מהגורמים ועד לטיפול: כל מה שחשוב לדעת על סרטן שלפוחית השתן

(112)
לדרג

דימום בשתן הוא אחד התסמינים המובילים המחשידים לסרטן בשלפוחית השתן. החדשות המעודדות: ברוב המקרים מדובר בגידול "שטחי" בו ניתן לטיפול יחסית בקלות, ללא צורך בכריתת השלפוחית. מיד תבינו יותר אודות המחלה, הסימפטומים ודרכי הטיפול המקובלות.

מאת: פרופ' רענן ברגר

סרטן שלפוחית השתן הוא הרביעי בשכיחותו בקרב גברים, והשמיני בקרב נשים. בארץ מאובחנים כ 1500-2000 חולים בסרטן זה. כ 80 אחוזים מהם מאובחנים עם ממאירות שטחית - כלומר עם גידור בלתי חודרני. היתר מאובחנים עם מחלה חודרנית.

מחדירים לשלפוחית מצלמה זעירה המאפשרת לאתר ממצאים חשודים. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לסרטן שלפוחית השתן?

ידוע כי עישון וכן חשיפה לכימיקלים מסוגים שונים המצויים בחומרי צבע ובמתכות, עלולים להוות גורם סיכון למחלה. עד כה לא הוכח קשר תורשתי.

מה התסמינים?

העובדה שמרבית החולים מאובחנים בשלב שבו המחלה שטחית, נובעת בין היתר מכך שרובם מבחינים בדימום בשתן. זהו למעשה התסמין השכיח והמוכר ביותר המעורר חשד ובזכותו ממהרים להיבדק. תסמינים נוספים אפשריים הם כאבים באזור הבטן התחתון ודחיפות למתן שתן.

כיצד מתבצע האבחון?

האבחון מתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון, כאשר קיים חשד, מתבצעת בדיקת ציסטוסקופיה. במהלכה, מחדירים לשלפוחית מצלמה זעירה המאפשרת לאתר ממצאים חשודים. בהתאם לכך, אם אכן קיים חשד לגידול, מבצעים תהליך שמכונה TUR – המאפשר לכרות את הגידול באמצעים אנדוסקופים דרך השופכה ולהוציאו מהשלפוחית. בתהליך זה ניתן לקבוע מה סוג הגידול, מהי דרגתו והאם מדובר בגידול שחדר את דופן השלפוחית ומערב את שכבת השריר.

האם קיימת דרך למנוע את הופעת הסרטן?

כיום עדיין אין בדיקת סקר שמאפשרת למנוע את התפרצות סרטן שלפוחית השתן.

מהם הטיפולים המקובלים?

באופן כללי, הטיפול במחלה תלוי בסוג הגידול ובאופיו.  אם מדובר בממאירות שאינה חודרת את דופן שריר השלפוחית, ההתייחסות תהיה אנדוסקופית, כלומר - מורידים את הרקמה הסרטנית בלי לכרות את השלפוחית עצמה. לאחר מכן, בהמשך לאינפורמציה המתקבלת לגבי תאי הסרטן, יוחלט לגבי טיפול מונע עתידי, המתבצע באמצעות שטיפות הכוללות חומר כימי אל תוך השלפוחית. לעומת זאת, אם מדובר במחלה ממאירה מאוד, יתבצע טיפול BCG - החדרת חיידקי שחפת מוחלשים לתוך השלפוחית, המעוררים תגובה חיסונית ומפחיתים את הסיכוי להישנות המחלה בכ- 50 אחוז.

כאשר האבחנה מעידה על גידול שחדר את דופן השריר, הסטנדרט הטיפולי המקובל הוא ניתוח לכריתת השלפוחית, ובנוסף – טיפול כימי או ביולוגי בהתאם לסוג הגידול ולמידת התפשטותו.

כיצד חיים ללא שלפוחית?

לאחר ניתוח להסרת השלפוחית, קיימות שתי אופציות: הראשונה: החולה עובר שחזור של שלפוחית השתן וכן הליך של חיבורה לשופכה ולפין. האופציה השנייה היא שימוש במעין שקית המוצמדת לגוף, שמהווה תחליף לשלפוחית. למעשה, רבים מהחולים מגלים שדווקא האופציה השנייה מאפשרת להם לחיות ולתפקד כמעט כרגיל.

מהן ההנחיות לטיפול במחלה גרורתית?

עד לפני מספר שנים, האופציה היחידה לטיפולים בחולים עם סרטן שלפוחית גרורתי, היתה באמצעות כימותרפיה, שיעילותה חלקית ביותר. אולם, בשנים האחרונות חלה מהפכה בתחום, עם כניסתם של הטיפולים האימונותרפים והביולוגיים.

טיפולי האימונותרפיה למעשה מעודדים את מערכת החיסון להילחם כנגד הגידול, באמצעות הסרת "בלם", שהגידול מפעיל עליה, אשר מונע ממנה להילחם בו. כיום, 25% החולים שעוברים טיפול מסוג זה, מגיבים מצוין, ובזכותו המחלה נסוגה באופן משמעותי ולעיתים אף נעלמת לחלוטין.

אסטרטגיה טיפולית נוספת שכאמור מוצעת כיום לחולים היא טיפול ביולוגי. טיפול זה מתאפשר לאחר זיהוי של מאפיינים גנטיים או ביולוגיים אותם ניתן לאבחן בבדיקות גנומיות. לאחרונה, אישר מנהל התרופות האמריקאי גם שימוש בטיפול ביולוגי לחולי סרטן שלפוחית שתן גרורתי, כתרופה שמעכבת את החלבון FGFR, אצל 15 אחוז מהמטופלים שהבדיקה הגנומית שלהם הראתה שינוי גנטי רלוונטי. טיפול זה נכלל בסל הבריאות הישראלי.

כיום נבחנת האפשרות לשלב בין טיפול אימונותרפי לבין כימותרפיה. צילום: שאטרסטוק

לפי מה נקבעת האסטרטגיה הטיפולית?

כדי לקבוע איזה טיפול מתאים לחולה, כיום כל מי שאובחן עם סרטן שלפוחית השתן במצב גרורתי, מבצע בדיקות גנטיות, לפיהן ניתן לקבוע האם הוא מתאים יותר לטיפול אימונותרפי או לטיפול הביולוגי. כמו כן, כיום נבחנת האפשרות לשלב בין טיפול אימונותרפי לבין כימותרפיה.

טיפולים אלה או שילוב ביניהם והתאמתם באופן אישי לחולה, מאפשרים סיכויי הישרדות טובים יותר לאורך זמן, ולא פחות חשוב מכך – לעיתים גם שיפור באיכות החיים של החולה.

לסיכום: בארץ מאובחנים בין 1500-2000 חולים בסרטן שלפוחית השתן. ברב המקרים, הטיפול בגידול יחסית פשוט, והוא כולל את הסרתו באופן אנדוסקופי או במקרים מסוימים כרוך בכריתת השלפוחית.      כ- 20 אחוז מהחולים יאותרו עם גידול שחודר את דופן השלפוחית או עם ממאירות שכבר התפשטה לאזורים נוספים בגוף, מה שמכונה "ממאירות שלב 4". הבשורה: כיום בזכות טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים, ניתן להילחם טוב יותר גם בגידול גרורתי מסוג זה ובמקרים מסוימים אף להביסו.

פרופ' רענן ברגר הוא מנהל המערך האונקולוגי תל השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום