הצעקה האחרונה בתחום נשירת שיער והתקרחויות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהו הפתרון לנשירת שיער והתקרחות? טיפולי PRP משמשים בהצלחה למגוון סוגים של בעיות רפואיות ואסתטיות, ומראים תוצאות מרשימות עם שיעור הכפלה של 1.6-2 בכמות השערות. מה כולל הטיפול ומהן האיכויות שהופכות אותו לאפקטיבי כל כך?

שירותי אסתטיקה רפואית
053-7106257 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות נעשה בעולם הרפואה והאסתטיקה שימוש נרחב בטיפולי PRP (Platelet-Rich Plasma), פלזמה עשירה בטסיות דם, המופקת מדמו של המטופל ומוזרקת חזרה לגופו לצורך טיפול במגוון תחומים. תהליך הפקת ה-PRP מתחיל כמו בדיקת דם רגילה, בלקיחת מבחנה אחת או שתיים של דם מן המטופל. הדם עובר תהליך סרכוז של מספר דקות (הפרדת הדם למרכיביו באמצעות צנטריפוגה) אשר בסופו מתקבלת הפרדה בין תאי הדם האדומים לבין שתי שכבות של נוזל פלזמה: פלזמה עשירה בטסיות (PRP) ופלזמה דלת טסיות (PPP – Platelet-Poor Plasma).

מה הופך את טיפול ה-PRP לאפקטיבי במגוון רחב כל כך של טיפולים?

נוזל הפלזמה, המופק מדם המטופל, מכיל מרכיבים חשובים שמעוררים ומעצימים באופן משמעותי מגוון תהליכים חיוניים בגוף. בחלק מהטיפולים נעשה שימוש בנוזל הפלזמה כולו ובחלקם נעשה שימוש בשכבת ה-PRP בלבד, העשירה בחלבונים, בפקטורי גדילה ובטסיות דם, אשר אחראיות לתהליכי הריפוי של העור. הזרקת PRP אל הרקמה שמתחת לעור גורמת לשפעול של טסיות הדם ולייצור כמויות אדירות של קולגן ואלסטין, אשר משפיעות באופן מהותי על תהליכי בנייה, התחדשות וריפוי של העור, של זקיקי השיער ועוד.

אילו טיפולים נעשים באמצעות PRP?

האיכויות הרבות של ה-PRP מנוצלות לצורך מגוון רחב של טיפולים, בעיקר בתחום הרפואה האסתטית. התוצאות המרשימות ביותר מתקבלות בטיפולי PRP לעצירת התקרחות ומניעת נשירת שיער, אך הצלחות נרשמות גם בשורה של טיפולים נוספים, בהם, בין היתר:

טיפולי פנים – הזרקת PRP לפנים מאפשרת ניצול של טסיות הדם, פקטורי הגדילה והחלבונים שבנוזל לטובת חידוש וטיוב של העור, ומעניקה לפנים מראה צעיר, מתוח, זוהר ומלא ברק ונפח. מידת ההשפעה של הטיפול משתנה מאדם לאדם, וניתן להשתמש בו בכל אזורי הפנים. בתחום זה, האפקטיביות הגדולה ביותר של הטיפול נרשמה בקרב אנשים הסובלים מחטטים בעור הפנים (צלקות בעקבות אקנה), אשר הגיבו לטיפול בצורה מדהימה וזכו לשיפור מהותי במראה העור.

בחלק מטיפולי הפנים ב-PRP נהוג להזריק אל מתחת לעור רק מחצית מכמות הנוזל ואת השאר למרוח על הפנים ולהחדיר לתוך העור באמצעות מזופן – מכשיר הבנוי מעשרות מחטים קטנטנות אשר דוקרות את העור בצורה שטחית ומאפשרות לחומר לחדור לתוכו, בדומה לנעשה בטיפולי מזותרפיה של העור.

אסתטיקה וגינלית – בתחום האסתטיקה הוגנילית משמש ה-PRP לשיפור הלחות של הנרתיק ולהעצמת אורגזמה. תהליכי הריפוי הנוצרים על ידי טסיות הדם ופקטורי הגדילה משפרים את זרימת הדם ומגבירים את רגישות הנרתיק והדגדגן, ונשים מדווחות על שיפור ניכר ביכולת שלהן להגיע לאורגזמה לאחר הטיפול.

כיצד מתבצע הטיפול בהתקרחות ונשירת שיער באמצעות PRP?

הטיפול בהתקרחות ונשירת שיער נעשה על ידי שימוש בפלזמה כולה, PRP ו-PPP, והזרקתה אל מתחת לעור הקרקפת באזורים בהם השיער דליל. מהמטופל נלקחות 2 מבחנות של דם והפלזמה המופקת מתוכן מוזרקת על פני הקרקפת על פי הצורך, במספר רב של דקירות.

חשוב לציין כי ישנן גישות לביצוע הטיפול במספר זריקות בודדות, שבכל אחת מהן מוזרקת כמות גדולה יותר של חומר, אך טיפול בגישה זו אינו יעיל באותה המידה ואינו משיג את התוצאות הרצויות. הפציעה השטחית של עור הקרקפת באמצעות הדקירות מעודדת תהליכי ריפוי והצמחת שיער בפני עצמה, ולכן ככל שכמות הדקירות גדולה יותר, כך האפקט המתקבל גדול יותר.

הטיפול גורם לתגובה משמעותית בקרקפת המורכבת מארבעה תהליכים מקבילים:

  • טסיות הדם מייצרות קולגן ואלסטין המחזקים את הקרקפת ואת הרקמה התומכת ומפחיתים משמעותית את נשירת השיער.
  • דקירות המחט מעודדות תהליכי ריפוי ומעניקות לקרקפת חיזוק נוסף.
  • פקטורי הגדילה מעוררים את זקיקי השיער להצמחת שיערות חדשות.
  • החלבונים משמשים כאבני בניין המאפשרות לתהליכי הריפוי והצמיחה להתרחש.

מהם אחוזי ההצלחה של הטיפול?

תוצאות טיפולי ה-PRP מעידות על עירור משמעותי של זקיקי השיער, המוביל להכפלת כמות השערות בראש בשיעור של פי 1.6-2. אם לפני הטיפול כל זקיק הצמיח שערה או שתיים, אחרי הטיפול יוציא כל זקיק בין 3 ל-5 שערות.

חשוב לציין כי הטיפול אינו מחייה זקיקים מתים, אלא מעורר ומחזק זקיקים חלשים, ולכן אינו יכול להצמיח שיער על ראש קרח לחלוטין. כלומר: האפקט שייווצר בעקבות הטיפול תלוי במצב ההתחלתי של המטופל. על מנת שהטיפול יביא לתוצאות המצופות, חשוב שהמטופל יגיע בשלבים מוקדמים יחסית של הנשירה וההתקרחות, כאשר עדיין יש לו בסיס צמיחה כלשהו שאותו ניתן להכפיל. אדם בעל צפיפות של 50 שערות לסנטימטר יוכל ליהנות בסיום הטיפול מצפיפות של 80-100 שערות לסנטימטר, אך עבור אדם קרח לחלוטין או עם דלילות משמעותית, הטיפול לא יצליח לייצר צמיחה יש מאין.

מהו משך הטיפול ב-PRP למניעת נשירה והתקרחות?

הטיפול נעשה ב-3 מפגשים, אחת לחודש וחצי. רוב המטופלים שיגיעו עם בסיס צמיחה טוב יחסית, יראו שיפור משמעותי עם תום שלושת הטיפולים. אחרים עשויים להזדקק לשלשה נוספת של טיפולים, ובמקרים אלו האפקט המשמעותי ייווצר לרוב בין הטיפול החמישי לשישי. לאחר סיום סדרת הטיפולים הנדרשת, ועל מנת לשמר את התוצאות הטובות, יש צורך בטיפול משמר יחיד אחת לחצי שנה. טיפול PRP בודד אחת לחצי שנה למטרת שימור הוא גם פרוטוקול הטיפול המומלץ עבור אנשים שעברו השתלת שיער.

אילו הכנות נדרשות לקראת הטיפול?

הטיפול אינו מצריך הכנות מיוחדות מלבד אלחוש של הקרקפת שנעשה במספר שלבים ומתחיל כ-40 דקות לפני הטיפול.

האם ישנן תופעות לוואי לטיפול?

הטיפול אינו מלווה בתופעות לוואי כלשהן מכיוון שמדובר בחומר שמופק מן הדם של המטופל עצמו. לעיתים עשויים להיווצר שטפי דם קלים בעקבות הדקירות, אך תוך מספר ימים הם צפויים להיעלם.

האם ישנם אנשים שלא יכולים לעבור את הטיפול?

הטיפול, כאמור, אפקטיבי יותר ככל שהמטופל נמצא בשלבים מוקדמים יחסית של נשירה והתקרחות, ולכן אינו מתאים לאנשים בעלי קרחת חלקה לחלוטין.

בנוסף, לא ניתן לבצע את הטיפול באנשים עם בעיות בקרישת הדם, אנשים שנוטלים תרופות לדילול דם, נשים בהריון וחולים במחלות ויראליות כרוניות כגון הפטיטיס או HIV, מחשש לשפעול של המחלה בעקבות הזרקת ה-PRP.

לסיכום: PRP הוא נוזל פלזמה עשיר בטסיות דם, חלבונים ופקטורי גדילה, אשר מופק מדם המטופל ומוזרק לגופו לצורך טיפולים רפואיים ואסתטיים שונים. לטיפולי PRP ישנה הצלחה רבה במגוון תחומים, כגון טיפול בחטטים או טיפולי אסתטיקה וגנילית, אך האפקט המרשים ביותר של הטיפול הוא בתחום ההתקרחות ונשירת השיער, עם יכולת להכפיל את כמות השערות בשיעור של פי 1.6-2.

ד"ר אבי אברג'ל הוא מומחה לרפואת נשים, מיילדות ופריון; בוגר תת התמחות בניתוחים לפרוסקופיים כולל רצפת אגן בסידני, אוסטרליה; מוסמך לביצוע טיפולים אסתטיים, הזרקות בוטוקס וחומרי מילוי וטיפולי אסתטיקה וגינלית.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום