חינוך מיני לאחר תקופת ההסגר: טבעי ומתבקש

(0)
לדרג

הסגר שנכפה עלינו בגלל נגיף הקורונה, העלה את אחוזי הצפייה במסכים בצורה ניכרת. עבור המתבגרים ההסגר פינה המון זמן לאתגרים בטיקטוק, העלאת תמונות לאינסטגרם וגם לצריכת פורנו. עכשיו כשאט אט חוזרים לשגרה, זה הזמן לדבר על זה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אם אתם הורים לילדים בגילאי ההתבגרות, אל תשלו את עצמכם במחשבה שהם לא בילו את מרבית זמנם בצפייה באתרי פורנו במהלך הסגר. מה אפשר לעשות עכשיו כשחוזרים אט אט לשגרה? להבין את ההשלכות ובעיקר – לא לפחד לדבר איתם על הנושאים הללו, תהיו בטוחים שהם שולטים בתחום. שוחחנו עם לי ראובני בר דוד, מנהלת המרפאה לטיפול מיני במרכז הרפואי מאיר על ההשפעות של הצפייה בפורנו, קצת על מה קורה בארצות אחרות ומה מערכת החינוך שלנו מספקת לילדנו בנושא.

קרדיט: שאטרסטוק

אחד האתגרים של דור המסכים טוענת לי ראובני בר דוד, הוא לייצר מערכות יחסים אינטימיות, כלומר ללמוד להיות באינטימיות, בביטחון, באהבה. "היום הרבה יותר מאשר פעם, מתבגרים וצעירים מתקשים לייצר מערכות יחסים וקשרים אינטימיים, אנחנו הרבה פחות בחוגים, הרבה פחות בתנועות נוער, להרבה מתבגרים היום יש חרדה חברתית, פחד מלהיות פגיעים ליד האחר, לא מושלמים, המון צעירים ומתבגרים מתקשים לתקשר באירועים חברתיים בלי אלכוהול,  הם מרגישים הרבה פחות  בנוח להסתכל בעינים, ובעיקר מתקשים לייצר מערכות יחסים זוגיות, מיניות ובאמת לקחת סיכון בלהראות חלשים.

אלא אבני יסוד בקשרים משמעותיים, אבל אנחנו בדור שרק מצלם ומעלה לרשת את מה שיפה, מוצלח ומושך, החלקים הפחות אטרקטיביים לא מקבלים מקום. זה דור שיש לו קושי להיות פגיע ולא מושלם" כך לדבר ראובני. וירוס קורונה רק תרם לריחוק ולתחושת החרדה הכללית. המחשבה שקרבה היא סכנה היא קשה ונוראית, למבוגרים ובוודאי שגם למתבגרים.

שווים יותר – שווים פחות

בגיל ההתבגרות קבוצת השייכות החברתית, קבוצת השווים והשוות היא משמעותית הרבה יותר בגיל ההתבגרות לעומת  אנשים בוגרים, ההורים לדוגמא,  וכאשר העוגן הזה נעדר, בגלל שאין מפגשים חברתיים או בית ספר, מתבגרים עשויים להרגיש כאילו הם הולכים לאיבוד. היכולת לעשות נפרדות ולייצר קבוצת שווים משמעותית בחיים המציאותיים נפגעה, זה הולך לעשות משבר אדיר לנוער שלנו. מי שיצליח לחזור לשגרה ולהשתתף בחוגים, תנועות נוער, מפגשים חברתיים ללא מסכים, יצליח לשקם קשרים ממשיים ולא רק דרך מסכים וזה יעשה לו טוב. אני מקווה שהמתבגרים יחזרו לשגרה במהירות כי זה ממש כמו חמצן עבורם.

צילום: שאטרסטוק

ההבדלים בין בנים לבנות בתקופה הזו ובכלל

בנות באופן כללי יותר מוסללות לקשרים אינטימים מאשר בנים, הן יותר מצליחות להפגין פגיעות ולדבר רגשות. אני ממש מקווה שהפערים האלה יצטמצמו בעתיד, שוב חינוך מיני וחינוך מגדרי היו יכולים לעזור בעניין הזה, אבל בגדול, מה שמשמעותי לזכור זה שגם בנות מושפעות מצריכה של פורנו כמו בנים, גם להן זה פוגע בדימוי הגוף ובתפיסה של מהי מיניות בריאה.

האם נכונים הפרסומים שטוענים כי חלה עלייה בצפייה בפורנו אצל מתבגרים?
"באופן כללי אתרי הפורנו המובילים מדווחים על עלייה בכניסות ובשימוש. אין מחקרים עדין שפורסמו שמבינים עד הסוף את ההשלכות של משבר הקורונה, אני חושבת שרק אחרי שנחזור לשגרה נוכל באמת להכיל ולעבד ולהבין את כל ההשלכות על מה שקרה כאן ברמת הרגשית, מינית, אינטימית וחברתית. בגדול ניתן להעריך שמתבגרים ומתבגרות כמו כל מי שהיה בבית, פנוי ונגיש למסכים, וצרך בדרך כלל פורנו, או היה סקרן לגבי זה, סביר להניח שהעלה את השימוש והצריכה בתקופה זו."

מהן ההשפעות של צפייה מרובה בפורנו על מתבגרים?
לדברי ראובני: "הכי קשה עבור מתבגרים ומתבגרות שצופים בפורנו זה עיוות החשיבה לגבי מהי אינטימיות, איך נראים יחסים רגשיים שיש בהם גם מיניות, איך לגעת ואיך לענג ואיך לשמור על השריר הזה שנקרא דמיון. מתבגרים מתרגלים לאונן מול פורנו ואז מייצרים דיספונקציות - בעיות בתפקוד המיני- לדוגמא שפיכה מהירה או חרדת ביצוע וחושבים שהם צריכים לקיים יחסי מין בצורה אלימה או פוגענית וגם הדימוי והמודלים המיוצרים שם לא מצליחים לתת כבוד למגוון סוגי הגוף וההעדפות המיניות."

צילום: שאטרסטוק

עד כמה שונים הרגלי הצפייה בפורנו של מתבגרים (ומתבגרות) ישראלים מאלו של מתבגרים בחו"ל?
"אני חושבת שהאמירה חו"ל היא מאוד רחבה, אני חושבת שבמדינות שבהן יש חינוך מיני, יש שונות באופן שבו תופסים מיניות בכלל ופורנו בפרט. אני חושבת שבמדינות הסקנדינביות שבהן יש יותר מודעות בקרב צעירים ומתבגרים כנגד צריכה של זנות ופורנו כזנות מצולמת, יש בחירה בפורנו פמיניסטי או פורנו אתי יותר כגון התעשיה של אריקה לאסט, אני חושבת שבארץ כאשר אין למתבגרים מודעות, ואין יכולת להפעיל שיקול דעת בהעדר חינוך מיני, או מחשבה אתית שעומדת מאחורי פורנו אז יש קושי לסנן תכנים ויש צריכה של תוכן לא איכותי, פוגעני, אלים ומתוך תעשיות נצלניות. אם ניקח את ארה"ב כקצה שני של הסקאלה ששם הבורות אפילו יותר גדולה, אפשר לראות ולהבין את עיוותי החשיבה ביחס לפורנו בכמיהה של נערות צעירות שחולמות להיות שחקניות (לדוגמא תוכנית ריאלטי שעסקה בכך) וגם פרסים לתעשיית הפורנו על משקל סרטי אוסקר."
 
מה לעשות? חינוך מיני מתחיל בבית!

על מערכת החינוך לכלול שיעורי חינוך מיני בכל המסגרות החינוכיות אבל עד שזה יקרה ומורים יפסיקו לחשוש מלדבר "על זה" ובאמת להעביר את השיעורים הללו בצורה מסודרת ניאלץ להעביר לילדים שלנו ולתווך להם את המידע בבית. חשוב שהורים ידברו עם ילדיהם לגבי פורנו, כמו שכל החינוך המיני צריך היה להעשות בבית. מגיל לידה. כאשר אנחנו מלמדים את הילדים שלנו מגע, חום קרבה בהסכמה, גבולות ולראות את האחר כסובייקט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום