מתי לאחרונה צחצחתם שיניים לחיית המחמד שלכם?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עד כמה אתם מודעים לחשיבותן של שיניים בריאות אצל חיות המחמד שלכם? ד"ר עידו שיאון, וטרינר, מספר לנו על הסימפטומים לבעיות שיניים אצל כלבים, חתולים וארנבונים, על קבוצות הסיכון, והכי חשוב – כיצד ניתן למנוע ולטפל

וטרינר
077-8049689 (מספר מקשר)

מסתבר כי השיניים של כלבים וחתולים, בניגוד לחיות אחרות, דומות מאוד לשיניים של בני האדם. כחצי שנה לאחר הלידה, מתחלפות שיני החלב בשיניים קבועות, לכל החיים, בדיוק כמו אצל בני האדם. "ההבדל העיקרי בין השיניים של כלבים וחתולים, לבין השיניים שלנו", מסביר ד"ר עידו שיאון, וטרינר, "הוא שאצלנו זה בדרך כלל מתחיל בחור בשן, החיידקים חוגגים וזה יכול להגיע עד השורש. אצל כלבים וחתולים, זה בדיוק ההיפך, כלומר מתחיל בנסיגת החניכיים, ולאחר מכן מגיע לשורש, ואם פספסנו את זה, רוב הסיכויים שהשן מתה".

מדוע חשוב לעקוב אחר השיניים של חיות המחמד שלנו?

"לצערנו, בעלי החיים סובלים בשקט, וקשה לנו לראות אם יש נסיגה או שינוי בחלל הפה", מסביר ד"ר שיאון. "חתולים וגם כלבים יכולים להגיע למצב של סבל קשה בגלל בעיות בחלל הפה, ובנוסף לסבל, שגם ככה מקשה עליהם, בעיות בשיניים גורמות לריח נוראי מהפה, אצל כלבים וחתולים כאחד במינימום, ולקיצור תוחלת החיים, במקרים רציניים יותר" מסביר ד"ר שיאון. "כשם שאנחנו שומרים על השיניים שלנו, חשוב לנו לשמור על השיניים של חיות המחמד שלנו, בעיקר על מנת למנוע מהן סבל, וכמובן, הוצאות כספיות של טיפולי שיניים, אשר בהחלט ניתן למנוע".

כיצד תזהו שחיית המחמד שלכם סובלת מבעיית שיניים?

מסתבר כי זיהוי ראשוני אשר עונה על השאלה הזו הוא די פשוט. ראשית, אלמנט הריח הרע מהפה בהחלט עושה את שלו. אם לחיית המחמד שלכם יש ריח רע מהפה, מומלץ בהחלט לבדוק אותה אצל וטרינר. "הסימפטום השני הוא שכבת אבנית על השיניים, ואפשר לראות זאת בקלות", מסביר ד"ר שיאון. "מפשילים את השפה כלפי מעלה ומסתכלים על השיניים, אם רואים שכבה חומה של אבנית, ממש אבן על השן, פירושו כי כדאי לבדוק לעומק ולבצע טיפול שיניים", כך ד"ר שיאון.

האם יש סימפטומים נוספים לבעיות שיניים?

"אצל חתולים בעיקר, נוכל לראות רוק שיוצא מהפה, אצל כלבים וחתולים כאחד, בעיות שיניים יכולות לבוא לידי ביטוי כקושי אכילה, רתיעה מאוכל, סירוב ללעוס מכיוון שכואב להם, בליעה בלי לעיסה, ובהחלט יכולים להיות מצבים בהם זה משפיע על מצב הרוח שלהם והאנרגיה שלהם נראית ירודה, זה מכיוון שכואב להם מאוד".

מאיזה גיל יכולות להתחיל בעיות שיניים?

"ככל שהגיל מתקדם, יכולות להיווצר יותר מחלות, אבל חשוב להבין כי ישנם גזעים מסוימים, שנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר כבר מגיל שנתיים", מציין ד"ר שיאון.

גזעים קטנים? בעיות גדולות

"ככל שהכלב נראה פחות ופחות כמו כלב זאב אותנטי, כך הסיכוי לבעיות שיניים הינו גדול יותר", מסביר לנו ד"ר שיאון. "הגזעים הקטנים, אצל כלבים, חשופים לבעיות שיניים גדולות יותר, וגזעי הכלבים הזעירים עד חמישה ק"ג נמצאים אפילו בקבוצת סיכון גבוהה יותר". גזע הכלבים אשר במיוחד כדאי לשמור עליו מבחינת טיפול בשיניים הוא יורקשייר טרייר, ד"ר שיאון ממליץ על ניקוי שיניים אחת לחצי שנה, כבר מגיל שנתיים.

אצל חתולים אגב, אין קבוצת סיכון מיוחדת מבחינת הגזעים, זה בעיקר נוגע לגיל ובא לידי ביטוי כפועל יוצא של בעיות גדולות יותר בחלל הפה.

טיפול ומניעה – קודם כל לצחצח

ישנן מספר פעולות שנוכל לבצע בעצמנו על מנת לעזור לשמור על בריאות חלל הפה של חיות המחמד שלנו. ראשית, חשוב מאוד לצחצח שיניים לכלבים ולחתולים שלנו בכל יום, על אחת כמה וכמה כשמדובר בגזעי כלבים קטנים. "יש לצחצח עם מברשת שיניים רכה ורק עם משחת שיניים המיועדת לבעלי חיים", מדגיש ד"ר שיאון.

"חשוב להבין, מזון ביתי גורם ליותר פלאק שעליו מתלבשת האבן, אם מאכילים במזון ביתי, רצוי לצחצח שיניים, ובאופן כללי עדיף לא לתת לכלב או לחתול אוכל לא מבושל, מאותה סיבה שגם אנחנו לא אוכלים אוכל לא מבושל, זה פחות בריא", מסביר ד"ר שיאון.

ההמלצה הגורפת של ד"ר שיאון, מעבר לצחצוח השיניים היומיומי, היא להקפיד על ביקור אחת לשנה אצל וטרינר, על מנת שיוכל לבדוק את השיניים והחניכיים לעומק, ולבצע ניקוי שיניים במידת הצורך. כמובן שאם נשים לב לסימפטומים שציינו אצל הכלב או החתול, ההמלצה היא ללכת לווטרינר באופן מיידי. טיפול שיניים אצל וטרינר נעשה אך ורק בהרדמה מלאה, ביכולתו של הווטרינר לסייע לחיית המחמד, לטפל בשיניים, ולהשיב את מצב רוחה לטוב.

יש לכם ארנבונים או מכרסמים בבית? זה כבר סיפור אחר

אנשים רבים כיום מגדלים ארנבונים ומכרסמים בבית או בחצר הבית, ומסתבר כי אצלם, מדובר בהתנהלות שונה לגמרי. "לארנבונים יש שיניים חותכות אשר נשחקות וממשיכות לגדול כל הזמן", מסביר ד"ר שיאון. "יכול להיות מצב של מבנה פה לא תקין, השיניים החותכות ממשיכות לגדול בלי הפסקה, עד שנתקלות בלסת, מהצד השני", מציין ד"ר שיאון. זה יכול לבוא לידי ביטוי באמצעות רזון, חוסר יכולת לאכול ורוק לצידי הפה.

מה אפשר לעשות לגבי זה?

השיניים האלו עשויות להיות חדות, הבדיקה דורשת הרדמה ובהחלט אפשר להגיע למצב של חיתוך השיניים האלו אחת לחודש. "כאשר השיניים החותכות נעשות חדות מדי, ונדרש טיפול אחת לחודש על מנת לחתוך אותן כדי שלא תפצענה את הפה, אנחנו בדרך כלל מציעים לבצע עקירה.

 

לשמור על החיוך אצל חיות המחמד שלנו

בהחלט ניתן לשמור על בריאות טובה וחיוך מאוזן לאוזן, אצל חיות המחמד שלנו. ההמלצה שלנו היא צחצוח שיניים יומיומי לכלב או לחתול, ולהקפיד על ביקור אצל הווטרינר לפחות אחת לשנה, על מנת שיוכל לבדוק את בריאות חלל הפה, ולסייע ככל שניתן בנושא.

 

  • צור קשר
מרכז וטרינרי קיסריה-ד"ר עידו שיאון
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום