סרטן ריאה: פריצות דרך טיפוליות

(63)
לדרג

בשנים האחרונות, בזכות טיפולים ממוקדי מטרה ואימונותרפיים, חלה מהפכה בטיפול בסרטן הריאה, המאפשרת תוחלת חיים יותר ארוכה, תוך שמירה על איכות חיים יותר טובה. המחקר בתחום נמשך ללא הרף. לכן, אל תהססו לשאול את האונקולוג המטפל האם יש חידושים מחקריים העשויים לסייע בטיפול

מאת: ד"ר אליזבטה דודניק

עד לפני כעשור, הטיפול בחולי סרטן ריאה גרורתי, התבסס על מתן טיפול כימותרפי. בעבר, מרבית החולים לא היו שורדים את השנה הראשונה ממועד האבחון. בעשור האחרון, חלה מהפכה בגישות הטיפוליות בסרטן ריאה, וזאת בזכות פיתוחים בתחום של טיפולים ממוקדי מטרה ואימונותרפיה.

מסירים את הבלמים ממערכת החיסון ומאפשרים לה לתקוף את תאי הגידול. צילום: שאטרסטוק

מהו היתרון בשיטות הטיפול החדשות לעומת הישנות?

בזכות הגילוי של מוטציות בחלק מהגידולים הסרטניים - והכוונה כאן למוטציות בגנים כמו: EGFR, ALK, ROS1, BRAF, CMET, NTRK וכדומה, פותחו טיפולים ממוקדי מטרה חדישים, המאפשרים עליה משמעותית בתוחלת החיים. כך, לדוגמה: כיום, חולים במחלה גרורתית שגידולם נושא מוטציה בגן ALK, חיים למעלה מארבע שנים.

פריצת דרך נוספת התרחשה עם ההתפתחות של טיפולים אימונותרפיים, טיפולים המסירים את הבלמים ממערכת החיסון ומאפשרים לה לתקוף את תאי הגידול. כך, כיום, אנו יודעים לומר שכ-15% מהאנשים החולים במחלה גרורתית, חיים יותר מחמש שנים, בזכות טיפולים אלה. יתרה מכך, גם במחלה מתקדמת מקומית - מחלה שאמנם לא שלחה גרורות, אך אינה ניתנת לטיפול ניתוחי - תוספת של טיפול אימונותרפי לטיפול הסטנדרטי (קרינתי וכימותרפי), משפרת בכשליש את הסיכויים להירפא מהמחלה.

מהי תרומתם של המחקרים הקליניים לנושא? וכיצד הם משפיעים על אופן הטיפול בחולים, בפועל?

בזכות יעילות פורצת דרך של הטיפולים החדישים, ההשתתפות במחקרים הקליניים הפכה להיות מרק "תרומה למדע" גם זכותו של המטופל. למעשה, המטופל המשתתף במחקר לרוב זוכה לקבל את הטיפול החדיש, עוד לפני השלמת תהליך הרישום על ידי הגופים הרגולטוריים והכללתו בסל התרופות. זה נכון במיוחד לגבי מחקרים קליניים בפאזה שלישית, בהם נבדקות תרופות עם יעילות ראשונית מוכחת, כאשר מחקרים אלו מהווים למעשה את השלב האחרון של בדיקת התכשיר לפני הרישום.

לדוגמא, טיפול ממוקד מטרה במעכבי EGFR בחולים עם מחלה הנושאת מוטציה בגן EGFR עשוי להוריד את הסיכון לחזרת המחלה בכ- 40%, כך על סמך 2 מחקרים אסיאתיים. ישנם מחקרים נוספים הבודקים טיפולים ממוקדי מטרה אשר פתוחים לגיוס חולים במרכזים מובילים ברחבי הארץ.

 

כיצד מטופלים יכולים לקבל מידע על מחקרים קליניים פתוחים לגיוס?

ניתן למצוא את רשימת המחקרים הקליניים המגייסים באתר המחקרים הקליניים העולמי, וגם באתר משרד הבריאות. הצוות הרפואי בכל מרכז ומרכז ישמח גם לסייע למטופל באיתור המחקר הקליני המתאים עבורו. השאלה "מהו המחקר הקליני המתאים לי?" היא שאלה בהחלט לגיטימית בדיון מול אונקולוג מטפל.

מידע על מחקרים קליניים(קישורים חיצוניים):

https://my.health.gov.il/CliniTrials/Pages/Home.aspx

www.clinicaltrials.gov

 

ד"ר אליזבטה דודניק היא אונקולוגית בכירה בשירות גידולי ריאה, מרכז דוידוף, בית החולים בילינסון, מזכירת החוג הארצי לסרטן ריאה.

יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי הינו להחלטת המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל. המידע נכון לתאריך יוני 2019.  למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל. שירות לציבור.

מוגש בחסות חברת רוש פרמצבטיקה (ישראל) בע"מ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום