סובלים מאסטמה? כך תערכו לימי האובך וזיהום האוויר

(0)
לדרג

קיץ היא התקופה לשהייה ממושכת מחוץ לבית. עבור רובנו הקיץ מסמל את הים והבריכה, את הגלידה המטפטפת ואבטיח קר, אבל עבור חולי אסטמה, ימי הקיץ בישראל מביאים איתם אתגרים לא מעטים. ד"ר בן פוקס, מנהל מכון ריאות במרכז רפואי 'שמיר' (אסף הרופא) מסביר כיצד ניתן להתמודד

מאת: Zap Doctors זאפ דוקטורס

בקיץ כמויות האבק באוויר גדלות, רמת זיהום האוויר עולה, ימי האובך רבים והלחות הגבוהה מדרבנת את צמיחת קרדית האבק והעובש. כל אלה, נחשבים ל"מפעילי" האסטמה הנפוצים ביותר ויכולים להשפיע על הבריאות, החל מגרימת תסמינים כמו קוצר נשימה או שיעול, ועד לגרימת התקף אסתמה חריף וקשה. מספר וכמות המזהמים שיכולים לעורר התקף אסטמה עשויים להשתנות מאדם לאדם בהתאם למספר גורמים, ולחומרת האסטמה שלהם.

צילום: שאטרסטוק

האובך עבור האסתמטיים, הינו סוג של מרק מהביל, המתובל במיני מזהמים הגורמים להתקלחויות חמורות. העיקריות ביניהם, הם PM 2.5, חומר חלקיקי או טיפות קטנות, פחות או שוות לקוטר של 2.5 מיקרומטרה, המורכב מחתיכות זעירות של אבק, לכלוך וחומרים אחרים. בנוסף באובך יש רמות אוזון ודו-תחמוצת החנקן גבוהות הנמצאות על הקרקע ונגרמות בעיקר מפליטת המכוניות והתעשייה בתנאי חום.
מחקרים רבים הדגימו את הקשר בין אסטמה ומידת החשיפה לזיהום אוויר. כך למשל ניתן ללמוד מצפייה בנתוני זיהום האוויר בתקופת אולימפיאדת ביג'ין בשנת 2008, כשהממשלה אסרה על שימוש ברכבים לאורך כל התקופה. על פי הנתונים נמצא כי זיהום האוויר ירד משמעותית וכמות הפניות למיון בגלל התקפי אסטמה ירדה ב 42%.
לעומת זאת, בסקירה שנערכה ופורסמה בספטמבר 2019, במגזין 'environmental research נבדק הקשר בין חשיפה לעשן בזמן שריפת היערות בעולם, לבין האסתמה. ונמצאה עליה באשפוזים וביקורים במיון של כ-7%.


לאילו תסמינים האובך וזיהום האוויר יכולים לגרום?
שאיפת האובך דומה לשאיפת עשן, כאשר מתרחש גירוי של הרירית הרגישה בתוך האף והגרון. התסמינים נוטים להיות חמורים יותר, כאשר הגירוי מתרחש עמוק יותר מהאף והגרון, במיוחד כאשר דרכי האוויר התחתונים (קנה הנשימה והסימפונות) מושפעים.
חשיפה לאובך ולזיהום אויר יכולה להוביל לתסמינים, כגון: צפצופים, שיעול, אי נוחות בחזה וקוצר נשימה. אם התסמינים חמורים, מומלץ להתייעץ מייד עם הרופא המטפל או רופא הריאות. אם הסימפטומים הם קלים, הם עלולים להתמעט או להיפסק בטיפול תרופתי ממשאף, מנוחה (בתוך הבית) והימנעות מהאובך.


כיצד מומלץ להתנהג על מנת לעבור את ימי האובך והזיהום אויר בשלום:
אל תתנו לחום לתפוס אתכם.
מומלץ לבדוק את ספירת האבקה ואיכות האוויר לפני התחלת היום באמצעות אפליקציות ייעודיות וזמינות בימים שבהם איכות האוויר ירודה עדיף להיצמד לפעילויות בתוך הבית.
היו מוכנים
גם בקיץ חשוב לשמור על השליטה במחלת האסטמה, לשם כך יש להקפיד לקחת את הטיפולים הביולוגיים והמשאפים באופן קבוע . מכיוון שבקיץ החום יכול להיות קיצוני, עדיף להשאיר את המשאפים לטיפול המונע בבית, ולשאת רק את המשאפים להקלה מידית וגם אז להקפיד לא להשאיר אותם במקומות חמים, כמו בתא הכפפות של הרכב. במידה ויש קושי להתמיד בטיפול המונע, ניתן לעבור לטיפול במשאף חד יומי, לשיפור השליטה וההיענות הטיפולית.
בנוסף מטהרי אוויר מסוג HEPA בבית של חולי אסתמה יכולה לשפר את התסמינים של המחלה. כמו גם, מומלץ לדאוג שהפילטרים במזגנים בבית נקיים הפילטר של המזגן מסנן הרבה אבק ואלרגנים אבל כשהוא לא נקי הוא יכול להפוך למקור זיהום אוויר בתוך הבית.
פעילות גופנית
את הפעילויות בחוץ בימי הקיץ, עדיף לתזמן לשעות הבוקר המוקדמות כדי להימנע מהחלקים החמים ביותר של היום. עדיף להתאמן מוקדם יותר ביום כאשר איכות האוויר טובה יותר והטמפרטורה עדיין נסבלת.
כשרמת הזיהום גבוהה או בימי אובך קשים, יש להימנע מכל סוג של פעילות גופנית. כשמתעמלים, יש צורך לנשום חזק יותר והחילוף האווירי שמתרחש בריאות הוא פי כמה יותר מאשר במנוחה מכאן שבזמן הפעילות שואפים יותר את זיהום האוויר.
יציאה מהבית
במידה וחייבים לצאת מהבית , מומלץ לחולי אסתמה לעטות מסיכת מגן נשימתי שנועדה להשיג סינון יעיל מאוד של חלקיקים מוטסים. במקרה זה הכי טוב זה מסיכת N95, אותה הכרנו היטב בימי הקורונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום