קשר מסוכן: נסיגת חניכיים ואובדן שתלים

(13)
לדרג
תוכן מקודם

מעטים יודעים כי נסיגת חניכיים עלולה לפגוע קשות גם בשתלים ולא רק בשיניים טבעיות. אל תתפתו להבטחות "שתל ביום אחד" - נדרשת סבלנות לשיקום איכותי של הפה

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
077-2313091 (מספר מקשר)

נסיגת חניכיים היא מצב שבו החניכיים נסוגות ומתרחקות מהשן והופכות את שורש השן לחשוף ופגיע. מאחורי השם "נסיגת חניכיים" מתרחש גם תהליך חמור אחר, הנקרא נסיגת עצם: העצם שמחזיקה את השיניים עוברת הידלדלות, העלולה להוביל לאובדן השן ואף לקושי גדול להחליפה בשתל.

נגרמת בעקבות זיהום שנוצר בגלל הצטברות אבנית בחניכיים. צילום: שאטרסטוק

מה גורם לנסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים נגרמת בעקבות זיהום שנוצר בגלל הצטברות אבנית בחניכיים, ברוב המקרים, בעקבות היגיינה לקויה. כלומר: אי הקפדה על תחזוקה של היגיינת הפה; או בעקבות תחזוקה לא נכונה של היגיינת הפה: צחצוח שיניים באופן שאינו נכון או באופן אגרסיבי מדי.

בנוסף לכך, נסיגת חניכיים עלולה להיגרם על רקע עישון יתר או מחלות סיסטמיות, כגון סוכרת, הידועות כגורמות למחלות חניכיים ולנסיגת חניכיים. כל אלה מצריכים מעקב צמוד של רופא שיניים.

האם ניתן למנוע נסיגת חניכיים?

מניעת נסיגת חניכיים תושג על ידי הקפדה על שגרת טיפולים משמרים ותחזוקה יומיומית נכונה של היגיינת הפה. שגרת המניעה המומלצת כוללת ביקור אצל שיננית כל שלושה חודשים, לצורך ניקוי אבנית; ובנוסף: ביקור תקופתי אצל רופא השיניים לבדיקה שגרתית, אחת לחצי שנה.

בנוסף, מומלץ לקבל הדרכה מרופא השיניים ומהשיננית, בנוגע לשמירה נכונה על היגיינת הפה. מרפאת שיניים מקצועית תספק למטופליה המלצות בנוגע למוצרים ואביזרים דנטליים, שעליהם לרכוש, לצורך שמירה יומיומית על היגיינת הפה, ותעודד אותם לחזור למרפאה עם האביזרים, כדי לקבל הדרכה מדויקת על אופן השימוש בהם.

כיצד ניתן לטפל בנסיגת חניכיים?

במקרים רבים, שיפור גדול במצב החניכיים יושג כבר מרגע שהמטופל יתחיל להקפיד על תחזוקה יומיומית נכונה. עם זאת, כמובן, יש גם מקרים שבהם יידרשו טיפולים נוספים מעבר לכך.

בשלב ראשון, יתבצעו טיפולים להסרת אבנית. אם יש צורך בכך, ייעשה גם ניקוי חניכיים עמוק או הקצעת שורשים, יחד עם הנחת חומרים תרופתיים מתאימים. טיפולים אלה ינסו לסלק את החיידקים ולאפשר לחניכיים להבריא.

במקרים חמורים או במקרים שבהם טיפולים אלה אינם מצליחים לעצור את הידרדרות המצב, עלולים להידרש ניתוחי חניכיים. בנוסף, ייתכן שיהיה צורך גם בהשתלת עצם.

מתי יש צורך בשתלים?

כאמור, נסיגת חניכיים עלולה לגרום לנסיגת עצם וכתוצאה מכך לאובדן שיניים. במצבים אלה, ניתן להשתיל שתל דנטלי, במקום שורש השן שנעקרה, ולבנות עליו כתר שיחליף את כותרת השן החסרה.

האם נסיגת חניכיים עלולה לפגוע גם בשתלים?

התשובה חיובית: מכיוון שהעצם האוחזת בשיניים היא גם העצם שתאחז בשתלים שיגיעו במקומן - נסיגת חניכיים ובעקבותיה נסיגת עצם, עלולה בהחלט לגרום גם לאובדן השתלים.

יש לכם מספר משמעויות: ראשית, לאחר הגעה למצב של אובדן השן, שבו אין מנוס מעקירתה ומהשתלת שתל דנטלי במקומה, יש לבחון קודם כל את מצב העצם. אם נסיגת החניכיים גרמה לאובדן עצם משמעותי, יידרש תחילה תהליך של שיקום וחידוש העצם, על ידי השתלת עצם. רק לאחר מכן, ניתן יהיה להשתיל שתל דנטלי, שיוכל להחזיק מעמד לטווח ארוך.

שנית, התפיסה הגורסת כי מצב החניכיים אינו משפיע על השתלים וכי לאחר ביצוע שתלים אין צורך להמשיך לשמור על שגרת תחזוקה למניעת נסיגת חניכיים - היא תפיסה שגויה מיסודה.

למעשה, הסיכון לנסיגת חניכיים מסביב לשתלים גדול הרבה יותר, יחסית לסיכון לנסיגת חניכיים מסביב לשיניים הטבעיות. כך, עלולה להיגרם נשירה של השתלים. לכן, יש לשמור על שגרת מניעה מוקפדת גם לאחר ביצוע השתלים, לאורך כל החיים.

חשוב לקחת בחשבון כי הדרגתיות היא אחד הדברים החשובים בתהליך הטיפול בנסיגת חניכיים ואובדן עצם ובתהליך השתלת השתלים. קו הטיפול הראשוני יהיה תמיד דרך הטיפול השמרנית ביותר בהתאם למצב, מכיוון שאין סיבה "לקפוץ" לטיפולים מסובכים ומורכבים, אם טיפול פשוט יותר עשוי להביא לתוצאות מספקות. תכנית הטיפול תיבנה בהדרגה לאורך הדרך, בהתאם למצב המטופל ובהתאם לתגובה שלו לכל טיפול שיעבור.

מטופלים רבים דורשים תוצאות מהירות והבטחות ברורות, ומתפתים לטיפולים שאכן מבטיחים באופן ברור תוצאות מהירות. עם זאת, יש לקחת בחשבון שבמקרים רבים, בגישות אלה תושג תוצאה זמנית בלבד. כך, לדוגמא: מטופל שמובטח לו "שתל ביום אחד", הסובל מזיהום ומחוסר עצם משמעותי. טיפול בלתי מקצועי אכן יבצע את השתל כפי שהובטח, אך אורך החיים של שתל שמבוצע באופן כזה יהיה קצר מאוד. עלול להיגרם נזק גדול יותר.

להקפיד על שגרה משמרת של ביקורים אצל השיננית ואצל רופא השיניים. צילום: שאטרסטוק

דרך הטיפול הנכונה במקרה זה: לאחר התבררות ממדי הזיהום ואובדן העצם, יש להחליט לעצור את התהליך, להתרכז בניקוי הזיהום ובהמתנה להחלמת האזור. לאחר מכן, ניתן להשתיל עצם ולהמתין חמישה-שישה חודשים נוספים. רק לאחר מכן, אם העצם הצליחה להתחדש ולהשתקם, ניתן לבצע את השתל. דרך פעולה זו דורשת אמנם סבלנות רבה יותר מצד המטופל ונכונות לתהליך הדרגתי העלול להיות ממושך, אך היא תבטיח תוצאות לטווח ארוך.

לסיכום: נסיגת חניכיים עלולה להיווצר סביב שיניים בריאות. קיים סיכון גבוה אף יותר שתיווצר נסיגת חניכיים סביב שתלים. בעקבות נסיגת החניכיים, עלולה להיווצר נסיגת עצם, שתעמיד בסכנה הן את השיניים הבריאות והן את השתלים. כדי להימנע מכך, יש להקפיד על שגרה משמרת של ביקורים אצל השיננית ואצל רופא השיניים, ולבצע את הטיפולים המומלצים על ידם. חשוב לקחת בחשבון כי התהליך מחייב סבלנות, מצריך בנייה הדרגתית של תכנית טיפול ולעיתים המתנה יחסית ממושכת לצורך החלמה. בנייה הדרגתית, מחושבת ונכונה של תהליך הטיפול, תבטיח שיפור משמעותי במצב החניכיים והעצם ותאריך את תוחלת החיים של השתלים.

ד"ר לודמילה ונצובסקי היא רופאת שיניים בכירה, מנהלת מילדנט - קליניקה לרפואת שיניים והומאופתיה באשקלון. 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
מרפאת מילדנט
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום