הבשורה לחולים קשים בסרטן המעי נמצאת אצל חולי מלנומה. האמנם?

(38)
לדרג

חולי סרטן המעי הגס אשר נושאים מוטציית BRAF נותרו עד כה ללא מענה. הימצאות המוטציה משפיעה על מהלך המחלה ועל תגובת החולה לטיפולים השונים. החלטת ה-FDA משנה את עתיד החולים הללו

מאת: Zap Doctors זאפ דוקטורס

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים והשלישי בשכיחותו בקרב גברים. מידי שנה מאובחנים בישראל כ3,000 חולים חדשים. רבע מהם מאובחנים כשמחלתם כבר מפושטת.

בשנים האחרונות התרחבו אפשרויות הטיפול לחולים אלו באופן משמעותי באמצעות טכנולוגיות חדשניות כדוגמת אפיון מולקולארי של הגידול, טיפולים ממוקדים וכיוצא בזה. למרות ההתקדמות הרפואית בתחום, חולי סרטן המעי הגס אשר נושאים מוטציית BRAF נותרו עד כה ללא מענה. הימצאות המוטציה משפיעה על מהלך המחלה ועל תגובת החולה לטיפולים השונים.

ה- FDA האמריקני אישר את הטיפול ב-Braftovi  גם עבור חולי סרטן מעי גס, ההחלטה מהווה בשורה של ממש ופריצת דרך עבור החולים. זהו צעד משמעותי ביותר בכל הקשור להארכה ושיפור איכות חייהם של חולים בישראל

תוצאות מהשטח תומכות במחקר

ד"ר סופיה מן אונקולוגית בכירה במרכז הרפואי סורוקה שכבר התנסתה בטיפול החדשני בקרב חלק ממטופליה, מספרת ש"הטיפול ב Braftovi שאושר על ידי ה FDA באפריל האחרון מתאים למטופלים בשלבים מתקדמים של המחלה הנושאים מוטציית BRAF  אשר קיבלו טיפול בקו ראשון עם המשטר הטיפולי המקובל".

תוצאות המחקר שנעשה סביב הטיפול הציגו תוצאות מרשימות של הכפלת ההישרדות של החולים. "למעשה מדובר בחולים הקשים ביותר בשלב 4 של המחלה וביניהם 5%- 8% הינם נשאים של מוטציית .BRAF הבשורה הגדולה היא שלראשונה מזה שנים ישנו טיפול שמשנה את כללי המשחק עבור חולים קשים מאוד. זאת מפני שהטיפול באמצעות Braftovi  לא רק מאריך את חייהם של החולים, אלא גם משפר את איכות חייהם בכך שהם יכולים לקבל לראשונה טיפול פומי נטול כימותרפיה".

צילום: שאטרסטוק

יתרונות הטיפול

עוד מספרת ד"ר מן כי כאשר הרופא המטפל ניגש לבניית תכנית טיפול לחולה שאובחן בסרטן מעי גס גרורתי ישנה חשיבות עצומה לביצוע הערכה מולקולארית של מוטציות  הגידול  כבר בשלב אבחון המחלה. זאת כיוון שבהתאם לפרופיל הגנטי ניתן לבחור  במשלב הטיפול המתאים והיעיל ביותר עבור החולה. במקרה שמדובר בגידול של המעי הגס עם מוטציה ב BRAF  והעדר מוטציה RAS - ההמלצה היא על משלב שכולל תרופות ביולוגיות - נוגדות BRAF , MEK , EGFR –Triplet therapy  - , או Doublet therapy  - תרופות  ביולוגיות - נוגדות BRAF, EGFR. תנאי הסף לקבלת הטיפול הם כאמור התאמה ביולוגית (על כן החשיבות העצומה של הבדיקה הגנטית), ספירת דם תקינה ותפקודי כבד וכליות תקינים.

האם הטיפול כלול בסל התרופות?

הטיפול ב   Braftoviשאושר על ידי ה FDA באפריל האחרון ניתן כיום בישראל במסגרת מחקרית, ברכישה עצמית או על ידי חברות הביטוח. התרופה אינה כלולה בסל התרופות ומוגשת לסל 2021.  ד"ר מן מוסיפה כי  "אנו רואים כי בקרב החולים שקיבלו את הטיפול יש תוצאות חיוביות ומרשימות ביותר הכוללות הקטנת הגרורות, הארכת חיים, הארכת התקופה בה אין התקדמות המחלה ושיפור משמעותי באיכות החיים."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום