לראשונה בישראל: הסרת גידול מעומק המוח על ידי לייזר

(1)
לדרג

טכנולוגיית לייזר זעיר פולשנית לצריבת גידול סרטני בעומק המוח, מהווה חלופה טיפולית ופורצת דרך למטופלים הסובלים ממגוון מחלות נוירולוגיות. הטיפול החדשני, הדורש אשפוז קצר בלבד, זמין מעתה בישראל

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

יהודה הבר, בן 59 מעמק חפר, היה לוחם שייטת שצלל בנחל הקישון ואובחן כחולה סרטן עם גידול בעומק המוח, במיקום שהגישה אליו הצריכה ניתוח מוח גדול. "השמים נפלו עלי. צללתי בקישון הארור ועדיין גם כשהגיעה הבשורה, זה היה קשה מאוד לעכל אותה. ראיתי מה עברו כ-500 מחבריי לנשק שחלו - מתוכם למעלה מ-100 שנפטרו (מתוך 1,000 לוחמים סה"כ) ופחדתי מגורל דומה". במשך כל השנים היה הגידול יציב, אך בחודשים האחרונים הופיע אזור קטן בתוך הגידול אשר היה נראה בעל דרגת ממאירות גבוהה. אותו גידול הכפיל את עצמו בתוך חודש בהדרגה והיה ברור שהוא מצריך טיפול מידי להצלת חיי".

הבר הופנה לד"ר רחלי גרוסמן, סגנית מנהל המחלקה הנוירוכירורגית באיכילוב. "הגידול של יהודה היה בגודל 2 סנטימטרים, אך ממוקם בעומק המוח, באזור בעל חשיבות תפקודית קריטית", מסבירה ד"ר גרוסמן.

 

ד"ר גרוסמן וד"ר שטראוס בתהליך הצריבה בניתוח. צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

 

קרן לייזר במקום פתיחת גולגולת

הטיפול המקובל בגידולים מוחיים משלב כריתה נוירוכירורגית של הגידול, וטיפולים אונקולוגיים בקרינה וכימותרפיה. הסרת הגידול מתבצעת באמצעות קרניוטומיה, פתיחת הגולגולת, כריתה מיקרוכירורגית מדויקת של הגידול בעזרת מיקרוסקופ ניתוחי ומערכות ניטור מתקדמות. 

ד"ר גרוסמן דנה עם יהודה לגבי האפשרויות הטיפוליות, והעלתה אפשרות טיפולית נוספת שטרם נוסתה בישראל - צריבת הגידול באמצעות קרן לייזר בהנחיית MRI. הליך זה מבוצע באמצעות טכנולוגיה הנקראת Laser interstitial thermal therapy) LITT), בעזרת מכשיר ה-Visualase™ של חברת מדטרוניק. הפעולה הטיפולית משלבת בין טכנולוגיות לייזר זעיר פולשנית וסריקת MRI מתקדמת, המאפשרת בקרה בזמן אמת של גודל האזור הנצרב במוח, תוך מעקב מדויק אחר עליית הטמפרטורה בגידול המביאה להשמדתו. 

"הציעו לי מספר אופציות לטיפול, אבל ברגע ששמעתי על האפשרות של הלייזר ידעתי שאין בכלל שאלה ואני חייב לנסות אותה כי היא הכי פחות מסוכנת ופולשנית והפתרון היחיד שהיה רלוונטי עבורי", מדגיש יהודה. 

ואכן, לפני ימים בודדים, הגיע יהודה לחדר ניתוח לידיהם האמונות של המנתחים: ד"ר גרוסמן וד"ר עידו שטראוס, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית במערך הנוירוכירורגי במרכז הרפואי ת"א.

הדמיה של המטופל עם תהליך תכנון הניתוח. צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

טיפול מדויק בשני שלבים

"תהליך הטיפול כולל בשלב הראשון השתלת סיב אופטי עדין בצורה מדויקת למרכז הגידול, באמצעות מערכת ניווט מיוחדת ודרך חור קידוח זעיר בגולגולת בקוטר של כ-3 מ"מ. בשלב השני, המתבצע במכשיר ה-MRI, מחובר הסיב האופטי למערכת ה-Visualase™. הצריבה עצמה מתבצעת כאשר המטופל מורדם בתוך מכשיר ה-MRI, תוך ניטור מתמשך בזמן אמת של שינויי הטמפרטורה במוח ובקרה קפדנית על גודל האזור הנצרב. בצורה זו ניתן לשמור על אזורים מוחיים סמוכים לאזור הצריבה, היכולים להיות אחראים על תפקודים קריטיים", מסביר ד"ר שטראוס.

יהודה עבר את הניתוח בהצלחה גדולה. הגידול נצרב בשלמותו וכבר יהודה למחרת חזר לביתו.

פרופ' צביקה רם, מנהל המערך הנוירוכירורגי באיכילוב מדגיש כי: "טכנולוגיה זו מהווה פריצת דרך וחלופה טיפולית חשובה למטופלים הסובלים ממגוון של מחלות נוירולוגיות, כולל אפילפסיה וגידולי מוח, והמתאימים לפעולה זאת. ההליך הטיפולי בלייזר דורש אשפוז קצר יחסית, הינו זעיר פולשני ויהיה מעתה זמין בישראל לכלל החולים הרלוונטיים המתאימים לשיטת טיפול זאת". 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום