במקרים של דלקות חוזרות ומרובות.

צרידות – צרידות עשויה להופיע בעקבות שימוש לא נכון במיתרי הקול, עישון כבד או פוליפים על מיתרי הקול. אם מדובר בשימוש לא נכון במיתרי הקול, יפנה רופא האא"ג את המטופל לליווי של קלינאי תקשורת. במקרים של הופעת פוליפים על מיתרי הקול, יש להסירם בהליך ניתוחי ולוודא כי לא מדובר חלילה בנגעים סרטניים.

מהו הקשר בין האף, האוזן והגרון?

האף, האוזן והגרון הם שלושה איברים החולקים תכונה משותפת שאינה קיימת ברוב האיברים בגוף – לשלושתם יש פתחים, דרכם נכנסים ויוצאים אל ומתוך הגוף צלילים, אוויר, מזון, ריחות וטעמים. בנוסף, איברים אלו מקושרים זה לזה באמצעות מערכת תעלות פנימיות, אשר עשויות להוביל לזליגה של בעיה מאיבר אחד אל איבר אחר. כך, למשל, אם ניקוז התעלה המחברת בין האף לאוזן אינו תקין, התקררות המלווה בנזלת עשויה לגרום להצטברות נוזלים באוזן.

לסיכום: רפואת אף-אוזן-גרון היא תחום רחב החולש על שורה ארוכה של בעיות אפשריות, החל מדלקות אוזניים וגרון, דרך בעיות שמיעה, דיבור, בליעה או נשימה ועד לנחירות, התפתחות גידולים ובעיות אסתטיות. בין האף, האוזן והגרון מקשרת מערכת תעלות פנימיות. אם ניקוז התעלות אינו תקין, בעיה באיבר מסוים עשויה לגרום לבעיה נוספת באיבר השכן (לדוג': הצטברות נוזלים באוזן בעקבות התקררות המלווה בנזלת).

ד"ר ביאליסטוק הוא רופא אף אוזן גרון בכיר, מומחה למחלות אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר, מקבל מטופלים בקליניקה פרטית בתל אביב ועובד בתיאום עם קופות החולים וחברות הביטוח השונות.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום