ניתוח שיוף גרוגרת ללא צלקת

(5)
לדרג
תוכן מקודם

פריצת דרך ישראלית מעוררת הדים ברחבי העולם: ניתן לבצע דרך השפה התחתונה ניתוח אסתטי לשיוף גרוגרת, באופן שאינו מותיר צלקת

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
053-7932008 (מספר מקשר)

ניתוח לשיוף גרוגרת הוא ניתוח למטרות אסתטיות, אך לא פעם דווקא הצלקת שנותרת אחרי הניתוח מהווה פגיעה אסתטית משמעותית לא פחות מהגרוגרת לפני הניתוח. גישה ניתוחית חדשה ופורצת הדרך שפותחה בישראל ונחשבת לתגלית בכל רחבי העולם, מונעת את הצלקת ומשפרת את איכות חייהם של המטופלים.

לרוב בולטת יותר אצל גברים. צילום: שאטרסטוק

מהי גרוגרת?

באופן כללי, ניתן לומר כי הגרוגרת היא סחוס שתפקידו העיקרי להגן על מיתרי הקול, מפני פגיעה חיצונית. גרוגרת קיימת אצל גברים ואצל נשים, אך לרוב בולטת יותר אצל גברים.

למי מיועד ניתוח לשיוף גרוגרת?

לא פעם, גרוגרת בולטת עלולה להוות בעיה אסתטית המפריעה מאוד לאדם, עד כדי פגיעה בדימוי העצמי ובאיכות החיים. ההפרעה האסתטית אף מהותית יותר, כשמדובר בטרנסג'נדרים (מטופלים שעוברים תהליך של התאמה מגדרית). עבורם, מהווה הגרוגרת "סמל" לגבריות שאותה הם מבקשים לשנות בתהליך הנישוי. במקרים אלה, שבהם הגרוגרת הבולטת מפריעה (סובייקטיבית) לאדם, ניתן לשייף את הסחוס, "לשטח" אותה ובכך להסתיר את הבלט (בדומה לשיוף גבנונית באף).

כיצד מתבצע ניתוח שיוף גרוגרת?

עד לאחרונה, הגישה הניתוחית שבאמצעותה בוצעו ניתוחים לשיוף גרוגרת היתה גישה צווארית, במהלכה נעשה פתח בצוואר, דרכו הגיע המנתח אל הגרוגרת ושייף אותה. הגישה הניתוחית הזו אמנם בטוחה ומוצלחת, אבל... החתך הצווארי מותיר צלקת, שפעמים רבות בולטת מאוד ומהווה פגיעה אסתטית לא מבוטלת (כאמור, לעיתים, אף יותר מהגרוגרת הבולטת ששויפה). ע"פ מחקרים שונים, התוצאה אף פוגעת משמעותית באיכות החיים. כתוצאה מכך, נוצר מצב שבו למעשה מוחלפת בעיה אסתטית אחת בבעיה אסתטית/קוסמטית אחרת.

מהי הגישה הניתוחית החדשה ופורצת הדרך?

פריצת הדרך המשמעותית בתחום ניתוחי שיוף הגרוגרת, שפותחה בישראל ומעוררת הדים בכל רחבי העולם, היא ביצוע הניתוח בגישה אנדוסקופית דרך השפה התחתונה . השימוש בגישה האנדוסקופית דרך רירית השפה התחתונה מתבצע בדומה לניתוחים להסרת בלוטת המגן (תירואיד) ויותרת בלוטת המגן. גם בניתוחים אלה, קבוצת א.ר.ם. בביה"ח אסותא רמת החייל, ישראל הפכה למובילה בעולם בגישה זו. פיתוח הגישה האנדוסקופית לצורך שיוף גרוגרת מתבסס על ניתוחי התירואיד בגישה זו. כדי לבטל את הצורך בחיתוך צווארי, מתבצעת הגישה לאזור בלוטת המגן (תירואיד) דרך רירית השפה התחתונה. בגישה דומה לזו החל פרופ' חפץ בניסיונות להגיע לגרוגרת ללא חתך צווארי. כאמור, ניתוח לשיוף הגרוגרת בגישה זו מתבצע באופן דומה. מלאכת השיוף עצמה מבוצעת עם משייף ייעודי (מבוסס על טכנולוגיית רטט) שפותח במיוחד לצורך כך. מכיוון שההגעה אל הגרוגרת מתבצעת בגישה זו דרך חתך קטן ברירית השפה (החלק הפנימי של השפה), לא נותרת שום צלקת חיצונית ואין כל פגיעה חיצונית אחרת. כך מושג שיפור משמעותי באיכות חייהם של המטופלים. בנוסף לכך, מכיוון שבגישה זו ההגעה אל הגרוגרת נעשית "מלמעלה" ולא "מהצד" (שלא כמו בניתוח בגישה הצווארית), קיימת גישה נוחה יותר לביצועו של הניתוח ושימור חלל הגרון ומיתרי הקול.

במה כרוך תהליך ההחלמה?

תהליך ההחלמה מניתוח שיוף גרוגרת בגישה אנדוסקופית לרוב קל ומהיר. משך הניתוח כשעה - שעה וחצי. המטופל משתחרר לביתו ביום למחרת (חלק מהמטופלים אף יכולים להשתחרר ביום הניתוח). מכיוון שהחתך נעשה ברירית השפה, הוא אינו מפריע לאכילה, שתיה, דיבור וכו'. ע"פ עדויות המנותחים, ההחלמה מהניתוח בגישה זו כרוכה בכאב קל בלבד בד"כ.

 תהליך ההחלמה מניתוח שיוף גרוגרת בגישה אנדוסקופית לרוב קל ומהיר. צילום: שאטרסטוק

פריצת דרך עולמית

כאמור, הגישה האנדוסקופית דרך הפה לביצוע ניתוחים צוואריים פותחה בישראל ע"י פרופ' אבי חפץ והצלחתה מעוררת הדים בכל רחבי העולם. הגישה פורסמה ב Times magazine  האמריקאי וכן דווחה בעיתונות הגרמנית, הרוסית וכמובן בארץ. פרופ' חפץ מוזמן להרצות על הגישה בכנסים ברחבי העולם בהיותה פריצת דרך משמעותית במיוחד לאוכלוסיית הטרנג'נדרים.

 

לסיכום: שיוף גרוגרת הוא ניתוח אסתטי, שעד כה היה מלווה בהותרת צלקת צווארית. עתה, בזכות פיתוח הגישה האנדוסקופית, ניתן לבצע את הניתוח ללא חתך חיצוני. בכך, ניתן לשפר משמעותית את איכות חייהם של המנותחים.

 

פרופ' אבי חפץ הוא מנהל היחידה לניתוחי ראש וצוואר במרכז הרפואי א.ר.ם, בבית החולים אסותא רמת החייל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
א.ר.ם רפואת אף אוזן גרון
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום