כל האמת בפנים – הדברים שאתם חייבים לדעת על בוטוקס/ חומצה היאלורונית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עם הפופולריות הגדולה של טיפולי בוטוקס וחומצה היאלורונית, גדלה גם כמות האינפורמציה השגויה, המיתוסים השקריים והבלבול בקרב הציבור. כדי לעשות קצת סדר ולהבין אחת ולתמיד את כל מה שאתם צריכים לדעת על הטיפולים – קבלו את כל האמת על בוטוקס וחומצה היאלורונית

שירותי אסתטיקה רפואית
053-7106257 (מספר מקשר)

מאז כניסתם של הבוטוקס והחומצה ההיאלורונית לתחום הטיפולים האסתטיים חלה ירידה משמעותית בכמות הניתוחים הפלסטיים. כיום, הדרך המקובלת ביותר להשיג מראה פנים צעיר יותר היא, ללא ספק, טיפולי בוטוקס וחומצה היאלורונית. על אף הפופולריות הרבה כל כך של הטיפולים, הידע של הציבור בכל הנוגע להם עדיין לוקה בחסר. רוב האנשים נוטים לבלבל בין החומרים, לטעות בנוגע לשימוש בהם ולהחזיק באמונות שגויות מן היסוד לגביהם. טעויות אלו עשויות להוביל את אותם אנשים, בסופו של דבר, לבחירה לא נכונה של הרופאים המטפלים ושל הטיפולים הרצויים, ולאכזבה מתוצאות הטיפול. על מנת שתוכלו להבין לקראת מה אתם הולכים ולוודא שאתם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר, כדאי לדעת על כל אחד מהחומרים את הדברים החשובים הבאים:

כל האמת על בוטוקס

הבוטוקס משמש בעיקר לטיפול בשליש העליון של הפנים – עיקר השימוש בבוטוקס נועד להחלקת קמטי הצחוק שבצידי העיניים, החלקת קמטי הזעף שבין העיניים (אזור הגלבלה) והחלקת קמטי המצח. כיוון שכל נקודה בפנים (ובגוף בכלל) מוחזקת על ידי שני שרירים מנוגדים, ישנם מיקומים מסוימים בהם השימוש בבוטוקס עשוי לייצר אפקט של הרמה. כך, למשל, הזרקת בוטוקס למיקום מדויק בשריר שמתחת לגבה, תגרום גם להחלקת קמטי הצחוק וגם להרמת הגבה.

בנוסף, ניתן להשתמש בבוטוקס גם לטיפול בקמטוטים בסנטר, וכן לטיפול ב- “gummy smile” – חיוך חושף שיניים וחניכיים. הזרקת בוטוקס לנקודות ספציפיות בפנים תחליש את השריר שמושך את השפה העליונה למעלה בעת החיוך, וכך יתקבל חיוך מעודן יותר. שימוש נוסף לבוטוקס הוא טיפול בהזעת יתר בבתי השחי ובכפות הידיים.

אין כזה דבר "בוטוקס לשפתיים" – אחד החיפושים הנפוצים בגוגל הוא "בוטוקס לשפתיים" כשלמעשה מדובר בטיפול שאינו קיים. עיבוי ועיצוב של השפתיים לא נעשה על ידי בוטוקס אלא על ידי חומצה היאלורונית, זאת כיוון שבוטוקס אינו חומר מילוי אלא חומר שגורם להרפיית שרירים.

השימוש בבוטוקס אינו מסוכן – הבוטוקס (או בשמו המלא בוטולינום טוקסין) הוא אמנם חומר שמופק מחיידק בשם קלוסטרידיום בוטולינום, ומנגנון הפעולה שלו אחראי לשיתוק של השרירים, אבל בטיפולים אסתטיים המינונים של החומר כל כך נמוכים, שאין בו כל סכנה והשימוש בו גורם, כאמור, להרפייה של השריר. מדי יום נעשות עשרות אלפי הזרקות בוטוקס ברחבי העולם, והוא ידוע כחומר בטוח מאוד לשימוש.

מומלץ להיזהר מטיפולי בוטוקס זולים מדי – בוטוקס נמכר למטפלים בצורה של אבקה, אותה הם מוהלים בנוזל על פי מינונים שמגדירים היצרנים השונים. פרסומים של טיפולי בוטוקס במחירי רצפה עשויים להעיד על שימוש בחומר מדולל יתר על המידה, דבר שיוביל לקבלת אפקט חלקי וקצר מועד. מומלץ לערוך סקר שוק ולהתייחס בחשדנות למחירים הזולים משמעותית ממחירי השוק המקובלים.

לכל טיפול אסתטי יש תוקף – כשם שיש תוקף לצביעת שיער, תספורת או לק ג'ל, כך גם הטיפול בבוטוקס הוא בעל תוקף מסוים ומצריך חידוש. ברוב הנשים, תוצאות הטיפול יחזיקו מעמד במשך 4-7 חודשים.

אל תצפו לראות תוצאה מיידית – ההשפעה של הבוטוקס על השרירים אינה מתרחשת מיידית אלא מתחילה להראות את אותותיה בין יומיים ל-5 ימים לאחר הטיפול. התוצאה הסופית מתייצבת לאחר כ-10 ימים.

בוטוקס כאמצעי למניעת הזדקנות העור – ארגון הכירורגים הפלסטיים האמריקאי ממליץ על הזרקת בוטוקס החל מגיל 28, בשל האפקט המניעתי שלו על חריטת העור. בשל תנועות חוזרות של שרירי ההבעה, הופכים קמטים רבים לאורך השנים לקמטים חרוטים. טיפול נכון בבוטוקס מגיל צעיר מונע משרירי ההבעה לקמט שוב ושוב את העור וכך מונע את הפיכת הקמטים לקמטים חרוטים, בהם כבר קשה יותר לטפל.

כל האמת על חומצה היאלורונית

החומצה ההיאלורונית היא בעצם משפחה של חומרים – החומצה ההיאלורונית היא משפחת חומרים המשמשים לפיסול ועיצוב של הפנים, למילוי קמטים ולשיפור איכות העור. מגוון החומרים השייכים למשפחת החומצה ההיאלורונית מגיעים במזרקים מוכנים לשימוש ונבדלים זה מזה במידת הסמיכות וההצלבה. בנוסף, חלק מהמזרקים כוללים חומר הרדמה.

הידע והמיומנות של הרופא המטפל מאפשרים לו לבחור את החומצה עם שילוב המאפיינים המתאים ביותר לכל סוג טיפול ולכל אזור בפנים. הרמת עצמות לחיים, למשל, תצריך שימוש בחומרים סמיכים יותר, בעוד שמילוי של קמטים עדינים ייעשה על ידי חומרים עדינים וגמישים יותר; חומרים בעלי מידת הצלבה נמוכה יתאימו לעבודה על שיפור איכות העור; ובאזור השפתיים ייעשה שימוש בחומרים הכוללים חומר הרדמה, כיוון שבלעדיו ההזרקה לאזור הרגיש של השפתיים תהיה מאוד כואבת.

לכל טיפול אסתטי יש תוקף – כאמור, כמו בכל טיפול אסתטי, גם הטיפול בחומצה היאלורונית יצריך חידוש בשלב מסוים. החומצה ההיאלורונית היא חומר טבעי שקיים בגוף, וכמו כל שאר החומרים בגוף גם הוא עובר תהליך של מטבוליזם ונספג עם הזמן. אורך החיים של תוצאות הטיפול תלוי בסוג החומר ובאזור אליו הוזרק, בדגש על עומק ההזרקה ועל מידת התזוזה והתנועה של אותו האזור.

הזרקה של חומרים סמיכים יחסית לאזורים שכמעט לא נמצאים בתנועה כמו עצמות הלחיים או השקעים ברקות, עשויה להחזיק מעמד שנה וחצי ואף למעלה מכך. לעומת זאת, הזרקה של חומצה לא מצולבת, שפועלת בעיקר על העור, או הזרקה של חומרים עדינים לאזור שמסביב לפה, אשר אותו אנחנו מזיזים לאורך כל היום כמעט ללא הפסקה, תחזיק מעמד כ-9 חודשים בממוצע.

תוצאה מיידית ואפקט מתמשך – לאפקט שנוצר מהזרקת חומצה היאלורונית ישנם שלושה שלבים:

  1. האפקט המיידי – מיד לאחר ההזרקה כבר ניתן לראות את תוצאותיה, בין אם מדובר בהוספת נפח או מילוי של שקעים או קמטים.
  2. לאחר שבועיים: אפקט המתיחה והטיוב של העור - החומצה ההיאלורונית היא חומר היגרוסקופי, כלומר סופח נוזלים. בשבועיים הראשונים שלאחר ההזרקה, סופחת החומצה את הנוזלים באזור שבו הוזרקה כך שהנפח שלה גדל. כתוצאה מכך, לאחר 14 ימים מתקבל המראה הסופי, הכולל גם את הנפח המוזרק וגם מתיחה וטיוב של העור כתוצאה מגדילת הנפח.
  3. לאחר חודשיים: אפקט ה"וואו" – לאחר כחודשיים ממועד ההזרקה החומצה עוברת תהליך של אינטגרציה – התמזגות עם העור, אשר גורם לעור להיראות זוהר וקורן במיוחד.

התאמת הציפיות לתקציב – לטיפול בחומצה היאלורונית ישנו, כאמור, פוטנציאל אדיר ליצירת אפקט משמעותי ומתמשך על מראה הפנים והעור. עם זאת, חשוב להתאים את הציפיות מתוצאות הטיפול למגבלות שמציבים השיקולים הכלכליים של כל מטופל או מטופלת.

לכל מטופל, בהתאם לנתוניו, קיים טיפול אידיאלי – הטיפול שיביא לתוצאות הטובות והמרשימות ביותר ולאפקט השלם ביותר – טיפול אידיאלי באישה ממוצעת בסביבות גיל 45, למשל, יצריך 4-5 מזרקים, בעוד שלאישה בת 55-60 יידרשו 7-8 מזרקים. בהינתן הטיפול האידיאלי, האפקט על מראה הפנים הוא דרמטי, אך כאשר העלות הסטנדרטית של כל מזרק היא בין 1,500 ל-2,500 שקלים, קל להבין שרוב הנשים לא יכולות להרשות לעצמן את הטיפול המלא ובוחרות בטיפול חלקי.

האפקט של שימוש במזרק אחד או שניים לעולם לא ישתווה לאפקט של טיפול מלא, לכן מומלץ להתאים את הציפיות לשיקולי התקציב, להתייעץ עם הרופא המטפל ואולי אף לבנות תכנית טיפולים מדורגת, שתאפשר להגיע לאפקט הרצוי בצורה נוחה יותר.

לא רק בוטוקס וחומצה היאלורונית

טיפול נוסף שצובר תאוצה בתחום אסתטיקת הפנים הוא הטיפול בחוטים נספגים, הנחלק לשני סוגים: חוטים ללא קרסים, המוחדרים אל מתחת לעור ותכליתם היא לגרות את האזור שמתחת לעור לייצור קולגן ואלסטין המשפרים את מראה העור; וחוטים עם קרסים, הנמתחים בין נקודת עיגון אחת לשניה ומותחים את העור, באמצעותם ניתן למתוח את קו הלסת, להגדיר מחדש את עצמות הלחיים, למתוח את הקמטים הנזו-לביאליים שבין האף לפה ועוד.

האפקט של השימוש בחוטים הוא מיידי, התוצאה הסופית מתקבלת לאחר כשבועיים ומחזיקה מעמד כשנה, בממוצע. עם זאת, השימוש בחוטים אינו מתאים לכל מטופל, והתאמה לא נכונה עשויה להוביל גם כאן לאפקט חלקי וקצר מועד.

ככלל, חשוב לבחור בקפידה את הרופא המטפל, על מנת שהידע, הניסיון והמיומנות שלו יאפשרו לו להתאים את הטיפול המדויק ביותר, בהתאם לכל הנתונים, הצרכים והמגבלות של כל מטופל.

ד"ר אבי אברג'ל הוא מומחה לרפואת נשים, מיילדות ופריון; בוגר תת התמחות בניתוחים לפרוסקופיים כולל רצפת אגן בסידני, אוסטרליה; מוסמך לביצוע טיפולים אסתטיים, הזרקות בוטוקס וחומרי מילוי וטיפולי אסתטיקה וגינלית.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום