מיגרנה: הכל בראש

(0)
לדרג

מחקר חדש בגרמניה, בחן את השפעתו של טיפול ביולוגי ייחודי להקלה בתסמיני מיגרנה אצל מבוגרים, והתוצאות מפתיעות ומעודדות

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

מיגרנה היא מחלה נוירולוגית, המוגדרת ככאב ראש בעוצמה בינונית עד חזקה ממוקד באזור מסוים ולרוב הולם (תחושה של פעימות לב במוקד הכאב), אליו מצטרפים עוד שורה של תסמינים כמו טשטוש בראייה, הקאות, רגישות לאור ועוד. לרוב המיגרנה תופיע בנערות עם קבלת הוסת, אך היא יכולה להופיע גם בגילים מאוחרים יותר וגם אצל גברים. יחס הסובלים ממיגרנה הוא פי 3 נשים לעומת גברים. יש הקושרים את ההבדל בשינויים ההורמונאליים החודשיים האופייניים לנשים בגילאי הפריון, לא אחת נשים מדווחות על הקלה משמעותית בהתקפים לאחר גיל המעבר

גורמי מחלה משתנים מאדם לאדם

סטרס ולחץ נפשי עשויים להשפיע על חולים אחדים אך הם אינם הגורם הבלעדי, גם שתיית אלכוהול ושכרון ישפיעו על חולים מסוימים, ואילו שעות שינה מרובות יעוררו התקפים אצל אחרים. יותר מ75%  מהאנשים הסובלים ממיגרנה מעידים על כך שהם יכולים לחזות את ההתקף הבא ולזהות את התסמינים המקדימים.

זיהוי התסמינים המקדימים חשוב במיוחד שכן הוא יכול לסייע להתכונן להתקף המתקרב ואף למנוע אותו לחלוטין בחלק מהמקרים. עייפות וקשיי ריכוז, למשל, הם שניים מהתסמינים הנפוצים ביותר טרום התקף. לצידם שינה לא סדירה ונדודי שינה, כאבים בצוואר, פיהוקים מרובים וכן רגישות בסינוסים ואף סתום שאף עשויים להחמיר ולהוות גורם להתקף.

צילום: שאטרסטוק

ללא טיפול מיגרנה כרונית היא שאלה של זמן

התקפי מיגרנה עלולים להגיע בהפרשים של שבועות או ימים, כאשר ההתקף הממוצע נמשך בין ארבע שעות לשלושה ימים. יש הסובלים ממיגרנה ברמה היומית ויש שחווים אותה אחת לכמה חודשים ואף שנים. מדובר אמנם בתופעה נפוצה ומוכרת, אך התסמינים ועוצמות הכאב משתנית מאדם לאדם.

בכל התקף החולים מושבתים מכל פעילות, לפעמים לימים, ללא טיפול או תרופה שיכולים להביא להקלה מיידית. יחד עם זאת, לא מומלץ להזניח כאבי ראש ומיגרנות וחשוב לנסות ולמצות את ההליך הרפואי והטיפולי עד להקלה, מיגרנה שאינה מטופלת יכולה לעבור כרוניפיקציה, תדירות ועוצמת ההתקפים גוברות והמחלה הופכת לכרונית, כל אלה ביחד עלולים להוביל לדיכאון וחרדה ולמגבלות תפקודיות משמעותיות.

מהקלה – למניעה

הטיפולים מתחלקים לטיפולים מידיים (אקוטיים), טיפולים שנועדו לעצור את הכאב ברגע שהוא מתחיל או עומד להתחיל ואילו אצל מטופלים שחווים תדירות גבוהה של התקפים ממליצים על טיפול מונע, שמטרתו למנוע את היווצרותם של ההתקפים מלכתחילה, אבל למרבה הצער, משככי כאבים ללא מרשם ועם מרשם לא תמיד מצליחים לסייע למגר את ההתקף ולעיתים יש צורך לשלב מספר תרופות על מנת להקל על הכאב. לכן, כאשר ההתקף מתחיל, לרוב לא ניתן לעשות הרבה על מנת להקל על תחושות הכאב והסבל. מומלץ לשהות במקום שקט ללא אור בוהק וללא קולות רמים ולנסות לנוח כמה שיותר.

בשורה לחולים: טיפול ביולוגי ממוקד

המחקר הציע ל-למעלה מ- 600 מטופלים, טיפול חדש המבוסס על ידע חדש וטכנולוגיה מתקדמת, לטיפול בכאבי ראש. למרות שמיליוני אנשים בעולם סובלים מהתופעה עד כה לא הצליחו החוקרים למצוא את הגורם הביולוגי והכימי שמצית את הכאב ושלל התופעות הנלוות לו, אך בשנים האחרונות זוהה במוח חלבון בשם CGRP  Calcitonin Gene Related) Peptide) הנמצא ברוב חלקי המוח ורמתו עולה במוח, במהלך התקף המיגרנה, מכאן הסיקו החוקרים כי לחלבון זה יש קשר ישיר להתפרצות.

עם גילוי חלבון ה-CGRP, פותחו טיפולים ביולוגיים מבוססי נוגדנים ייחודיים, המכוונים נגדו, במטרה להילחם במיגרנה ואף למנוע כאבי ראש פוטנציאלים, והתוצאות, כאמור, הראו שיפור משמעותי בקרב מרבית המטופלים שהיו מוגדרים כחולים כרוניים וכאלו הסובלים מהתקפי מיגרנה קשים. ייחודו של הטיפול הוא שלראשונה פותח טיפול המיועד באופן ספציפי למניעת מיגרנה, ומכיוון שהטיפול מגיע ישירות למנגנון שאחראי על המיגרנה יעילותו גבוהה במיוחד. המטופלים דיווחו על ירידה משמעותית ואפילו מאוד במצבם הכוללת ירידה בעוצמת המיגרנה וירידה בתדירות ההתקפים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום