מרתון תל אביב: האם גם חולי סוכרת יכולים לרוץ?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אם עד לפני כמה שנים ההנחה הרווחת הייתה כי ריצה תחרותית אינה מומלצת לסוכרתיים, בשנים האחרונות השכילו להבין כי בעזרת שמירת על מספר כללים, גם חולה סוכרת יכול להתחרות. 7 כללים שחשוב להכיר

רופאה אנדוקרינולוגית
054-4851224

ביום שישי הבא (28.2) יתקיים מרתון תל אביב וזמן קצר אחריו צפויים להתקיים מרתונים נוספים, כמעט בכל עיר בישראל. עד לפני כמה שנים ההנחה הרווחת הייתה כי ריצה איננה אפשרית עבור חולי סוכרת, היות שזו מביאה את כל מערכות הגוף האנושי אל הקצה. יחד עם זאת, בשנים האחרונות התבססה ההבנה כי פעילות גופנית היא כלי יעיל בניהול החיים לצד המחלה וכל סוג של פעילות גופנית עשוי להועיל לסוכרתי, בהנחה והוא שומר על כללים בסיסיים.

 חשוב לבחור בנעלי ריצה נוחות המותאמות לסוכרתיים. צילום: שאטרסטוק

הנה כמה טיפים עבור סוכרתיים שמעוניינים לרוץ:

1. עדכון הצוות הרפואי - מומלץ להתכונן למרתון על ידי היצמדות לתכנית אימונים. כמו כן, חשוב לעדכן את הצוות הרפואי המטפל, על מנת שיוכלו לבצע הערכה והתאמה מחודשת של כמויות ותדירות השימוש בתרופות. בנוסף, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית על השינויים הצפויים ברמות הסוכר בגוף.

2. אימון מתאים - מומלץ להתאמן על המסלול יחד עם מאמן כושר, על מנת להבין שיש ביכולתך את הכוח לעשות זאת. אם אינך מצליח באימונים, מומלץ השנה לא לרוץ את כל מסלול המרתון, אלא לבחור במסלול מקוצר (למשל, חצי מרתון). לאחר סיום מקטע המרוץ, אפשר לבנות תוכנית אימונים חדשה במטרה לסיים בשנה הבאה את כל המרתון.

3. הקשבה לגוף - ביום המרוץ הקשיבו לגופכם, דעו את המסלול ותכננו את נקודות המנוחה. אם במהלך הריצה אתם חשים בזיעה קרה, סחרחורות, תחושת חולשה או חוסר יציבות, דפיקות וקצב לב מהיר וחזק מהרגיל - ראו בכך נורת אזהרה ובדקו האם עליכם לאזן את רמת הסוכר.

4. בדיקה של ערכי הסוכר - בזמן ריצה, ערכי הסוכר עלולים לרדת משמעותית והרצים עשויים להגיע למצב של היפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות מהרגיל, מתחת ל-70 מ"ג/ד"ל). לכן, חשוב לבצע בדיקות רמת סוכר לפני הפעילות ומיד לאחריה, על מנת לאתר ירידות חדות בסוכר ולטפל בהן בהתאם. כמובן שבמהלך הריצה קשה לבצע בדיקות סוכר, ולכן ישנה חשיבות גדולה לסדרת הבדיקות שנערכות לפני הריצה. אם מתאפשר, בעת ריצה לזמן ארוך, חשוב לבצע שימוש במד סוכר רציף ללא דקירות, המספק תוצאות של רמת הסוכר בדם בכל רגע נתון, ולפיו ניתן לדעת האם יש צורך בסוכר.

5. סוכר זמין לדרך - לפני ריצה ארוכה כמו ריצת מרתון, חשוב להצטייד בסוכר פשוט נגיש וזמין, למשל: נוזל גלוקוזי, פירות טריים או פירות יבשים. נשיאת חטיפים המכילים סוכר פשוט, חשובה למקרים שבהם רמת הסוכר בדם יורדת ואנו בעיצומה של הפעילות הגופנית. צריכת סוכר זמין בכמויות קטנות חשובה לאיזון רמות הסוכר בדם, היות שהיא זו שתאפשר לכם לקבל כוחות להמשיך לרוץ.

6. צמיד מזהה - חשוב לענוד על עצמכם סימן כלשהו המעיד שאתם סוכרתיים, בין אם צמיד, שרשרת או מסמך מזהה אחר. הדבר חשוב במיוחד על מנת שניתן יהיה להעניק לכם טיפול ראשוני מתאים בעת הצורך. כמו כן, אפשר להוסיף שם של איש קשר לשעת חירום ולציין אם אתם לוקחים אינסולין. פרטים אלו יסייעו לאדם זר הנתקל בכם בשעת צרה להבין כיצד יוכל לעזור.

7. נעליים נוחות - אחד מסיבוכי הסוכרת השכיחים הם בעיות שונות בכף הרגל. לפיכך, לסוכרתיים שבוחרים בריצה, ישנה אחריות רבה יותר בבחירת נעלי הריצה. על-מנת להימנע מאי-נוחות במהלך הריצה ובעיות חמורות יותר בהמשך, חשוב לבחור בנעלי ריצה נוחות המותאמות לסוכרתיים וכן לגרוב גרביים מבד נושם.

חשוב לבצע בדיקות רמת סוכר לפני הפעילות ומיד לאחריה, על מנת לאתר ירידות חדות בסוכר. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: ריצה בריאה, קלה ונעימה, בנויה על הכנה מקדימה והתנהגות נכונה המותאמת למצבו הרפואי של האדם. הכנה זו עשויה להוות את ההבדל בין הגעה לקו הסיום או צפייה בו מרחוק.

 

ד"ר מריאנה ירון, מומחית ברפואת ספורט ואנדוקרינולוגיה במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז רפואי ת"א ע"ש סוראסקי.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום