סרטן המעי הגס: עלייה בשיעור המאובחנים בשלב מוקדם

(16)
לדרג

שיעור ההיארעות של סרטן המעי הגס בישראל הוא מהנמוכים ביותר בקרב מדינות ה-OECD; סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל. נתונים מעודכנים לרגל חודש המודעות למאבק בסרטן המעי הגס והחלחולת 2020

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן המעי הגס, חושפים האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות את הנתונים המעודכנים ביותר של סרטן המעי הגס בישראל.

להלן עיקרי הנתונים:

 

היארעות (המקרים החדשים שאובחנו)

  • בשנת 2017 אובחנו בישראל 2,983 מקרים חדשים של סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת. זהו הסרטן השני בשכיחותו בגברים ובנשים בישראל.

  • שיעורי ההיארעות של סרטן המעי הגס והחלחולת בשנת 2017 בישראל דומים בין יהודים וערבים, ומעט גבוהים יותר בגברים בהשוואה לנשים.
  • שיעורי ההיארעות עולים עם הגיל ובבני 75 ומעלה הם נחשבים לגבוהים ביותר.
  • בהשוואה בינלאומית מול 36 ממדינות ה-OECD, ישראל נמצאת כמעט במקום הנמוך ביותר - במקום 35 מתוך 36 מדינות (היחידה מתחתיה היא מקסיקו) מבחינת שיעור המקרים החדשים - ההיארעות (Globocan 2018).

 

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בגברים ובנשים בישראל. צילום: שאטרסטוק

התפלגות שלב המחלה בעת האבחנה

  • שיעור המאובחנים בשלב מחלה מוקדם (מכלל המקרים עבורם המידע היה נגיש – 58-77% מכלל החולים עם סרטן המעי הגס והחלחולת) בשנת 2017 היה 36.2% - שיעור זה גבוה ב-80% משיעור החולים שאובחנו בשלב מחלה מוקדם בשנת 2000 (19.9%).
  • חלה ירידה באחוז החולים שאובחנו עם מחלה גרורתית, מ- 14.6% בשנת 2000 ל-8.8% בשנת 2017 (ירידה של כ-40%). ככל הנראה מגמות אלה משקפות את העלייה בשיעור ההשתתפות בתכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת, שיזמה האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות, כמו גם עליית המודעות למחלה.

 

תמותה

  • בשנת 2017 נפטרו 1,254 מתושבי ישראל מסרטן המעי הגס והחלחולת, כמחציתם גברים, ורובם הגדול (כ-90%) יהודים ואחרים. זהו הסרטן השני בשכיחותו כגורם תמותה מסרטן בישראל בכל קבוצות האוכלוסייה.
  • שיעורי התמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת בשנת 2017 היו דומים בין קבוצות האוכלוסייה השונות.
  • עיקר התמותה נצפה בגיל המבוגר. השיעורים הגבוהים ביותר נצפו בקבוצת הגיל 75 ומעלה.
  • בהשוואות בינלאומית מול 36 ממדינות ה-OECD, ישראל נמצאת באחד מהמקומות הנמוכים ביותר (31 מ-36) בשיעור התמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת (Globocan 2018).

 

לצפייה בדוח רישום הסרטן הלאומי של משרד הבריאות לחצו כאן.

מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, מסבירה כי: הנתונים העדכניים על סרטן המעי הגס מוכיחים כי מדובר במחלה שעלולה להתפתח אצל נשים וגברים כאחד, בשיעורים דומים. נכון להיום, מניעה וגילוי מוקדם הם הצעדים היעילים ביותר כנגדה. סיכויי הריפוי מגיעים ל-90% כאשר סרטן המעי הגס מתגלה בשלב מוקדם, ולכן חשוב להגביר את היענות הציבור לבדיקות לאבחון מוקדם - בשילוב אימוץ אורח חיים בריא שהוכח כמפחית סיכון לתחלואה ותמותה.

פרופ' ליטל קינן-בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות של משרד הבריאות, מציינת כי: גורמי הסיכון העיקריים לסרטן המעי הגס הם עלייה בגיל, היסטוריה משפחתית של המחלה, גידול שפיר קודם במעי, מחלת מעי דלקתית, מוטציות גנטיות,  וגם אורח חיים (השמנה, יושבנות, תזונה עתירת שומן ודלת סיבים, עישון, צריכת אלכוהול). סרטן המעי הגס היא מחלה שאופיינית לגיל המבוגר. הן ביהודים ואחרים והן בערבים, בשני המינים, שיעורי ההיארעות עולים מאוד החל מגיל 55, והם הגבוהים ביותר בקבוצת הגיל 75+.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום