אחת ולתמיד: אילו חיסונים חיוניים בהריון?

(2)
לדרג

אילו חיסונים חשוב לבצע במהלך ההריון? מהי יעילותם? האם הם עלולים לסכן את האם או את העובר, או שהם דווקא נחוצים להגנתם? מומחית לגניקולוגיה עושה לכם סדר בנושא, לרגל שבוע תכנון הריון בריא

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אם את בהריון ושוקלת לוותר על חיסון נגד שפעת או על חיסון נגד שעלת, כדאי שתקראי היטב את ההמלצות הבאות. לרגל שבוע תכנון הריון בריא (23-28.2) מסבירה פרופ' טל בירון-שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר בבי"ח "מאיר", מדוע חשוב להתחסן דווקא מפני מחלות אלה במהלך ההיריון, ומפרטת אודות יעילות ובטיחותם של החיסונים.

"שפעת ושעלת הן שתי מחלות שחשוב מאוד להתחסן מפניהן במהלך ההריון", מציינת פרופ' בירון. "נשים רבות נוטות להקל ראש בעניין חשיבות החיסונים הללו, ולעיתים כלל אינן מודעות לנחיצותם. אולם, אלה שבוחרות לוותר על חיסון שפעת מסכנות את עצמן וגם את העובר שלהן. שפעת בהריון עלולה להיות מחלה קשה, המחייבת תמיכה נשימתית ואשפוז בטיפול נמרץ. לעיתים היא מובילה ללידה מוקדמת הכרוכה בסיבוכים משמעותיים וארוכי טווח גם לעובר. מטרת החיסון נגד שעלת, היא בעיקר להגן על העובר מפני המחלה, אשר עלולה אפילו להוביל למוות של תינוקות רכים".

החיסון אינו מעניק הגנה במאה אחוזים מפני מחלת השפעת, אך הוא מקטין באופן משמעותי את הסיכונים. צילום: שאטרסטוק

ועכשיו להסבר המלא. פרופ' בירון שנטל מפרטת את כל מה שחשוב לדעת לגבי כל אחד מהחיסונים האלה:

חיסון נגד שפעת: פחות תחלואה של האם, פחות סיכון לעובר

"חיסון נגד שפעת אמנם ניתן רק בעונה מסוימת, כלומר לפני בוא החורף, אך הוא חיוני עבור כל מי שנמצאת בהריון בתקופה זו, ובכל אחד משלביו."

 

מה לגבי סכנות לאם ולעובר?

כאמור, לא רק שחיסון נגד שפעת אינו מסכן את האם ואת העובר, אלא שהוא מסייע מאוד בהגנה עליהם:

מבחינת ההגנה על האם – חשוב להבין ששפעת עלולה להיות מחלה קשה בייחוד בתקופת ההריון. ראשית, ידוע שמערכת החיסון של האישה אינה במיטבה בתקופת זו, ולכן הסיכוי שלה להידבק במחלה הוא גדול יחסית. שנית, הרחם ההולך וגדל עשוי להקשות על יעילות מערכת הנשימה, וכך גם על ההתמודדות עם מחלות בדרכי הנשימה, ביניהן שפעת.

מעבר לכך, שפעת היא מחלה שעלולה לגרום לסיבוכים שונים שבגינם לא מעט נשים נאלצות להתאשפז במהלך ההריון. במהלך התפרצות השפעת בכל שנה, מאושפזות ב'מאיר' בכל זמן נתון כשש נשים עם שפעת, ובמקרים רבים הן אף זקוקות לאשפוז בטיפול נמרץ, בעיקר לצורך תמיכה נשימתית. אמנם שפעת היא מחלה ויראלית, אבל נוכחותה מעלה את הסיכון לזיהומים חיידקיים נלווים ההופכים אותה לקשה אף יותר. אגב, גם האשפוז עצמו מעלה את סיכון התחלואה ואת החשיפה לזיהומים שונים, לרבות חיידקים עמידים שמנצלים את ההזדמנות שבה הגוף מוחלש וחולה כדי 'לחגוג'.

אחת הסכנות הגדולות ביותר הכרוכות בשפעת, נובעת מכך שהתחלואה בה מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת, וזאת על רקע התחלואה של האם.

לגבי העובר - בניגוד למיתוס, חיסון נגד שפעת לא יכול לגרום למחלה לא לאם ולא לעובר, בעיקר בהנחה שמדובר בווירוס מומת.

חשוב לזכור, שתינוקות שנולדו מוקדם בגלל זיהום אימהי, חשופים לא רק לסיבוכי פגות, שעלולים להיות משמעותיים וארוכי טווח, אלא גם לסיבוכים כתוצאה הזיהומים נלווים.

 

האם אישה בהריון יכולה להתחסן באמצעות חיסון בתרסיס?

לא, כיוון שחיסון בתרסיס מכיל וירוס חי-מוחלש, וכאמור – החיסון שנבדק כבטוח לנשים בהריון הוא חיסון של נגיף מומת בלבד.

 

כיוון שיעילות החיסון אינה מוחלטת, מדוע בכלל כדאי להתחסן?

זה נכון שהחיסון אינו מעניק הגנה במאה אחוזים מפני מחלת השפעת, אך הוא מקטין באופן משמעותי את הסיכון למחלה ובעיקר את הסיבוכים הנלווים למחלה, שכאמור עלולים להיות משמעותיים פי כמה עבור נשים בהריון. מעבר לכך, צריך להבין שגם הגנה חלקית עדיפה על פני חוסר הגנה מוחלטת.

 

אם התחסנתי נגד שפעת בהריון הקודם, האם אני צריכה להתחסן שוב?

בכל שנה מרכיבים את חיסון השפעת בהתאם להרכב הזנים שנבחן בחצי הכדור המערבי. מאחר שמדובר בהרכב שנוטה להשתנות משנה לשנה, חשוב להתחסן מדי עונה, כלומר - בכל הריון מחדש.

חיסון נגד שעלת: מסייע במניעת מוות של יילודים

"אמנם, מרבית האימהות מחוסנות מפני שעלת", מציינת פרופ' בירון, "אבל הבעיה היא בעיקר בקרב תינוקות שנולדים ללא הגנה מפני המחלה. למרבה הצער, בשל חוסר מודעות לחיסון ולנחיצותו, בכל שנה אנחנו נאלצים להתמודד עם מקרי מוות של תינוקות".

 

מדוע כל כך חשוב להתחסן מפני שעלת?

תינוק שחלילה נדבק במחלה, נמצא בסכנת חיים. הסיכון נובע, בין היתר, מיכולתו המצומצמת להיפטר מהפרשות הליחה הרבות באמצעות שיעול, כיוון שגופו עדיין חלש וקטן ורפלקס השיעול אצלו עדיין לא בשיאו.

 

כיצד חיסון האם מגן על העובר?

החיסון למעשה מעלה את רמת הנוגדנים של האם כנגד המחלה. כיוון שמדובר בנוגדנים בעלי 'זיכרון חיסוני', הם רבים וקטנים, וכך הם יכולים לחצות את השיליה ולעבור לעובר. נוגדנים אלה הם למעשה 'כלי המלחמה' של העובר, והם מאפשרים לו להגן על גופו ולמנוע את התפרצות המחלה. אין ספק שהחיסון הוא דרך חכמה ויעילה שמאפשרת להגן על התינוק מפני המחלה.

 

מהי יעילות החיסון?

בהנחה שהאם חוסנה במהלך ההריון, הסיכוי של התינוק לחלות בשעלת הוא קרוב לאפס. אמנם ברפואה אף פעם אין מאה אחוז, אבל למניעה של תחלואה יש משמעות קריטית, וחיסונים הם דרך מצוינת למנוע תחלואה.

 

מה כולל תרכיב החיסון?

החיסון כולל גם טטנוס ודיפתריה שנבחנו ונמצאו כבטוחים עבור נשים בהריון.

__________________________________________

האם יש חיסונים שלא כדאי לבצע במהלך ההריון?

"אדמת למשל הוא חיסון שאינו מאושר לשימוש בקרב נשים בהריון. אישה שחלילה נדבקת באדמת במהלך ההריון, חושפת את העובר שלה למומים, המתבטאים בין היתר בפגיעות גפיים, מומי לב וגם למוות.

מאחר שלא ניתן לקבל את החיסון במהלך ההריון, מומלץ לברר את הסטטוס החיסוני לפחות כחצי שנה בטרם ההתעברות.

כדאי לדעת שחיסון האדמת מגיע בתרכיב משולב ביחד עם חזרת וחצבת. גם חצבת כמובן היא מחלה שעלולה לסכן את האם והעובר, במיוחד אם קיימת התפרצות של המחלה.

 

היכן מתחסנים?

במרכזי בריאות האישה או בקופות החולים.

 

אבל יש שטוענים כי חיסונים אינם מומלצים בהריון - איך יודעים למי להאמין?

ברשת לא קשה למצוא מתנגדי חיסונים למיניהם שאינם מבססים את טענותיהם על עובדות מדעיות. חשוב להיצמד למחקרים גדולים ומבוססים ולהנחיות ארגוני הבריאות בנושא. כל חיסון שניתן לאוכלוסייה הכללית ולנשים בהריון בפרט, עובר מבדקי בטיחות רבים לפני שהוא מגיע לקהל הרחב.

 

החיסון נגד שעלת הוא דרך חכמה ויעילה שמאפשרת להגן על התינוק מפני המחלה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: חיסון נגד שפעת וחיסון נגד שעלת חיוניים מאוד עבור נשים בהריון. חיסון השפעת מספק הגנה על האם והעובר וחיסון שעלת אף מסייע למנוע מוות בקרב תינוקות. החיסונים הם הדרך היעילה, המתקדמת והיעילה ביותר שמספקת הגנה מפני מחלות מסוכנות.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום