טיפולי שתלים - האם כדאי לבצע ביום אחד?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהם שתלים דנטאליים, מדוע לא צריך לפחד מהם, כיצד מתבצעת הפרוצדורה, וכיצד כדאי לבחור רופא שיניים מקצועי. עד לפני מספר שנים, נאלצנו להמתין בין ארבעה לשישה חודשים, לאחר השתלה, עד שניתן היה להניח את הכתר באופן קבוע על השתל. במרוצת השנים, התפתחה טכניקה חדשנית, ושיטות עבודה מתקדמות אשר מאפשרת במקרים מסוימים, להעמיס את הכתר מיד לאחר השתלה, באותה הפרוצדורה בדיוק. יצאנו לבדוק.

רופא שיניים
03-6422164

מי לא רוצה לסיים עם טיפול השיניים המורכב ביום אחד? רוב האנשים, שאינם רופאי שיניים, לא יכולים לבחון באמת את יכולתם של הרופאים לבצע בהם את הטיפול הנדרש באופן מלא ואף מהיר. ניכר, כי תרבות האינסטנט מלחיצה הן את הציבור הרחב והן את קהילת רופאי השיניים, למצוא פתרונות, יעילים ונוחים לטיפולים במהירות האור, בפרט שמדובר בטיפול שתלים. האם טיפול שתלים יכול להתבצע ביום אחד? האם זה נכון למטופל? בואו נתחיל לבחון. 

מקור השתל הדנטלי

שתל דנטלי הוא בורג שמחליף את השורש של השן. ישנם מצבים בהן השיניים הטבעיות שלנו, מכל מיני סיבות, דלקות, סדקים, עששות, צריכות להיעקר. כאשר יש חוסר של שן, השתל מחליף את השורש. בתוך השתל ישנה הברגה פנימית, שלתוכה ניתן להבריג את הכתר. ישנם סוגים רבים של שתלים, ושיטות מגוונות לטכניקת ביצוע ההשתלה. כל ההשתלות בעולם נעשות על ידי הכנסת בורג לעצם, והעצם קולטת את הבורג ועושה אוסיו אינטגרציה –oseointegration, והשתל הופך לחלק בלתי נפרד ממנה.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/ברגים במקום שורשים

מתי יש צורך בהשתלות עצם?

על מנת לבצע השתלה מוצלחת, חייבת להיות רמה מספיקה של עצם. ישנם מקרים בהם אין עצם בכלל או כמות העצם מאוד דלה, ולכן התפתחו שיטות שונות לבנות עצמות, כגון השתלת עצם באזור הסינוסים (מה שמכונה 'הרמת סינוס והשתלת עצם בסינוס') או, במקרה של הלסת התחתונה, שם מבצעים הגבהה ורטיקלית או הוריזונטלית. במרוצת השנים התפתחו סוגים של שתלים קצרים אשר מתאימים לאזור בו יש עצם נמוכה, וניתן בהחלט להניח כתר על שתלים קצרים מיוחדים, ללא השתלת עצם.

מדוע בכלל יש צורך לבצע השתלה?

בעבר, כשהיו חסרות שיניים, רופאי השיניים היו מבצעים 'גשרים', כלומר, נעזרים בשיניים קדמיות ואחוריות סמוכות, משחיזים אותן ולעיתים היה אף צורך לבצע בהם טיפולי שורש ומבנים כדי שיהיה אפשר להניח עליהם כתרים. עם התפתחות ההשתלות בשנים האחרונות, קיימת העדפה להימנע מלפגוע בשיניים שלא צריך לגעת בהן, ולטפל בצורה ממוקדת יותר היכן שנזקקת השלמת השן. תהליך ההשתלה הפך להיות חלק בלתי נפרד מרפואת השיניים הכללית. אולם חשוב להדגיש כי שיניים טבעיות הן עדיפות על שתלים או על כל תחליף אחר, לכן יש לעשות כל מאמץ לשמור ולטפל בשיניים הטבעיות, למנוע עקירות ובשלב מאוחר יותר – השתלות.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/החיוך המושלם

אחוזי הצלחה ברחבי העולם

אחוזי ההצלחה של שתלים דנטאליים גבוהים במיוחד, כ-95%, אך יש לצפות לאחוזי הצלחה קטנים יותר במידה והגיל, מצב בריאות המטופל, כמות העצם שיש במקום המיועד להשתלה, קירבה לעצבים, כלי דם ועוד פרמטרים שיש לקחת בחשבון, משתנים.

אז איפה הבעיה בעצם?

כאשר יש בעיה רפואית בפה ויש צורך להשלים שיניים, הבעיה מתחילה בבחירת רופא השיניים. חשוב ללכת לרופא אמין, מקצועי ובעל ניסיון. לא בהתאם לפרסומת שראיתם, אלא על פי המלצות מפה לאוזן של אנשים שאתם סומכים עליהם, אשר עברו אצל רופא השיניים טיפולים לאורך שנים ויודעים להעיד בוודאות כי מדובר באיש מקצועי, אמין ושירותי. טיב הטיפולים נמדד לאורך שנים, ולכן עדיף שגם ההמלצה תהיה אמינה, כלומר מאדם שמכיר את הרופא לאורך שנים. רופא שיניים טוב, חייב להיות בעל מקצוע מעולה, אך חשובה לא פחות מידת זמינותו ואישיותו של הרופא.

פרסומות רבות ברחבי המדיה, מפתות לבצע השתלת שיניים כוללת ביום אחד. הדבר אפשרי לעיתים אך יש לבדוק בדייקנות כל מקרה לגופו. הטכנולוגיות המודרניות אכן עוזרות לנו הרופאים, לתת מענה מהיר, אך במקרים מסוימים עדיף להמתין מס חודשים ולהעמיס (התקנת הכתרים) בשלב יותר מאוחר כדי "ללכת על בטוח", ולא להסתכן בכך שהשתלים יכשלו רק בגלל שנכנענו ללחץ של מתרפאים לקבל מענה מהיר.

אני מאמין ברפואת שיניים אינטגרטיבית. רופא אחד אשר מבצע את האבחון ואת תכנית הטיפול, מבצע את ההליך הכירורגי, (ההשתלות והטיפול בעצם) ואת השיקום על גבי השתלים, כמובן אם לרופא יש את היכולת המקצועית לבצע את כל השלבים. לאחר הטיפול, יש לעקוב ולהדריך את המתרפא בטיפול תחזוקתי הכולל היגיינה אורלית ושמירה על המערכת. יש יתרון גדול בהיכרות עם המטופל, בהבנת צרכיו, גם החומריות וגם הנפשיות. אני סבור כי רופא חייב קודם כל להיות בן אדם.

ד"ר ירון אבני הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב משנת 1984, עוסק בהשתלות שיניים מ-1988, עבר הכשרות מקצועיות רבות לאורך השנים בארץ ובעולם. חבר בעמותה האמריקאית להשתלות שיניים ICOI  ובעל תעודת DIPLOMATE  מטעמה, נשיא העמותה להשתלות דנטליות בישראלIAOI  . בעל מרפאת שיניים פרטית בתל אביב.

השתתפה בהכנת הכתבה – דפנה לביא

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום