המדריך: כל מה שחשוב לדעת על הסרת משקפיים בלייזר

(6)
לדרג
תוכן מקודם

אם אתם מרכיבים משקפיים וחולמים להיפרד מהם לשלום, ייתכן שניתוח לייזר יעזור לכם להגשים את החלום. למי זה מתאים ומה כדאי לדעת לפני שמחליטים על ניתוח כזה? מדריך

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

התלות במשקפיים או בעדשות מגע, מהווה מטרד עבור רבים. כיום ישנם מספר טיפולים מקובלים שבאמצעותם ניתן לחסוך לצמיתות את הצורך באביזר תומך ראייה. המאמר הבא יתמקד בשיטה הפופולרית ביותר – הלייזר.

כיצד מתבצע התהליך?

לפני התהליך הניתוחי, המטופל יידרש לעבור בדיקת התאמה הכוללת מספר בדיקות: ראשית הוא יבצע בדיקה מקיפה אצל אופטומטריסט. לאחר מכן, יתבצעו צילומים של קרנית העין, במטרה לוודא שהעובי שלה תקין, ושאין כל בעיה המונעת את הניתוח. בשלב הבא, תתבצע בדיקה מקיפה ויסודית של רופא העיניים, שיוודא שאכן המטופל מתאים לעבור את הניתוח.

מספר ימים לפני הניתוח יש להסיר את עדשות המגע. צילום: שאטרסטוק

אם אכן נמצא שהמטופל מתאים לניתוח לייזר, הוא יוכל לבחור מבין האופציות הבאות:

  • ניתוח "אינטראלאסיק:

מטרת התהליך היא למעשה ליצור "חלון טיפולי" בעובי של מאה מיקרון בקרנית. חלון זה מאפשר לחשוף את החלק הפנימי של הקרנית (הסטרומה), שבו יתבצע  ליטוש ע"י  קרן הלייזר. טיפול זה מאפשר לשנות את קמירות הקרנית ובכך להוריד את המספר.

  • LASEK - ליטוש של הקרנית:

אופציה ניתוחית נוספת נעשית באמצעות ליטוש השכבה החיצונית של הקרנית (אפיתל), בכך יוצרים מעין חשיפה מבוקרת של השכבה הפנימית של הקרנית (הסטרומה) המאפשרת את ביצוע הטיפול. לאחר הטיפול הקרנית מחלימה בצורה מלאה.

*אופציה זו רלוונטית במצבים שבהם הקרנית דקה יחסית או כאשר המטופל עוסק במקצועות ספורטיביים או משמש כחייל קרבי. במקרה כזה יש צורך בטיפול פחות עמוק.

האם נדרשת הכנה מסוימת לפני הניתוח?

חשוב לדאוג להסיר איפור מהעיניים ומהפנים, ומספר ימים לפני הניתוח יש להסיר את עדשות המגע. מעבר לכך אין הנחיות מיוחדות.

למי מתאים הניתוח?

באופן כללי, הניתוח מתאים לכל מי שעבר את גיל 18 וסובל מקוצר או רוחק ראייה, ובלבד שלא חל שינוי במספר המשקפיים למשך חצי שנה לפחות. מעבר לכך, חשוב לבצע מספר בדיקות התאמה כפי שצוין.

עם זאת, ניתוח לייזר אינו מתאים למי שסובל ממחלות עיניים כמו קטרקט או קרטוקונוס, מבעיות ברשתית או למי שסובל ממחלות סיסטמיות כמו סוכרת שאינה מאוזנת או ממחלות אוטואימוניות מסוימות. בכל מקרה, רופא העיניים המטפל יוכל לקבוע האם המטופל מתאים לניתוח לאחר שיחת רקע וביצוע הבדיקות הרלוונטיות.

האם הניתוח כרוך בסיכונים?

בתקופה הראשונה שלאחר הניתוח המטופל עשוי לסבול מתחושה של יובש או מאי נוחות החולפות עם הזמן. בנוסף, עלולים להופיע סנוורים בזמן נהיגה בלילה, שלרוב חולפים גם כן בתוך מספר שבועות.

במקרים מאוד נדירים, תיתכן חזרה חלקית של מספר המשקפיים. במקרים כאלה ניתן לבצע ניתוח משלים לתיקון הראייה.

סיבוך קשה אך נדיר ביותר הוא זיהום. למעשה, מי שמרכיב עדשות מגע נמצא בסיכון גבוה פי כמה לזיהום בעיניים במהלך חייו.

האם הניתוח כרוך בהרדמה?

בד"כ תתבצע הרדמה מקומית בלבד, באמצעות טיפות עיניים המאלחשות את העיניים בזמן הניתוח.

מהו משך ההחלמה?

בניתוחי אינטראלאסיק  ההחלמה מהירה מאד. ביום הניתוח, המטופל עשוי לסבול מאי נוחות קלה בעין, שלרוב חולפת כבר למחרת. במקרים מסוימים, תופיע תחושת יובש שתיפתר אף היא תוך מספר ימים. השיפור בראייה מורגש בתוך יום. לעומת זאת, בניתוח בשיטת ה-LASEK ההחלמה לרוב איטית יותר, ועלולה להיות כרוכה ב אי נוחות המטופלת באמצעות טיפות למשך יומיים – שלושה, ולאחריהם ניתן לחזור לשגרה מלאה.

מה לגבי מגבלות אחרי הניתוח?

יש להימנע ממגע ומשפשוף עיניים למשך מספר ימים, וכן יש להימנע מספורט ומכניסה לים או לברכה במשך מספר שבועות.

האופציה הפופולרית והבטוחה ביותר. צילום: שאטרסטוק

מהן הנחיות להמשך טיפול בבית?

כדי למנוע זיהום, המטופל יונחה על שימוש בטיפות אנטיביוטיות ובטיפות סטרואידיות במשך שבוע – שבועיים. בנוסף יינתנו תחליפי דמעות למניעת יובש.

לסיכום: ניתוח לייזר להסרת משקפיים הוא האופציה הפופולרית והבטוחה ביותר, המאפשרת להיפרד מהם לצמיתות. הניתוח מתאים לבני 18 ומעלה הסובלים מקוצר ראייה. חשוב להקשיב להנחיות הרופא ולהקפיד על המשך הטיפול בבית, שניתן בטיפות למניעת זיהום.

רוצים לשמוע עוד על הסרת משקפיים בלייזר הכנסו לפורום הסרת משקפיים בלייזר ושיפור הראייה באתר zap doctors.

ד"ר היימס מיכאל, הוא מומחה ומנתח עיניים בכיר ברשת  המרכזים הרפואיים 'עיניים' מקבוצת דנאל.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום