כיצד סוכרת משפיעה באופן שונה על נשים וגברים?

(20)
לדרג

הסימפטומים של מחלת הסוכרת והטיפול בה עשויים להיות זהים עבור נשים וגברים. עם זאת, ההשפעה של המחלה על הגוף יכולה להיות שונה - מהם ההבדלים?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

על פי הסטטיסטיקה, יש יותר גברים שסובלים מסוכרת מאשר נשים. יחד עם זאת, נשים מתקשות יותר בהתמודדות עם המחלה. אם נעבור על העובדות, מחקרים מראים שגברים עם סוכרת חיים 7.5 שנים פחות מגברים שאינם חולים במחלה. פער זה גדול אף יותר בקרב נשים, והוא עומד על 8.2 שנים.

כמו כן, ממחקרים אלו עולים פערים נוספים שיכולים להעיד על ההשפעה של סוכרת על גברים לעומת נשים:

  • הסיכון של נשים הסובלות מסוכרת לחלות במחלות לב הוא גדול כמעט פי 6 בהשוואה לנשים ללא סוכרת. נשים סוכרתיות נמצאות בסיכון ללקות באי ספיקת הלב פי 5 בהשוואה לנשים ללא סוכרת. לעומת זאת, גברים סוכרתיים נמצאים בסיכון פי 2 בהשוואה לגברים ללא סוכרת.

  • נתונים שנתיים מראים כי יש יותר מקרי מוות בעולם בקרב נשים סוכרתיות מאשר גברים: 2.1 מיליון מקרים בשנה, בהשוואה ל-1.8 מיליון גברים. ייתכן כי הסיבה לכך היא שנשים אלו סובלות מיותר בעיות בריאותיות, כמו השמנת יתר; בקרת הסוכר בדם שלהן היא פחות יעילה ולחץ הדם שלהן גבוה בהשוואה לגברים. יתכן גם כי פניות של גברים עם תסמינים של מחלת לב זוכים להתייחסות רצינית יותר, בהשוואה לפניות של נשים עם אותם תסמינים.

  • הסיכון למחלות כליה גדול יותר בקרב נשים עם סוכרת מאשר אצל גברים עם סוכרת. מומחים אומרים, כי אם מסלקים מהחישובים את גורם הסוכרת, מחלות כליה משפיעות יותר על גברים מאשר על נשים, אבל בנוכחות סוכרת תרחיש זה משתנה לחלוטין. אמנם מחלות כליה משפיעות על נשים לאחר גיל המעבר, אך עם סוכרת זה עלול להתרחש בכל עת ללא קשר לגילן.

 

נראה כי המחלה משפיעה אחרת על שני המינים. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות להבדלים הללו?

לא לגמרי ברור מהי הסיבה להבדלים אלו בין נשים לגברים סוכרתיים. נראה כי המחלה משפיעה אחרת על שני המינים, וזאת מפני שגופם של גברים ונשים שונה זה מזה. בנוסף, מומחים מתחום הבריאות המטפלים בסוכרת מתייחסים לגברים ונשים באופן שונה.

לדברי פרופ' ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת: "בעוד אנו מדברים על טיפול בסוכרת, אנו רואים גם כי נשים מקדמות עדיפות לבריאות בהשוואה לגברים. מחקרים מצאו כמה מגמות מעניינות הנובעות מהתנהגות המטופלים. אף על פי שאחוז הנשים נמוך משיעור הגברים, נשים בתוכנית הטיפול מחויבות הרבה יותר מאשר עמיתיהן הגברים. הן משתתפות בשיחות הייעוץ שלהן, עוקבות אחר התזונה והן תמיד מוכנות עם הפרמטרים שלהן לדיון בשיחות המתוזמנות שלהם."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום