הסוגים, היתרונות והחסרונות: כל מה שכדאי לדעת על התקנים למניעת הריון

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התקן למניעת הריון הוא אמצעי מניעה יעיל ובטוח המשמש נשים רבות. בניגוד לסברה הרווחת, הוא לא גורם להריון מחוץ לרחם ודווקא כן מתאים לנשים שטרם ילדו. אילו סוגי התקנים קיימים? מהם היתרונות והחסרונות בכל אחד מהם? התשובות – מיד

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310156 (מספר מקשר)

בזכות ההתקדמות הרפואית והטכנולוגיות החדשות, כיום רבים מאתנו יכולים ליהנות מפתרונות נוחים ויעילים, ההופכים את החיים לאיכותיים ופשוטים יותר. התקן למניעת הריון למשל הוא אביזר המותקן בתוך הרחם על ידי רופא נשים, המעניק לנשים "ראש שקט" לטווח ארוך, ואפשרות להמשיך להנות מיחסי מין, מבלי לחשוש מהריון בלתי רצוי.

גורם לרירית הרחם להפוך לדקה ובלתי פעילה. צילום: שאטרסטוק

מה ההבדל בין סוגי ההתקנים וכיצד הם פועלים?

ישנם שני סוגים עיקריים של התקנים: התקן הורמונלי והתקן שאינו מכיל הורמונים. שני הסוגים גורמים לתגובה של רירית הרחם, שלמעשה מונעת את השרשת ההריון בתוכו. ההתקן ההורמונלי גורם גם לרירית הרחם להפוך לדקה ובלתי פעילה ובכך מונע הריון בדרך נוספת. כמו כן, התקן זה גורם לריר צוואר הרחם להפוך לכזה המונע כניסת תאי זרע (ואפילו חיידקים) לחלל הרחם, מה שמגביר את יעילות ההתקן אף יותר.

להלן הסבר מפורט אודות ההתקנים, וגם התייחסות ליתרונות והחסרונות בכל אחד מהם:

ההתקן הרגיל:

מורכב מפלסטיק ונחושת, לרוב נראה בצורת האות T, אם כי ישנם התקנים בצורות אחרות. התקן רגיל מסוג אחר אינו מכיל פלסטיק, אלא חוט שעליו כדורי מתכת, הננעץ  בדופן הרחם ונקרא GYNE FIX”". התקנים אלה יכולים להישאר ברחם במשך  5 שנים. יעילותם גבוהה ודומה ליעילות גלולות למניעת הריון.

יתרונות:

  • יעילות גבוהה – מעל 99%.
  • התקנים מסוג זה אינם מכילים הורמונים, ולכן הם יעילים גם לנשים הרגישות לכך, או לכאלה שאינן יכולות להשתמש בתכשיר המכיל הורמונים.

חסרונות:

גורם לעליה בכמות דימום הווסת - לעיתים מדובר בעליה קלה ולעיתים בעליה משמעותית יותר. גם התקן ה GYNE FIX מעלה את הדימום הויסתי אך פחות בהשוואה להתקני T.

 

התקן הורמונלי:

התקן הורמונלי הוא התקן המכיל קפסולה עם הורמון פרוגסטרון המפרישה את ההורמון, הפרשה במינון נמוך אך קבוע לחלל הרחם. באופן זה, להורמון יש השפעה מקומית ברחם ולעומת זאת השפעה נמוכה בגוף בגלל רמתו הנמוכה בדם. היתרון העיקרי של ההתקן ההורמונלי נובע מכך שלא רק שהוא אינו מעלה את כמות הדימום ברחם, אלא לרוב מפחית אותה.

ישנם 3 סוגים של התקנים הורמונליים:

  • התקן בעל רמת הורמון גבוהה יותר, המתאים ל 5 שנים, אשר לרוב מפסיק לחלוטין את הדימום הויסתי (לעיתים יש דימום קל לסירוגין).
  • התקן במינון בינוני שמתאים לשימוש במשך 5 שנים, קטן בגודלו ולכן יכול להתאים לנשים שלא הרו בעברן.
  • התקן במינון נמוך שתקף לשלוש שנים וגם הוא קטן בגודלו.

שני ההתקנים האחרונים אינם מפסיקים לחלוטין את הדימום הווסתי אך הם גורמים להפחתתו.

יתרונות:

  • ההתקן ההורמונלי הוא אמצעי ההגנה הזמני היעיל ביותר המספק כ 99.8 אחוזי הגנה.
  • הוא מסייע להפחית דימום בזמן הוסת או מונע אותו לחלוטין. (אגב, התקן זה משמש גם כטיפול לדימומים מוגברים בוסת).
  • מכיל כמות מאוד נמוכה של הורמונים – קטנה באופן משמעותי ביחס לגלולות, ולכן לרוב אינו גורם לתופעות לוואי כמו הגלולות בקרב נשים הרגישות הורמונים.
  • מתאים לנשים שלא יכולות להשתמש בגלולות המכילות אסטרוגן עקב בעיות קרישה: בניגוד לגלולות אלה שעלולות להעלות את הסיכון להיווצרות קרישי דם, התקן מסוג זה מכיל רק פרוגסטרון, אשר אינו גורם לבעיות קרישה.

חסרונות:

  • התקן מסוג זה עלול לגרום לדימום בין - וסתי בעיקר בחודשים הראשונים לשימוש, מה שעשוי להפריע בייחוד למי ששומרת על מנהג ה"נידה".
  • חלק מהנשים עשויות לסבול מתופעות לוואי כגון: דימומים קלים מתמשכים ולא סדירים, גודש בשדיים, פצעונים או נפיחות בבטן. תופעות אלה שכיחות יותר בעת השימוש בהתקן המכיל רמה גבוהה של הורמון, והן לרוב חולפות לאחר מספר חודשי שימוש.

כמו כן, חשוב לציין חסרונות נוספים הרלוונטיים לשני סוגי ההתקנים: ראשית כדאי להביא בחשבון שפעולת ההתקנה כרוכה בתחושה לא נעימה. שנית התקן עלול להיפלט מחוץ לגוף או לחדור את קיר הרחם וצריך להוציאו בלפרוסקופיה (נדיר).

למי מתאים כל התקן?

ההתקן ההורמונלי מתאים בייחוד למי שסובלת מתופעות לוואי של גלולות כמו: ירידה בחשק המיני, גודש בשדיים ולעיתים יובש בנרתיק – כל אלה אינן קיימות בהתקנים. הוא מתאים גם לנשים הסובלות מדימומי וסת חזקים. ההתקן הלא הורמונלי מתאים לכל מי שאינה סובלת מדימום משמעותי בעת הוסת.

האם קיים סיכון בשימוש בהתקן?

סיכון נדיר אך אפשרי הוא חדירת ההתקן לתוך הרחם. במקרה כזה, האישה תאלץ לעבור הליך להוצאתו באמצעות ניתוח לפרוסקופיה. עם זאת, חשוב להרגיע ולהבהיר שגם מרבית סוגי הגלולות כרוכות בסיכון ליצירת קריש דם העלול לגרום לסיבוכים קשים ובלתי הפיכים.

אילו מיתוסים מיוחסים להתקנים והאם יש בהם מן האמת?

ישנם מיתוסים שונים בהקשר, הנה כמה מהעיקריים שבהם וגם האמת שמאחוריהם:

המיתוס: התקנים גורמים להריון מחוץ לרחם.

האמת: ההתקן לא גורם להריון מחוץ לרחם, אך הוא פחות מונע אותו בהשוואה להריון תקין בתוך הרחם, אותו הוא מונע באחוזים גבוהים.

המיתוס: התקן למניעת הריון יכול לגרום לזיהום קשה שעלול לגרום לבעיות בכניסה להריון בעתיד.

האמת: מיתוס זה היה נכון לגבי סוג מסוים של התקן, שהיה פופולרי בעבר בארה"ב ואכן גרם לזיהומים. אולם, התקן מסוג זה יצא משימוש וההתקנים כיום בטוחים והסיכון לזיהום בעטים נמוך. יתרה מכך, גם אם חלילה נגרם זיהום, ניתן לטפל בו באמצעות טיפול אנטיביוטי מבלי להוציא את ההתקן.

המיתוס: התקן למניעת הריון מתאים רק לנשים שילדו בעבר.

האמת: כיום ניתן להתאים התקן גם לאישה שמעולם לא ילדה. למעשה, התקנים הופכים לאמצעי פופולרי בארצות שונות. מכיוון שהרחם של נשים שלא ילדו קטן מעט יותר - בד"כ נמליץ על שימוש בהתקנים קטנים יותר, המתאימים בייחוד עבור נשים אלה.

המיתוס: התקן הורמונלי מגביר את הסיכון לסרטן השד.

האמת: לא הוכח קשר בין סרטן שד לבין שימוש בהתקן מסוג הורמונלי או מכל סוג אחר.

אמצעי נוח ופשוט. צילום: שאטרסטוק

למי השימוש בהתקן אינו מתאים?

  • למי שסובלת ממום מולד או ממבנה רחם מסוים המקשים על החדרתו.
  • לנשים שצוואר הרחם שלהן רחב. במקרה כזה עולה החשש שההתקן ייפול, אם כי יש לציין שכיום ניתן להתאים התקן ייחודי למצב זה הננעץ ברחם. התקן כזה דורש מיומנות גדולה מצד הרופא המתקין.

לסיכום: התקנים למניעת הריון הם אמצעי נוח ופשוט, המאפשר לאישה להמשיך ליהנות מחיי מין לטווח ארוך. אחוזי ההגנה של ההתקנים גבוהה – מעל 99%, והם מומלצים גם לנשים שלא חוו לידה בעבר.

ד"ר יוסי הר-טוב הוא מומחה למיילדות, רפואת נשים ואולטרסאונד. רופא בכיר ביחידת האולטרסאונד של בית חולים "ליס" ליולדות, מרכז רפואי תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

ד"ר הר - טוב יוסף
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום