האם זיהום אוויר עלול להחמיר נזלת?

(0)
לדרג

מחקר נשערך לאחרונה באירופה בדק עם יש קשר בין חשיפה לזיהום אוויר לבין חומרת תסמיני נזלת. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

תסמיני נזלת, בין אם נובעים מזיהום נגיפי או כתוצאה מאלרגיה, הם מטרד לא קטן הפוגע בכל האוכלוסייה ומשפיע על איכות החיים, איכות השינה והתיאבון. מחקר חדש ביקש לבדוק אם תסמיני נזלת מחמירים כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר. תוצאותהמחקר פורסמו במאמר בכתב העת Journal of Allergy & Clinical Immunology.

מה כלל המחקר?

מדגם המחקר כלל קרוב ל-1,400 משתתפים עם נזלת, אשר התגוררו בערים שונות ברחבי אירופה. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לזיהום אוויר ובין חומרת תסמיני נזלת, תוך התמקדות בשני סוגי מזהמים: תחמוצת החנקן וחומר חלקיקי בקוטר קטן מ-2.5 מיקרומטר -שני מזהמים הנפוצים עקב פליטות כלי רכב.

אוויר מזוהם עלול להחמיר את התסמינים. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מן הנתונים?

מהנתונים עולה כי התסמינים החמורים של נזלת תועדו בחולים עם החשיפה הגדולה ביותר לחומר חלקיקי עדין, עם עדות לקשר מנה-תגובה - כך שכל עלייה בחשיפה לחומר חלקיקי עדין, לוותה בעלייה בסיכון לפתח תסמינים חמורים. עוד תועד קשר בין חשיפה לחומר חלקיקי עדין ובין גודש, גירוי נזאלי ועיטוש בדרגה חמורה יותר.

בדומה, זוהה קשר בין חשיפה לתחמוצת החנקן ובין נזלת חמורה יותר, בפרט עם תסמינים שכללו הפרשה מהאף וגודש.

מהי השורה התחתונה?

נשימת אוויר מזוהם עלולה להוביל לתהליכי דלקת ועקה חמצונית (Oxidative stress, חוסר איזון בין רדיקלים חופשיים לנוגדי חמצון) בדרכי הנשימה, מה שעשוי עשויות לתרום להחמרת התסמינים בחולים עם נזלת.

עמית עקירוב - רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום