כל מה שרציתם לדעת על השתלות שיניים ביום אחד

(13)
לדרג
תוכן מקודם

היום זה כבר ברור – All on 4, השיטה שמבטיחה השתלת שיניים ביום אחד, אינה נופלת בתוצאותיה מהשיטות הוותיקות יותר, ואף עולה עליהן במספר יתרונות בולטים. כל הפרטים על השיטה שמייתרת את הצורך בתותבות במהלך ההשתלה

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

תהליך השתלת השיניים הקונבנציונלי, שקדם לשיטת ה- All on 4, עשוי להיות תהליך ממושך מאוד בשל תקופות החלמה והסתגלות של שבועות ואף חודשים הנדרשות בין שלבי התהליך השונים. במקרים בהם המטופל סובל מחוסר עצם משמעותי מתארך התהליך במספר חודשים נוספים כיוון שעוד לפניו יידרש המטופל לעבור השתלת עצם, ורק מספר חודשים לאחר מכן, אם אכן תושג כמות עצם מספקת, יוכל להתחיל בתהליך ההשתלה עצמו. בינתיים חייב המטופל להשתמש בתותבות.

לפני כעשור הומצאה שיטת ה- All on 4, שיטה להשתלת שיניים ביום אחד (החלפה של כל הלסת, תחתונה/ עליונה או שתיהן), אשר חוסכת מהמטופל את כל התהליך הארוך המתואר לעיל ושולחת אותו לביתו לאחר השלמת כל שלבי התהליך, באמצעות טיפול רציף אחד של מספר שעות ותו לא.

כיצד עובדת השיטה?

שיטת ה- All on 4 מתבססת על ארבעה שתלים ישרים ואלכסוניים בלבד, אשר על כל אחד מהם מוברג גשר של כתרים. יש לציין כי באותו האופן יכולה שיטת All on 4 להתבצע באמצעות שישה שתלים (All on 6) וכן הלאה, בהתאם לצרכיו ונתוניו של כל מטופל. באמצעות השיטה, כל שלבי התהליך, החל מעקירת השיניים דרך השתלת השתלים ועד להברגת הכתרים הזמניים לתוכם, מתבצעים בטיפול אחד שמשכו כ-5-6 שעות. מספר שבועות לאחר מכן יוחלפו הכתרים הזמניים בכתרים קבועים שיוברגו במקומם.

למי היא מתאימה?

השיטה יכולה להתאים לכל מטופל שמצב בריאותו תקין. בניגוד לשיטת השתלת השיניים הקונבנציונלית, שיטת ה- All on 4 מתאימה גם לבעלי חוסר עצם משמעותי, ואינה מחייבת ביצוע של השתלת עצם כהליך מקדים, כיוון שהשימוש בארבעה שתלים מאפשר לעקוף את המיקומים שבהם חוסר העצם מהווה בעיה. במקרים נדירים בלבד לא ניתן יהיה להשתמש בשיטה, לרוב עקב מצב בריאותי מורכב של המטופל אשר עלול להוות סיכון במהלך הטיפול. במקרים אלו יומלץ למטופל לבצע את השתלת השיניים בבית החולים.

אילוסטרציה/שאטרסטוק

מהם היתרונות של השתלת שיניים ביום אחד?

מלבד הקיצור המשמעותי של התהליך, יתרון בולט נוסף של השתלת שיניים ביום אחד הוא אי הצורך בהרכבת תותבות נשלפות, המהוות את אחד החסרונות הבולטים של הליך ההשתלה הרגיל. במסגרת תהליך השתלת השיניים המקובל, המטופל נדרש להשתמש בתותבות נשלפות במשך חודשים, בשלב שבין השתלת השתלים להברגת הכתרים. תותבות אלו אינן נוחות לשימוש, הן עשויות לזוז בתוך הפה, ללחוץ על החניכיים ולפצוע אותם, ומצריכות תחזוקה והתאמה מחדש באופן שוטף. בנוסף, הן עשויות ליפול ואפילו להישבר, כך שמלבד אי הנוחות הן גם פוגעות מאוד בתחושת הביטחון העצמי והעצמאות של המטופל.

בשיטת All on 4, ביום בו נעקרות השיניים המקוריות של המטופל, מוברגים הכתרים. אלו אמנם לא הכתרים הקבועים אלא כתרים זמניים שיוחלפו תוך מספר שבועות, אבל הם נשארים בפה באופן קבוע, מוברגים אל תוך השתלים, כך שאין צורך להוציא אותם לפני השינה ואין סכנה שיפלו.

מהם אחוזי ההצלחה של השיטה?

כיום, כעשור מאז המצאת השיטה, נאספו כבר מספיק תוצאות מחקרים המעידים על חוזקם ועמידותם של השתלים ועל הצלחתה של השיטה. ניתן לומר כי תוצאות השיטה אינן נופלות במאום מאלו של השתלת שיניים רגילה וכי אחוזי ההצלחה של שתי השיטות בטווח הארוך דומים מאוד.

האם הטיפול בשיטה כואב?

הטיפול עצמו נעשה בהרדמה אזורית חזקה של אזור ההשתלות כולו, כך שהמטופל לא מרגיש כל כאב במהלכו. אחרי הטיפול ייתכנו כאבים בדומה לכל טיפול אחר של השתלת שיניים, עליהן ניתן יהיה להתגבר באמצעות משככי כאבים רגילים.

האם אפשר להגיע בשיטה זו לתוצאה יפה מבחינה אסתטית?

גם התוצאה האסתטית המושגת במסגרת הטיפול בשיטה זו אינה נופלת מתוצאותיה של השתלת שיניים רגילה. על מנת להבטיח תוצאה מוצלחת, מומלץ לבחור במרפאה בעלת צוות מנוסה המוכשר לביצוע השתלות שיניים בשיטה זו, וכולל כירורג פה ולסת, רופא שיניים, סייעות וטכנאי שיניים.

טכנאי השיניים יהיה אחראי על לקיחת מידות השיניים המקוריות של המטופל, ועל הכנת הכתרים הזמניים והקבועים בהתאם להן. מיד לאחר שהכירורג יסיים את השתלת השתלים, ייצר הטכנאי את הכתרים הזמניים בהתאם למדידות המוקדמות שערך. ככל שהצוות כולו יהיה מיומן בעבודתו, וככל שעבודת הטכנאי תהיה מדויקת יותר, כך תהיה התוצאה הסופית יפה ואסתטית יותר.

אילו הכנות יידרש המטופל לעשות לפני הטיפול?

בחלק מהמקרים יתבקש המטופל להגיע למרפאה מספר ימים לפני הטיפול על מנת שהטכנאי יוכל למדוד את השיניים שלו לצורך בניית הכתרים בהתאם להן. מעבר לכך יידרש המטופל לערוך צילומי רנטגן ו/או C.T., לעבור בירור רפואי ובמידת הצורך להשיג אישור על מצבו הבריאותי מהרופא המטפל בו.

האם ישנן מגבלות מסוימות לאחר הטיפול?

המטופל לא יידרש לעמוד במגבלות כלשהן לאחר הטיפול, אלא רק להקפיד על תחזוקה שוטפת של הכתרים ושל היגיינת הפה, ולשמור על ניקיון. לאחר הטיפול יקבל המטופל הדרכה בנוגע לתחזוקת הפה ולאופן בו עליו לנקות את הפה מדי יום, ויתבקש להגיע לביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים אחת לשנה.

מעבר לכך, אם המטופל נוטה לחרוק או להדק שיניים בזמן השינה, יומלץ לו לישון עם סד לילה למניעת שחיקת הכתרים ולהגנה עליהם.

לסיכום: השתלת שיניים ביום אחד היא שיטה מוצלחת, מהירה ונוחה, המאפשרת לרוב הגדול של המטופלים, כולל לאלו הסובלים מחוסר עצם משמעותי, לסיים את תהליך השתלת השיניים במלואו תוך שעות ספורות בלבד. באמצעות שיטה זו, נחסכים מן המטופל חודשים ארוכים של המתנה בין שלבי התהליך וכן הצורך להרכיב תותבות נשלפות, אשר עשויות לגרום לאי נוחות, כאבים ופגיעה בתחושת הביטחון והעצמאות.

ד"ר אלטברגר הוא רופא שיניים, מנהל ובעלים של מרפאת השיניים "חיוך ראשון" בראשון לציון.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap משפטי.

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום