חזרתם מבולבלים מרופא העיניים? מדריך מושגים חשובים

(27)
לדרג
תוכן מקודם

הלכתם לבדיקת ראייה אצל אופטומטריסט או לבדיקה מקיפה אצל רופא עיניים ויצאתם מבולבלים ממגוון המושגים הרפואיים המסובכים? רופא מומחה ברשת "עיניים" הכין במיוחד עבורכם מדריך מעמיק בשפה בהירה ופשוטה

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

כולנו היינו שם: חזרנו מרופא עיניים עם מכתב סיכום ולמרות השיחה אתו לא הצלחנו להבין מה יש לנו, איך זה משפיע עלינו ומה אפשרויות הטיפול שעומדות בפנינו. זו בדיוק הסיבה שביחד עם מומחי העיניים של רשת המרכזים הרפואיים "עיניים" יצרנו עבורכם את מילון המונחים המתומצת לרפואת עיניים.

לאפשר למטופל לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורו. צילום: שאטרסטוק

"חלק מרכזי בעשייה הרפואית הוא תקשורת פתוחה וברורה עם הרופא. כדי לאפשר למטופל לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורו, חשוב לנו שהוא יכיר את עיקר המידע הרפואי שנוגע לו, גם אם צריך להבין מושגים רפואיים בדרך", מסביר ד"ר מיכאל רוטנברג, מומחה ברפואת עיניים ומנתח בכיר בתחום הקרנית, קטרקט והסרת משקפיים ברשת המרכזים הרפואיים "עיניים" מקבוצת דנאל ובמרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

מיופיה (Myopia): המונח הרפואי לקוצר ראייה.  מדובר בלקות הראייה הנפוצה ביותר. מיופיה מתארת מצב שבו ניתן לראות טוב יותר ממרחק קצר וקשה לראות עצמים שנמצאים במרחק רב. לאנשים עם מיופיה קשה לקרוא שלטים מרוחקים או לזהות אנשים ממרחק. אנשים עם מיופיה נזקקים למשקפיים או עדשות מגע עם מספר שלילי (מינוס) כדי לתקן את הראייה שלהם. לחלופין, ניתן לבצע ניתוח להסרת משקפיים כדי לטפל בקוצר ראייה.

היפראופיה  (Hyperopia): המונח הרפואי לרוחק ראייה. במצב זה, עיקר הקושי הוא בראייה לקרוב. צעירים בריאים עם היפראופיה קלה מסוגלים לרוב להתגבר על לקות ראייה זו, בעזרת מנגנון האקומודציה שלהם ולראות טוב לרחוק ולקרוב.

במקרים שבהם ההיפראופיה גדולה או מנגנון האקומודציה חלש, יש קושי לראות בבירור עצמים קרובים וגם הראייה למרחק נפגעת. ניתן לשפר את הראייה בהיפראופיה באמצעות משקפים או עדשות עם מספר חיובי (+). כמו בקוצר ראייה, גם ברוחק ראייה ניתן לטפל באמצעות ניתוח להסרת משקפיים.

אסטיגמטיזם (Astigmatism): כשהקרנית (החלק הקדמי של העין) אינה קמורה באופן שווה, קרני האור אינן מתמקדות באותה נקודה ויגרמו לטשטוש ראייה לקרוב ולרחוק. אנשים עם אסטיגמטיזם נעזרים בעדשות עם צילינדר כדי למקד את קרני האור. לרוב, מצב זה נלווה למיופיה או היפראופיה. בדומה למצבים אלה, גם באסטיגמטיזם ניתן לטיפול באמצעות ניתוח להסרת משקפיים.

פרסביופיה (Presbyopia): המונח הרפואי ל"זוקן ראייה". זהו תהליך טבעי שבו נחלש מנגנון האקומודציה, כתוצאה מהתקשחות ואובדן הגמישות של העדשה הטבעית בעין, בנוסף להיחלשות שרירי העדשה. מצב זה שמתחיל לאחר גיל 40, גובר לאורך השנים ומקשה על הקריאה ועל ביצוע עבודה מקרוב. אנשים עם פרסביופיה נעזרים במשקפי קריאה או במשקפיים ביפוקליות או מולטיפוקליות כדי לאפשר ראייה לקרוב. ניתוח מסוג מונויז'ן (Monovision) מסוגל להפחית את התלות במשקפיים בקרב הסובלים מפרסביופיה.

אקומודציה (Accommodation): היכולת לשנות את קמירות העדשה הטבעית בעין ובכך להגדיל את כוחה ולאפשר ראייה לקרוב. יכולת זו נחלשת עם השנים.

דיופטר :(D, Diopter) המונח הרפואי ל"מספר" במשקפיים. זוהי יחידת מידה, שבה משתמשים לתיאור חוזק העדשה, לפי מיקוד הראייה שהיא נותנת למרחק במטרים. דיופטר עשוי להיות חיובי (במקרה של רוחק ראייה) או שלילי (במקרה של קוצר ראייה). לעין בריאה יש חוזק של כ-60 דיופטר.

שימוש בעדשות מגע או במשקפיים וניתוח להסרת משקפיים שמעצב מחדש את מבנה הקרנית, ממקדים את התמונה בנקודה אחת.

מספר שלילי (מינוס, -): אנשים עם קוצר ראייה (מיופיה) צריכים משקפיים או עדשות עם מספר שלילי, כדי לתקן את הראייה שלהם. עדשות אלה הן בעלות מבנה קעור ומקטינות את התמונה. בניתוח להסרת משקפיים ניתן לעצב את הקרנית באופן שמפחית את הצורך במשקפיים או בעדשות.

מספר חיובי (פלוס, +): אנשים עם רוחק ראייה (היפראופיה) צריכים משקפיים או עדשות עם מספר חיובי, כדי לתקן את הראייה שלהם. עדשות אלה הן בעלות מבנה עדשות קמור ומגדילות את התמונה. בניתוח להסרת משקפים, ניתן לעצב את הקרנית באופן שמפחית את הצורך בעדשות או במשקפיים.

צילינדר (Cylinder): זהו תיאור עוצמת האסטיגמטיזם ביחידות של דיופטר. תיקון עם צילינדר מיועד לאנשים עם אסטיגמטיזם, הסובלים מטשטוש בראייה עקב עיוות של מבנה הקרנית או העדשה שלהם. השם צילינדר נובע מצורת העדשה הגלילית, בה נעשה שימוש בתיקון ראייה  במשקפיים ובעדשות.

 

מונוויז'ן (Monovision) : ניתוח מונוויז'ן עוזר לסובלים מפרסביופיה ("זוקן ראייה") להפחית את התלות שלהם במשקפי קריאה ומרחק. במהלך הניתוח הקצר, המבוצע לרוב בשתי העיניים, מתאימים עין אחת לראייה לטווח קרוב ואת העין השנייה לטווח רחוק. כתוצאה מהניתוח, מתקבל שיפור בראייה כך ששימוש במשקפיים נשמר בעיקר עבור פעילויות מיוחדות.

ראייה 6/6: אמצעי מדידה לחדות הראייה. אדם עם ראייה 6/6 רואה ממרחק של 6 מטרים את מה שאדם עם עיניים בריאות מסוגל לראות ממרחק 6 מטרים. אדם עם ראיית 6/12 רואה ממרחק 6 מטרים את מה שאדם בריא רואה ממרחק 12 מטרים - כלומר, הוא מתקשה בראיית עצמים הנמצאים במרחק רב ממנו וייתכן כי הוא סובל מאחת מהפרעות הראייה אותן תיארנו.

ניתוח להסרת משקפיים: ניתוח זה מסוגל לתקן קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמטיזם. מדובר באחד הניתוחים המהירים, היעילים והבטוחים בעולם. בעשרות השנים האחרונות, רבים מניתוחים אלה מתבצעים באמצעות לייזר על גבי הקרנית. הניתוח אורך מספר דקות בלבד בכל עין, מבוצע בהכרה מלאה ואינו דורש אשפוז או תפרים. רבים מהמנותחים חשים שיפור משמעותי בראייה כבר למחרת הניתוח.

LASIK: השיטה הנפוצה בעולם לביצוע ניתוח להסרת משקפיים בלייזר. שיטת ה-LASIK מטפלת בקוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמטיזם. בעבר, חלקו הראשון של הניתוח, יצירת מתלה קרנית, היה מבוצע בעזרת להב כירורגי . מאז שנת 2003 רשת המרכזים הרפואיים "עיניים" התקדמה לשלב הבא בניתוחי הסרת משקפיים בלייזר: IntraLasik (אינטראלאסיק) העושה שימוש בלייזר מסוג פמטוסקונד, לביצוע חלק זה של הניתוח, תוך השגת תוצאות בטוחות, מדויקות ויעילות אף יותר. לאחר יצירת מתלה הקרנית, מתלה זה מורם, ובעזרת לייזר מסוג אקסיימר הקרנית מעוצבת בהתאם ללקות הראייה. בתום הטיפול המתלה מוחזר למקומו.

PRK: בניגוד ל LASIK, שבו טיפול הלייזר מבוצע תחת מתלה הקרנית, בניתוח מסוג PRK עיצוב הקרנית מתבצע בעזרת לייזר מסוג אקסיימר על פני שטח הקרנית. כיום רשת המרכזים הרפואיים "עיניים" התקדמה לשלב הבא בניתוחי הסרת המשקפיים בלייזר, TransPRK שבו הטיפול נעשה ללא מגע יד אדם. לטיפול זה יתרון בקרניות דקות.

עכירות העדשה תגרום לטשטוש ראייה ולהפרעות ראייה. צילום: שאטרסטוק

קטרקט (Cataract): "ירוד" בשמו העברי. עם הגיל, העדשה הטבעית שנמצאת בעין הופכת עכורה ומונעת מקרני האור לעבור דרכה ולהגיע אל הרשתית(השכבה האחורית של העין). העכירות היא תהליך טבעי, המתרחש עם ההתבגרות ועשוי לא להפריע כלל לאורח החיים. עם זאת, לעיתים עכירות העדשה תגרום לטשטוש ראייה ולהפרעות ראייה כגון הילות וסנוורים. במקרה כזה, יש צורך להחליף את העדשה העכורה בעדשה חדשה מלאכותית. תהליך זה מבוצע על ידי ניתוח קטרקט. כיום ניתן לבצע את ניתוח הקטרקט בשיטה מתקדמת בסיוע לייזר (ניתוח קטרקט בלייזר) המאפשר תיקוני ראייה נוספים, במקביל להחלפת העדשה. הלייזר מסייע במיוחד בניתוחים שבהם מושתלות עדשות מתקדמות לשיפור הראייה.

ד"ר מיכאל רוטנברג הוא מומחה ברפואת עיניים ומנתח בכיר בתחום הקרנית, קטרקט והסרת משקפיים ברשת המרכזים הרפואיים "עיניים" מקבוצת דנאל ובמרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום