שעורה בעין: למה זה קורה ואיך מטפלים?

(12)
לדרג
תוכן מקודם

שעורה בעין (כלזיון), יכולה לגרום לפגיעה אסתטית ותפקודית. ממה היא נגרמת? תוך כמה זמן היא חולפת, האם ניתן למנוע את התענוג המפוקפק וכיצד מטפלים? מדריך

רופאה מנתחת פלסטית
054-6150882

מי מאתנו לא נתקל בתופעה המטרידה שגורמת לעין להתנפח ולהיות אדומה מתמיד? ובכן, שעורה בעין (או "כלזיון"), היא אכן תופעה מוכרת, הנגרמת כתוצאה מדלקת המופיעה באחת מבלוטות החלב בעפעפיים. באופן טבעי ותקין, בלוטות אלה מייצרות ומפרישות שומן המכונה "חלב". אולם, כאשר מסיבה כלשהי, אחת או כמה מהבלוטות אינן מתפקדות כראוי - הן נסתמות, מה שגורם לחלב המופרש להצטבר בהן. תהליך זה גורם להופעת בלט אדמומי בעפעף העליון או התחתון, שעשוי להופיע על גבי העור או מתחתיו.

מה גורם לתופעה?

שעורה יכולה להופיע בשל מגוון סיבות, ולעיתים גם ללא כל סיבה הנראית לעין. התופעה שכיחה בעיקר בקרב אנשים בעלי נטייה לדלקות כרוניות באזור העפעף, אך היא מתרחשת לעיתים גם בשל תנאים סביבתיים, כמו אבק או אוויר יבש. לעיתים, שעורה מופיעה גם על רקע הורמונלי – בעיקר אצל נשים בהריון. כמו כן, ידוע כי סטרס יכול לעודד את הופעתה. ברוב המקרים, מדובר בתהליך דלקתי שאינו נובע מזיהום. עם זאת, במקרים מסוימים שעורה בעין יכולה להופיע גם על רקע זיהומי.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/שעורה אינה מדבקת מאדם לאדם

האם גם ילדים סובלים מהתופעה?

באופן כללי, שעורה יכולה להופיע בכל גיל, אך היא שכיחה יותר בקרב אנשים בוגרים. כשהיא מופיעה אצל ילדים, היא לרוב חולפת תוך זמן קצר.

איך מאבחנים שעורה?

שעורה מתבטאת בגוש אדמומי. כשהוא מופיע בעפעף העליון ייתכן שהדבר יתבטא בתחושה לא נעימה בגלגל העין, עקב לחץ והפרעה לשדה הראייה.

האם איפור עלול לגרום להופעת השעורה?                                                                                 

בניגוד לסברה, איפור אינו גורם להופעת שעורה, אך הוא בהחלט עלול לזרז את הופעתה, במקרים שבהם ישנה נטייה לכך.

האם מדובר בתופעה מידבקת?

לא. ברוב המקרים שעורה אינה עוברת מאדם לאדם או מעין לעין. עם זאת, במקרים מסוימים, כאשר מדובר בשעורה שמפרישה נוזלים, היא עלולה להעביר דלקת שתתבטא בדלקת בעין.

איטלוסטרציה/שאטרסטוק/שכיחה יותר בקרב אנשים בוגרים

תוך כמה זמן היא תחלוף?

במקרים רבים התופעה תחלוף עם או ללא טיפול תוך כשבוע. במקרים חמורים יותר היא עלולה להימשך במשך חודשים רבים.

מהו הטיפול המקובל?

אז כאמור, הטיפול בשעורה מתבצע על ידי שימוש בקומפרסים – רטיות חמות או שקיק תה פושר, אותם יש להניח על גבי העפעפיים בין פעם לפעמיים ביום. במקרים רבים, יומלץ גם על שימוש במשחה אנטיביוטית שתסייע לטיפול בדלקת המקומית. חשוב לציין ששעורה היא מצב שיכול לחלוף לבד עם או ללא כל טיפול, כתלות במערכת החיסון של המטופל, ברקע ההורמונלי שלו ובמצבו הנפשי. אם השעורה אינה חולפת גם לאחר מספר חודשים, והיא גורמת למטרד אסתטי או תפקודי, ניתן להסירה באמצעות פעולה כירורגית, שמטרתה לנקז את הבלוטה החסומה.

כיצד מתבצע ניתוח לטיפול בשעורה?

הסרת השעורה היא פעולה קצרה האורכת כחמש דקות, והיא מתבצעת תחת הרדמה מקומית בעפעף – תלוי במיקומה. בדרך כלל אין צורך בתפר, משום שמדובר בחתך מינימלי. במקביל לטיפול הכירורגי, לעיתים יומלץ גם על נטילת אנטיביוטיקה בכדורים, בייחוד במקרים שבהם ישנו חשד כי מדובר בשעורה על רקע זיהום.

האם צריך לחשוש שהשעורה תשוב להטריד גם לאחר הניתוח?

הישנות התופעה נפוצה בעיקר אצל אנשים הסובלים מדלקת כרונית של העפעף, הגורמת לגודש בבלוטות באזור. במקרה כזה ניתן לשוב על התהליך הניתוחי.

האם הניתוח כרוך בתופעות לוואי או בסיכונים?

תופעות שכיחות לאחר הניתוח כוללות: נפיחות, אי נעימות קלה ושטפי דם מקומיים, תלוי בגודל השעורה ובמיקומה. תופעות אלה בד"כ חולפות תוך 3 ימים. מעבר לכך, מדובר בפעולה בטוחה למדיי שאינה כרוכה בסיכון משמעותי.

האם ניתן למנוע את הופעת השעורה?

ראשית, מומלץ למי שסובל מדלקות כרוניות בעפעפיים לטפל בהן. הטיפול דומה לזה הנדרש בעת התמודדות עם שעורה, והוא כולל שימוש בקומפרסים חמים המונחים על גבי העפעף. כמו כן, מומלץ לעסות מעט את אזור העפעפיים תחת זרם מים חמים, כדי לסייע לבלוטות החלב לנקז את השומן שהצטבר בהן על ידי ריכוכו. 

לסיכום: שעורה בעין היא תופעה נפוצה שגורמת להופעת גוש אדמומי בעפעף העליון או התחתון. ברוב המקרים, היא חולפת באמצעות טיפול קונסרבטיבי הכולל שימוש ברטיות חמות. במקרים שבהם השעורה אינה חולפת תוך מספר חודשים, ניתן להסירה באמצעות ניתוח. התהליך הניתוחי פשוט יחסית, אך הוא אינו מבטיח פתרון לצמיתות. במקרה שהבעיה חוזרת ניתן לחזור על הניתוח.

ד"ר אירינה יפימוב היא רופאת עיניים ומומחית לניתוחי עפעפיים ולטיפולים אסתטיים.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום