חולת סרטן גרורתי שהחלימה: "הייתי על סף מוות, היום אני מתפקדת כרגיל"

(128)
לדרג

שרה רובין חלתה בסרטן שלפוחית שתן גרורתי שכמעט הרג אותה. ממצב של חוסר אונים מוחלט היא שבה לתפקוד מלא וחיוני. היא מספרת אודות החוויה הקשה שעברה, ועל הרגע שבו הציע לה הרופא להתנסות בטיפול אימונותרפי חדשני. "מדובר במהפכה בגישה הטיפולית", אומר המומחה שטיפל בה, ומפרט אודות המחלה ודרכי הטיפול

מאת: ד"ר דניאל קייזמן

האם ייתכן כי בקצה מנהרת הסרטן האפלולית אותרה נקודת אור אופטימית? ובכן, אם לשפוט לפי הסיפור הבא, התשובה היא בהחלט כן.

שרה רובין,67, מפתח תקווה, חלתה בסרטן שלפוחית שתן גרורתי. למרבה הצער, המחלה אובחנה בשלב גרורתי, מה שהגביר את מצבה הרעוע של רובין. "כשהבחנתי בדימום בשתן, מיד פניתי לקופת החולים. הרופא חשד כי מדובר בדלקת זיהומית, והורה על טיפול אנטיביוטי", היא מספרת. ברם, בסופו של תהליך האבחון, רובין אובחנה עם גידול גרורתי שמקורו בשלפוחית השתן. "עד לאבחון, הגידול הספיק להתפשט ולשלוח גרורות רבות לקשריות הלימפה", מספרת רובין. מיד לאחר האבחון, היא החלה בטיפול הכימותרפי המקובל. תופעות הלוואי הקשות לא אחרו להגיע: רובין סבלה מאנמיה משמעותית עקב פגיעת מח עצם, ונזקקה למנות דם. היא השילה 20 ק"ג ממשקלה והיתה תשושה וחלשה. בנוסף, בשל הצורך בביקורים תכופים בבית החולים למטרות מעקב וטיפול, רובין נאלצה להפסיק את עבודתה כמורה. והחמור מכל: למרות כל הטיפולים הקשים שעברה, המחלה לא הראתה כל סימן לנסיגה. "באופן אירוני, דווקא אותו טיפול שנועד לשפר את מצבי רק גרם להחמרתו", היא מספרת. "הייתי במצב הגרוע ביותר שידעתי מימי. לא אכלתי, איבדתי את השיער ונראה היה שכל מערכות גופי קורסות".

לגייס את מערכת החיסון כדי להילחם בגידול. צילום: שאטרסטוק

נקודת המפנה הדרמטית ארעה כאשר ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן, במערך האונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), והרופא המטפל של רובין, הציע לה טיפול אימונותרפי חדשני, שנועד לגייס את מערכת החיסון כדי להילחם בגידול. כבר לאחר 6 טיפולים, היא שבה לתפקד כרגיל. "לא היה לי מה להפסיד אז הסכמתי לטיפול שהציעו לי. אני שמחה לספר שכיום אני מרגישה מצוין. חזרתי למשקל תקין ולאחרונה, אפילו השתתפתי בטיול למיטיבי לכת. קשה להסביר במילים את השינוי שחל בי מאז תחילת השימוש באימונותרפיה, זה פשוט מהפך בלתי נתפס! מעבר לכל זה, מאחר שטיפול זה אינו כרוך בתופעות לוואי קשות האופייניות לטיפול הכימותרפי, יכולתי לתפקד כרגיל והרגשתי טוב מאוד גם במהלכו". תוצאות בדיקות ההדמיה שביצעה רובין הוכיחו שהטיפול אכן היה יעיל ביותר, ובמספר בדיקות PET-CT  לא נותר זכר לגרורות.

מהפכת האימונותרפיה

כדי להבין יותר על סרטן שלפוחית השתן ובעיקר על הטיפול האימונותרפי שהציל את חייה של שרה רובין, ביקשנו לשוחח עם הרופא המטפל - ד"ר קייזמן. להלן כל המידע החיוני בנושא:

מהי שכיחות הגידולים בשלפוחית השתן?

גידול שלפוחית השתן הוא הרביעי בשכיחותו בקרב גברים, והשמיני בקרב נשים. מידי שנה מאובחנים בישראל 1200-1500 מקרים חדשים של חולים בסרטן מסוג זה.

מהם גורמי הסיכון למחלה?

ניתן למנות מספר גורמי סיכון, ביניהם:

גיל: רוב המקרים מאובחנים בגיל 60 ומעלה.

מין: רוב החולים הם גברים.

עישון: משנית לעישון מופרשים בשתן חומרים מזיקים שונים שעלולים להיות קשורים להתפתחות הסרטן.

מהם הסימפטומים האופייניים לסרטן שלפוחית השתן?

הסימפטום השכיח ביותר הוא דימום בשתן. מעבר לכך, עלולות להיות גם הפרעות במתן שתן, כאבים באזור האגן, או סימפטומים אחרים שנובעים מהתפשטות המחלה לאיברים נוספים.

כיצד ניתן לאבחן גידולים מסוג זה?

הברור הראשוני לרוב יתבצע אצל אורולוג והוא כולל בדיקת CT וציסטוסקופיה – בדיקה אבחנתית שמאפשרת הסתכלות לתוך שלפוחית השתן ואיתור ממצאים חשודים. אם אכן מאותר ממצא כזה, תילקח ביופסיה. לעיתים תבוצע לבסוף בדיקת PET CT על מנת לאבחן או לשלול מחלה גרורתית.

מהם סוגי הגידולים בשלפוחית השתן, ומהו הטיפול המקובל בהם?

מבחינת דרגת התפשטות הגידול, ניתן למנות 3 סוגים:

  1. גידול שטחי: מדובר בגידול שאינו מערב את שריר דופן שלפוחית השתן, ומאפיין כ- 70 אחוז מהמקרים. גידולים אלה יטופלו באמצעות כריתה מקומית, ולאחריה לעיתים גם בשטיפת שלפוחית השתן בתרופה BCG – חיידק דמוי שחפת המעורר תגובה חיסונית מקומית, ובכך מפחית חזרות עתידיות של הגידול השטחי.

 

  1. גידול פולשני ללא גרורות: בניגוד לגידול השטחי, במקרה הזה מדובר בגידול החודר עמוק יותר לתוך דופן שלפוחית השתן ומערב את השריר ואף מעבר לכך. שלב מחלה זה מטופל גם באונקולוגיה. גידול פולשני ללא גרורות, יטופל באמצעות ניתוח (לעיתים בשילוב כימותרפיה לפני או אחרי התהליך הכירורגי), או באמצעות שילוב של קרינה וכימותרפיה. למרות הטיפול, בחלק מהמקרים, תחזור בעתיד מחלה עם גרורות.

 

  1. מחלה גרורתית: כאשר גידול שלפוחית השתן מאובחן עם גרורות, הטיפול הראשוני הוא כימותרפיה. חולים שאינם יכולים לקבל טיפול זה (עקב פגיעה עצבית, ליקוי בתפקוד הכילייתי, פגיעת שמיעה, אי ספיקת לב, או יכולת תפקוד ירודה), יטופלו בטיפול כימותרפי אחר או באמצעות אמונותרפיה (במקרה שהגידול מבטא את החלבון 1 PDL -).

מהי אימונותרפיה?

עד לפני מספר שנים, פרט לכימותרפיה, לא היה טיפול יעיל עבור חולי סרטן גרורתי של שלפוחית השתן. בשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה והמחקר העצום שנעשה בתחום חקר הסרטן, הורחב באופן משמעותי האופן הטיפולי במחלה זו, עם כניסתם של הטיפולים האימונותרפיים למערכה.טיפולים אלה למעשה מעודדים את מערכת החיסון להילחם כנגד הגידול, באמצעות הסרת "בלם", שהגידול מפעיל עליה, המונע ממנה להילחם בו. כיום זהו טיפול סטנדרטי נגד גידולים גרורתיים מסוג זה, הניתן לחולים שמחלתם מתקדמת לאחר טיפול כימותרפי. במחקר בין לאומי פאזה 3, נמצא כי תרופה אימונותרפית האריכה באופן משמעותי את תוחלת חיי חולים אלה, ושיפרה באופן משמעותי את שיעור תגובת הגידול לטיפול, בהשוואה לטיפול כימותרפי נוסף. בחלק קטן מהמקרים, אף נצפתה העלמות מוחלטת של כלל הגרורות תחת טיפול אימונותרפי.

אחד היתרונות המשמעותיים בטיפול אימונותרפי, הוא שרוב המטופלים אינם חווים תופעות לוואי קשות, ובממוצע הוא קל באופן משמעותי בהשוואה לטיפול כימותרפי, אשר כרוך בתופעות לוואי כגון: נשירת שיער, סיכון מוגבר לזיהומים, ועוד. למעשה, מטופלים רבים מדווחים על שיפור ניכר באיכות חייהם, וחזרה לחיי שגרה פעילים. לאחרונה פורסמו נתונים ראשוניים ממחקרים, המרמזים ליעילות האימונותרפיה גם בקרב  חולים עם גידול שטחי שעמיד לטיפולים המקובלים, ואף העלמות של הגידול ב 40 אחוז מהמקרים. עם זאת, יש לציין כי במקרה של גידול שטחי, הטיפול אינו נכלל כיום בסל הבריאות.

תגובה משמעותית ארוכת טווח, והארכת תוחלת חיים. צילום: שאטרסטוק

אילו טיפולים נוספים מוצעים לחולי סרטן גרורתי מסוג זה?

לאחרונה, אישר מנהל התרופות האמריקאי גם שימוש בטיפול ביולוגי כתרופה שמעכבת את החלבון FGFR, אצל מטופלים לאחר טיפול כימותרפי ואימונותרפיה, שהבדיקה הגנומית של הגידול שלהם הראתה שינוי גנטי רלוונטי. למרבה הצער, רק 10-15 אחוז מהמטופלים מתאימים לטיפול מסוג זה.

לסיכום: גידולים בשלפוחית השתן שכיחים בעיקר בקרב גברים. ב 30 אחוז מהמקרים המאובחנים, הגידול יפלוש אל תוך דופן שלפוחית השתן ויערב את השריר, או אף מעבר לכך ובחלק מהחולים יאובחנו גרורות באברים מרוחקים. פרט לכימותרפיה, עד כה, לא היה טיפול משמעותי יעיל שסייע לחולי סרטן גרורתי מסוג זה. אולם בשנים האחרונות, עם כניסתם של הטיפולים האימונותרפיים, חלק מהחולים מראים תגובה משמעותית ארוכת טווח, והארכת תוחלת חיים. לא פחות חשוב מכך – בניגוד לטיפול הכימותרפי הסטנדרטי, טיפולים אימונותרפיים אינם מלווים לרוב בתופעות לוואי קשות, ולכן מאפשרים לחולה ליהנות מחיי שיגרה פעילים וטובים.

ד"ר קייזמן, מסכם ומציין כי בימים אלה נערכים מחקרים רבים בתחום גידול שלפוחית השתן, הכוללים תרופות חדשות ושילובים חדשים של תרופות, בשלבי מחלה שונים, מתוך מטרה להגדיל אף יותר את האופק הטיפולי בחולים אלה.

ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן, המערך האונקולוגי במרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום