בעלי חיים וקורונה: המדריך המקיף

(8)
לדרג
תוכן מקודם

האם בעלי חיים עלולים להידבק או להדביק בקורונה? איך להתמודד עם הוצאת הכלב לטיול בימים אלה של הסגר? האם כדאי לדחות חיסונים? הווטרינר ד"ר בלנק עם כל התשובות לכל השאלות

וטרינר
077-2318500 (מספר מקשר)

מגפת הקורונה כוללת השלכות רבות ומעלה גם תהיות רבות בכל הנוגע להתנהלות עם בעלי חיים, בעיקר עם חיות המחמד שחיות איתנו בבית, הכלבים והחתולים. עד שהמשבר יחלוף ונחזור לשגרה, ריכזנו עבורכם תשובות לשאלות הנפוצות ביותר המעסיקות עתה את בעלי הכלבים והחתולים.

האם חיות מחמד עלולות להידבק ולהדביק בנגיף הקורונה?

משפחת נגיפי הקורונה מוכרת בעולם הרפואה וגם בעולם הווטרינריה מזה שנים, אך ההתפרצות הנוכחית של המחלה התרחשה בעקבות מוטציה שהפכה את הנגיף לאגרסיבי ותוקפני יותר. מדובר בנגיף חדש עבור אנשי המקצוע מעולם הרפואה, שאינם מכירים את התנהגותו וצריכים ללמוד אותה מיום ליום.

פרטים רבים בנוגע להשלכות הנגיף כבר ידועים, אך פרטים רבים אחרים עדיין נלמדים ולא ניתן לתת עליהם תשובה חד משמעית. כך גם בנוגע לשאלת ההדבקה וההידבקות של חיות המחמד. כרגע לא ידוע על הידבקות או הדבקה של חיות מחמד. אין כל מחקר או מסמך רשמי שמצביע על אפשרות כזאת.

האם הנגיף עלול לעבור דרך הפרווה של הכלב? למשל: אם אדם חולה בקורונה ליטף אותו או אם הכלב התחכך במשטח שהנגיף נשאר עליו?

אין מחקרים שמראים כי הנגיף יכול לעבור דרך הפרווה. בכל מקרה, מומלץ לשמור על ההנחיות, להקפיד על מרחק מאנשים אחרים ולשטוף ידיים היטב לאחר כל מגע עם הכלב.

האם אכילה של בשר/עוף/דגים עלולה לגרום להידבקות בנגיף?

ידוע כיום כי נגיף הקורונה אינו שורד בטמפרטורה של 67 מעלות ומעלה, כך שאכילה של בשר/עוף/דגים מבושלים אינה צריכה להוות בעיה.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/הנגיף לא יושב על פרוותם של בעלי חיים

לאור ההגבלות על היציאה מהבית, האם כדאי לשנות את הרגלי היציאה עם הכלב?

ראשית, יש להישמע להנחיות ולציית להן. מכיוון שמשך היציאה מהבית מוגבל, וגם המרחק שניתן לצאת מהבית, מומלץ להגדיל את כמות היציאות. כך, אם התדירות הקלאסית של הוצאת כלב לטיול היא פעמיים או שלוש ביום, בתקופה הנוכחית מומלץ להוציא עוד פעם או פעמיים ביום, כדי שיספיק לעשות את צרכיו וגם כדי לתת לו למתוח איברים ולהשתחרר במידה מספקת.

מומלץ לשים לב במיוחד לכלבים מבוגרים, בעיקר מגיל 10 ומעלה, העלולים לפתח בעיות של שליטה בסוגרים. עם כלבים אלה, מומלץ במיוחד להקפיד על תוספת של יציאה או שתיים ביום, כדי שמצבם לא יחמיר והם לא יתרגלו לעשיית הצרכים בתוך הבית.

השגרה החדשה תאלץ את הכלב להסתגל להרגלים חדשים. הדבר עלול להיות קשה במיוחד לכלבים שרגילים להליכות ארוכות ולמרחקים גדולים. ניתן לרכוש צעצוע חדש או שניים, כדי לספק לכלב יותר תעסוקה במסגרת הבית.

האם שינוי השגרה עלול להשפיע על ההתנהגות או על המצב הנפשי של הכלב?

השינוי המשמעותי הוא אכן בעיקר עבור הכלבים, שאינם רגילים למגבלות החדשות, בעוד שהחתולים ימשיכו את שגרתם הרגילה ללא שינוי. ניתן להניח שמרבית הכלבים יסתגלו למצב, כל עוד תדירות היציאות תגדל מעט, אך ייתכן שיהיו כלבים שיתחילו להתנהג בצורה יוצאת דופן, יהיו פחות שקטים ולא רגועים.

במקרים כאלה, ניתן לקבל מהווטרינר כדורים או טיפות המבוססים על חומרים טבעיים. במידת הצורך, ניתן גם להתאים תרופות הרגעה.

חשוב לקחת בחשבון כי עם סיום המשבר והחזרה של בני הבית לעבודה, ייאלץ הכלב להתרגל מחדש למצב שבו הוא נמצא לבד בבית לאורך שעות ארוכות. הימים הראשונים עלולים להיות מלווים בנביחות ובבכי. במצבים קיצוניים, ניתן יהיה להתאים טיפול הרגעתי לפרק זמן קצר עד שהכלב יסתגל לשגרה המחודשת של יציאת בני הבית לעבודה או ללימודים.

האם המרפאות הווטרינריות עובדות כרגיל?

על פי הנחיות משרד החקלאות, מרפאות וטרינריות נחשבות לעסק חיוני לטיפול והצלת בעלי חיים. עם זאת, עשויים להיות שינויים בשעות הפעילות או באופן קבלת הלקוחות בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כך שמומלץ לפנות למרפאה ולתאם את הגעתכם.

האם מומלץ לדחות הליכים שגרתיים כגון חיסונים?

על פי ההערכות, משבר הקורונה עלול ללוות אותנו לאורך זמן לא קצר. דחיית הליכים שגרתיים לזמן קצר עשויה להיות אפשרית, אבל דחייה ממושכת של הליכים מסוימים, כמו למשל חיסון כלבת, מנוגדת לחוק וגם עלולה לסכן את הציבור.

באופן כללי, דחייה קצרה של לא יותר משבוע - שבועיים תהיה ברוב המקרים אפשרית, אך דחייה ממושכת עלולה להיות בעייתית. מומלץ להתייעץ טלפונית עם הווטרינר בכל מקרה לגופו.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי בזמני משבר אנו נוטים לרכז את מלוא תשומת הלב בבעיה הגדולה ועלולים להזניח התנהלות שגרתית שהיא חשובה לא פחות. בקרוב תתחיל עונת האביב ולאחר מכן יגיע הקיץ. בעונות אלה, צפויה הגעת הטפילים החיצוניים הנפוצים ביותר בכלבים ובחתולים - פרעושים וקרציות. גם בזמן מגיפת הקורונה, חשוב מאוד להיות עירניים לנושא ולהצטייד בכדורים, אמפולות וחומרי הדברה מתאימים.

אילוטרציה/שאטרסטוק/חשוב לא להזניח את בעלי החיים בתקופת הקורונה

האם כדאי לשמור על מרחק מחיית המחמד בתקופה הנוכחית?

בהחלט לא. חשוב להמשיך להראות לחיות המחמד אהבה ותשומת לב כמו תמיד. הדבר גם תורם לבריאות ולחוסן הפיזי והנפשי שלנו. בנוסף, מומלץ גם בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה בימים של מגפה עולמית, לשמור על היגיינה ועל שטיפת ידיים עם סבון, חיטוי הידיים בעזרת אלכוג'ל וכו', אחרי כל מגע עם הכלב ובעיקר לפני ארוחה.

לסיכום: אנו נמצאים בשגרה חדשה, אליה גם אנו וגם חיות המחמד שלנו נדרשים להסתגל. על ידי הישמעות להנחיות והתאמה של עצמנו לשגרה החדשה, ניתן להמשיך לשמור על בריאותן וחיוניותן של חיות המחמד שלנו ועל הבריאות שלנו.

ד"ר גרגוריו בלנק הוא וטרינר בעל ותק של 35 שנים, מנהל שתי מרפאות וטרינריות בירושלים, בגבעה הצרפתית ובגילה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר בלנק מרפאות וטרינריות
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום