קטרקט בלייזר: כל מה שחשוב לדעת בנושא

(4)
לדרג
תוכן מקודם

קטרקט הוא מצב בו עדשת העין הטבעית הופכת להיות עכורה. מה גורם לכך ומהו הטיפול החדשני המוצע כיום למי שמתמודד עם הבעיה? מדריך

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

עדשת העין הטבעית שלנו היא רקמה שקופה, המרכזת את קרני האור, הנכנסות אל העין בדרכן לרשתית, ולאחר מכן מעובדת לתמונה במוח. קטרקט (ירוד) הוא מצב בו העדשה הופכת לעכורה, מסיבות שונות.  בין הגורמים השכיחים לכך ניתן לציין: גיל מבוגר (כל בני 60 - 80 צפויים לפתח קטרקט בשלב כזה או אחר), מחלות סיסטמיות כמו סוכרת, חבלה בעין, שימוש בתרופות מסוימות ועוד. ניתוח קטרקט הוא הניתוח הנפוץ ביותר בישראל ובעולם כולו. בישראל מתבצעים מידי שנה למעלה מ 60,000 ניתוחים מסוג זה. כיצד ניתן לזהות קטרקט? מתי מומלץ לשקול ניתוח להסרתו? מהן האופציות החדשניות ומהם היתרונות בניתוח לייזר? התשובות לפניכם:

 יוצרים חתך זעיר שאינו דורש תפירה ומשתילים עדשות מלאכותיות. צילום: שאטרסטוק 

מהם הסימפטומים העשויים להעיד על קטרקט?

קטרקט עשוי להתבטא בדרגות חומרה שונות. בין התסמינים הבולטים ניתן למנות: טשטוש ראייה, ירידה באיכות הראייה, שינוי במספר המשקפיים ועד לירידה משמעותית בחדות הראיה במצבים של קטרקט חמור שאינו מטופל.

כיצד מתבצע האבחון?

אבחון קטרקט מתבצע בעת בדיקה בידי רופא העיניים, באמצעות מנורת סדק, המאפשרת לבחון את מצב העיניים ואת מידת עכירות העדשה. בהתאם לכך, לנוכח התסמינים הקיימים ובשילוב עם בדיקת חדות הראיה, ניתן להעריך האם מדובר בקטרקט הדורש התערבות ניתוחית, או בקטרקט התחלתי הדורש מעקב בלבד.

מתי נדרשת התערבות כירורגית?

אם בעבר הגישה הייתה להמליץ על ניתוח רק כשהקטרקט היה משמעותי ו"בשל", הרי שכיום נהוג להמליץ על הליך כזה גם במצב של קטרקט בדרגה בינונית, וכשקיימת הפרעה לחדות הראיה ולאיכותה. הודות לטכנולוגיות ולשיטות ניתוחיות מתקדמות וחדשניות בשילוב עם עדשות תוך עיניות מהדור החדש, הפך הניתוח להליך מהיר יותר, נוח יותר למטופלים, המאפשר להשיג תוצאות טובות יותר תוך הקטנה משמעותית בשיעור הסיכונים.

כיצד מתבצע ניתוח קטרקט?

בעבר, ניתוח הסרת הקטרקט כלל חתך גדול יחסית בדופן גלגל העין, דרכו הוצאה העדשה בשלמותה, ועדשה מלאכותית חלופית הושתלה דרך אותו חתך גדול.  הניתוח לרוב כלל הרדמה מקומית בזריקות לעין ותפירת החתך. משך ההחלמה היה ארוך, לא קל ועם תוצאות שלא היו תמיד מספקות.

לעומת זאת, מרבית ניתוחי הקטרקט המודרניים המבוצעים כיום כוללים שימוש בטיפות אלחוש בלבד, בניתוחים יוצרים חתך זעיר שאינו דורש תפירה ומשתילים עדשות מלאכותיות מתקפלות ומתקדמות במגוון סוגים, המאפשרות ראיה מיטבית עם זמן החלמה קצר בהרבה.

מה ההבדל בין ניתוח קטרקט  רגיל לבין ניתוח קטרקט בלייזר?

ניתוח הקטרקט המודרני והסטנדרטי מכונה "מנואל (manual) פאקו", והוא מתבצע ע"י שימוש במכשיר אולטרסאונד בשילוב טכניקה ידנית (מנואל – ידני, פאקו – מכשיר האולטרסאונד). באמצעות מכשיר זה, המנתח מפרק  את העדשה העכורה לחלקים קטנים, הנשאבים החוצה ובכך מתנקה התוכן העכור של  העדשה. לתוך קופסית העדשה שנותרה (מעטפת העדשה הטבעית) מושתלת עדשה מלאכותית מתקפלת, העשויה מחומר גמיש ורך המעניק לעדשה את התכונות האופטיות הנדרשות במטרה לאפשר לעין ראיה.

טכנולוגיית הלייזר משמשת כבר שנים רבות את רפואת העיניים. באמצעות מכשירי לייזר שונים ניתן לטפל במגוון מחלות ומצבים בעיניים ובעפעפיים, בתחומי הפלסטיקה, הרשתית, הגלאוקומה, הקרנית והעדשה. בעשור האחרון נכנס מכשור לייזר חדיש גם לתחום ניתוחי הקטרקט – מכשור הפועל בטכנולוגית הפמטוסקונד לייזר (Femtosecond LASER), המאפשר לבצע מספר שלבים  בלייזר בניתוח

מהם יתרונות הלייזר?

לניתוח קטרקט באמצעות טכנולוגיית  הלייזר מספר יתרונות:

  • בעזרת הלייזר, המנתח מבצע את שני השלבים הראשונים של הניתוח בזמן מהיר תוך מספר שניות, ובכך מתקצר באופן משמעותי משך הניתוח הכולל.
  • השימוש בלייזר מונחה מחשב מאפשר דיוק רב בעת חיתוך כיפת קופסית העדשה ובציעתה לפלחים זעירים, ובכך מחליף את החיתוך הידני של העדשה.
  • השימוש בלייזר מאפשר ניתוח גם במקרים מורכבים, וברבים מהם הוא הופך את שלבי הניתוח לפשוטים יותר.
  • בעזרת חתכים מיוחדים בקרנית מתאפשר, בחלק מהמקרים, תיקון אסטיגמציה קלה עד בינונית.

כמה זמן נמשך הניתוח?

ניתוח  קטרקט באמצעות לייזר נמשך בד"כ 10-20 דקות, תלוי בסוג הקטרקט ובחומרתו.

 שיטות ניתוחיות מתקדמות ובטוחות. צילום: שאטרסטוק

האם מדובר בניתוח בטוח?

באופן כללי, ניתוחי הקטרקט המבוצעים כיום הם בטוחים מאוד, וסיכויי ההצלחה גבוהים. עם זאת, כמו בכל ניתוח, תמיד קיים סיכון מסוים. הסיבוכים נדירים יחסית ואת מרביתם ניתן לפתור, כך שהסיכון לאובדן ראיה הוא אפסי.

ככל שמצב הקטרקט קל יותר, וככל שהמנתח מיומן יותר ומשתמש בטכנולוגיות המתקדמות, כך גדלים סיכויי ההצלחה ופוחתים הסיכונים לסיבוך.

האם הניתוח כלול במסגרת הסדר מסוים?

בארץ ניתן לבצע ניתוחי קטרקט במספר מסגרות: ביטוחים משלימים  של קופות החולים, ביטוחים רפואיים פרטיים או במסגרת פרטית.

 

לסיכום: קטרקט הוא מצב בו עדשת העין הטבעית הופכת לעכורה כתוצאה מסיבות שונות, שבראשן – גיל מבוגר. בניגוד לעבר, כיום ניתן לטפל בקטרקט באמצעות שיטות ניתוחיות מתקדמות ובטוחות, לרבות שימוש בשיטת הפמטוסקונד לייזר, המפשטת את שלבי הניתוח ומשפרת את הדיוק ואת משך הניתוח.

ד"ר אורי מלר הוא מומחה לרפואת עיניים ומנתח עיניים בכיר  ברשת 'עיניים'  ,במרכז הרפואי 'עתידים מדיקל סנטר  מקבוצת דנאל  ובבי"ח "שמיר - אסף הרופא".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום