השפעת נגיף הקורונה על רמות זיהום האוויר ברחבי העולם

(1)
לדרג

מנתוני סוכנות החלל האמריקאית נאס"א עולה כי בשונה מכל הפרסומים בחודשים האחרונים, הנוגעים להתמודדות עם נגיף הקורונה, יש גם מקום למעט אופטימיות. תנשמו עמוק, כל הפרטים בכתבה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

כחלק מהמאמצים למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, מיליארדי תושבים ברחבי העולם התבקשו להישאר בביתם. בסין, הרשויות הטילו סגר על קרוב לחצי מיליארד אזרחים, היקף מקביל ל-7% מאוכלוסיית העולם. במדינות רבות אחרות נקטו מאז באמצעים דומים, תחילה באיטליה וספרד שנפגעו קשות מהזיהום הנגיפי ובהמשך בארצות הברית והודו.

ההגבלות הרבות אמנם הובילו לפגיעה כלכלית ניכרת, אך הן גם הובילו לשיפור איכות האוויר, כאשר בחלק מהערים המזוהמות ביותר בעולם התושבים זכו לראשונה מזה שנים רבות לנשום אוויר נקי. מנתונים מטעם נאס"א עולה כיצד הריכוז של חלק מהגורמים המזהמים ירד באופן דרמטי לאחר תחילת הסגר. על-בסיס נתוני לווין אודות אירוסולים באטמוספרה חוקרים יכולים לספק הערכה של היקף החומרים המזהמים ברחבי העולם.

צילום: שאטרסטוק

נתונים חיוביים גם בסין

מהנתונים שנאספו בנושא עולה כי במחוז הובאיי (חוביי) בסין נרשמה ירידה דרמטית בריכוז ניטראטים, אחד המרכיבים של חומרים חלקיקיים קטנים (Particulate Matter 2.5 המשמש לתיאור חומרים חלקיקיים בקוטר קטן מ-2.5 מיקרומטר), היכולים לחדור לריאות ולזרם הדם ולגרום תחלואה שונה. החוקרים מסבירים כי ייתכן ובקרוב ניתן יהיה להעריך את ההשפעה של הירידה הזמנית הנ"ל בהיקף זיהום האוויר על המצב הבריאותי והסביבתי.

מתחנות ניטור על פני הקרקע באזור ווהאן עלה כי שיעור חלק מהחומרים המזהמים, דוגמת דו תחמוצת החנקן, ירד לשפל חסר תקדים במהלך החודשים הראשונים של המגפה. גזי פליטה מכלי רכב ומפעלי כוח מהווים חלק מהמקורות העיקריים של דו תחמוצת החנקן. מדענים מסבירים כי במהלך השנים האחרונות נרשמה ירידה עקבית בזיהום משנית לדו תחמוצת החנקן, אך הסגר לאחרונה תרם לירידה הניכרת בזיהום. בדרום רואיה נרשמה עליה במקרי COVID-19 בתחילת מרץ ומאז תחנות ניטור על הקרקע דיווחו על הרמות הנמוכות ביותר של חומרים מזהמים מזה שבע שנים. למרות שבדרום קוריאה לא הוטלו הגבלות מג'וריות על התושבים, השינוי באורח החיים תרם ככל הנראה לירידה בהיקף זיהום האוויר.

יותר ממיליארד הודים נושמים לרווחה

בהודו נרשמה ירידה משמעותית בחלק מהגורמים המזהמים בחודשים הראשונים של השנה, תקופה בה בד"כ מתועדת עליה ניכרת בהיקף זיהום האוויר, בעיקר בעקבות פליטת עשן מאחר וחקלאים רבים שורפים שאריות יבול. מהנתונים עולה כי חלה ירידה בהיקף זיהום אוויר באזורים בהם הוטל סגר על התושבים. עם זאת, ייתכן מאוד כי ישנם גורמים נוספים אשר תרמו לירידה בזיהום האוויר בתקופה זו.

דלהי בלי פיח. צילום: שאטרסטוק

הקורונה באיטליה – אופרה אחרת

דפוסים דומים תועדו גם באיטליה בעקבות הסגר הארצי שהוטל ב-9 במרץ. מגבלות מסוימות הוטלו כבר בסוף חודש פברואר באזורים מסוימים בצפון המדינה. באזורי המפעלים והתעשייה בצפון איטליה מדווח לעיתים קרובות על רמות גבוהות של זיהום אוויר, אך השנה הממצאים היו שונים, כאשר הירידה הגדולה ביותר תועדה ברמות דו תחמוצת החנקן. בברגאמו, אחד המחוזות שנפגעו בצורה הקשה ביותר עקב הזיהום הנגיפי, תועד שיפור באיכות האוויר.

מעבר לשיפור איכות האוויר באוויר הפתוח, מדענים סקרנים גם לגבי ההשפעה של הסגר וההגבלות שהוטלו על איכות האוויר בתוך הבית, בעיקר בתקופה בה מיליוני אנשים נשארים בביתם לפרקי זמן ארוכים מהרגיל.

על-בסיס נתוני NASA’s Global Modeling and Data Assimilation

סייע בהכנת הכתבה: ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום