האם תינוקות שנולדו פגים הם בסיכון מוגבר לפתח סוכרת?

(1)
לדרג

מחקר שנערך לאחרונה בקרב למעלה מ-4 מיליון תינוקות שנולדו לפני שבוע 37 להריון, ביקש לבדוק האם הלידה המוקדמת מעלה את הסיכון להופעת סוכרת בגיל צעיר. הממצאים בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

תינוקות הנולדים בלידה מוקדמת, כזאת המתרחשת לפני השבוע ה-37, סובלים בדרך כלל מסיבוכים התפתחותיים והפרעות בריאותיות, בשל חוסר בשלות של מערכות הגוף. מחקר שנערך לאחרונה ביקש לבדוק האם כתוצאה מהתפתחות מאוחרת של תאי הלבלב האחראים על ייצור האינסולין, מצויים פגים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Diabetologia.

מה כלל המחקר?

על מנת לבדוק את הסיכון של פגים להתפתחות עמידות לאינסולין וסוכרת, אספו החוקרים נתונים אודות למעלה מ-4 מיליון תינוקות שנולדו לפני המועד בשבדיה בין השנים 1973-2014.

 

בקרב בנות שנולדו לפני המועד נרשמה עלייה גדולה יותר בסיכונים להתפתחות סוכרת. צילום: שאטרסטוק

מה הם ממצאי המחקר?

מהנתונים עולה כי:

  • 7% מהמשתתפים אובחנו עם סוכרת מסוג 1 ו-0.1% אובחנו עם סוכרת מסוג 2 לפני גיל 18 שנים.

  • בילדים מתחת לגיל 18 שנולדו פגים נרשמה עלייה של 27% בסיכון להופעת סוכרת מסוג 1 ועלייה של 26% בסיכון לסוכרת מסוג 2, בהשוואה לאלו שנולדו במועד.

  • לאחר גיל 18, באלו שנולדו מוקדם נרשמה עלייה של 24% בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 1 ועלייה של 49% בסיכון לסוכרת מסוג 2.

  • בקרב בנות שנולדו לפני המועד נרשמה עלייה גדולה יותר בסיכון לסוכרת מסוג 1 - הממצאים הצביעו על עלייה של 30% בסיכון לסוכרת מסוג 1 בבנות ועלייה של 20% בסיכון לסוכרת מסוג 1 בבנים, בהשוואה לאלו שנולדו במועד.

  • בקרב בנות שנולדו לפני המועד נרשמה עלייה של 60% בסיכון לסוכרת מסוג 2 במהלך הילדות, בהשוואה לאלו שנולדו במועד. עם זאת, בבנים שנולדו פגים לא נרשמה עלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 לפני גיל 18. לאחר גיל 18 נרשמה עלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 הן בבנים (עלייה של 28%) והן בבנות (עלייה של 75%) שנולדו לפני המועד, בהשוואה לאלו שנולדו במועד.

מהי השורה התחתונה?

בקרב פגים שנולדו לפני המועד ייתכן סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת בגיל צעיר. נתוני המחקר עשויים לסייע במאמצים למניעת התפתחות סוכרת מסוג 2.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום