מתיחת פנים: ללכת על בטוח

(8)
לדרג
תוכן מקודם

הפנים מתחילות להיכנע לסימני הגיל? רבים בוחרים לבצע טיפולי הזרקות למיניהם. שימו לב: לעיתים טיפולים נקודתיים אלה עלולים דווקא להוביל למראה פנים מלאכותי ומצועצע. הפתרון המוצלח ביותר הוא ניתוח מתיחת פנים

רופא מנתח פלסטי
052-8339940

עם השנים, הגוף עובר תהליכי הזדקנות, הכוללים בין היתר היחלשות של הרקמות, החל מהעור ועד לרקמות העמוקות ביותר. מבחינת העור, מתבטאים תהליכים אלה באובדן היכולות האלסטיות של העור, ההופך לדק יותר, ומאבד את המראה הצעיר והרענן; ומבחינת הרקמות העמוקות יותר, מתרחשים תהליכים של צניחה, אובדן נפח, ספיגת עצם ועוד. מלבד תהליך ההזדקנות הטבעי, משפיעים על מראה העור בכלל ועל הפנים בפרט, גם השלכות של חשיפה לשמש, תהליכים של ירידה מסיבית במשקל ועוד.

כשתהליכים אלה מתחילים לתת את אותותיהם, ניתן לקבל מענה באמצעות בוטוקס והזרקה של חומצה היאלורונית. עם זאת, כשההשלכות של תהליכים אלה הופכות ליותר ניכרות ומשמעותיות, הפתרון המקיף והיעיל ביותר הוא מתיחת פנים.

מטופלות הסובלות מקמטים עמוקים ובולטים בפנים ובאזור הצוואר. צילום: שאטרסטוק

למי מתאימה מתיחת פנים?

מתיחת פנים מתאימה למטופלות הסובלות מקמטים עמוקים ובולטים בפנים ובאזור הצוואר וממראה פנים מבוגר ועייף, המתבטא בעור רפוי ומדולדל, עודפי עור ושומן בצידי הלסת ובצוואר, לחיים שקועות ואובדן נפח בפנים. אין גיל מינימום או מקסימום למטופלים המתאימים לניתוח, מכיוון שהגיל אינו המדד הבלעדי. יש מטופלות בשנות ה-40 עם תהליכי הזדקנות מתקדמים יותר בפנים ואיכות עור גרועה יחסית. לעומתן, מטופלות אחרות בגילים מבוגרים יותר, עשויות לעבור תהליכי הזדקנות יותר איטיים.

יחד עם זאת, יש להיות ריאליים גם לגבי הציפיות הקשורות בתוצאות הניתוח. יש לקחת בחשבון כי בגיל המבוגר, הגישה הניתוחית תהיה הרבה יותר עדינה ורכה, מכיוון שהשינויים שהתחוללו בעור ובאיכות הרקמות כבר דרמטיים וכרוניים. גישה אגרסיבית עלולה להוביל לסיבוכים. מטופלים מבוגרים מאוד, עם השפעה ניכרת של הגיל במגוון אזורים של הפנים, יצטרכו לקחת בחשבון שהמטרה העיקרית בניתוח תהיה להשיג תוצאה טובה תוך מינימום סיבוכים, ולא בהכרח ליצור שינוי דרסטי וקיצוני, הכרוך כאמור בסיכון לסיבוכים.

האם ניתוח מתיחת פנים מתאים גם לגברים?

בפועל, רוב המטופלים שמגיעים לניתוחי מתיחת פנים הם נשים. עם זאת, הניתוח יכול בהחלט להתאים גם לגברים, תחת התאמה מסוימת: העור של גברים לעיתים עבה יותר. יש בו יותר זקיקי שיער. לפעמים יש לגברים נטייה לדימום רב יותר בניתוח. גם מבחינת התוצאות הרצויות של מבנה הפנים, יש הבדל בין גברים לנשים. כך, מהלך הניתוח יהיה מעט שונה.

מדוע דווקא מתיחת פנים?

בשלב מסוים, כשההשלכות של תהליך ההזדקנות והשפעת הגורמים הסביבתיים הופכות להיות משמעותיות יותר,  הזרקות - שמשך ההשפעה שלהן תקף מלכתחילה לזמן מצומצם - עלולות ליצור מראה מלאכותי, לא טבעי ומצועצע. ברוב המקרים, סביב גיל 60, כבר קשה להשיג תוצאות מספקות באמצעות הזרקות בלבד. אם המטופל מעוניין בשינוי משמעותי, רוב הסיכויים הם שיידרש ניתוח.

בנוסף, התהליכים המתרחשים בפנים משפיעים זה על זה וכרוכים זה בזה. כך, לדוגמא: כאשר כריות השומן העצמי בלחיים מאבדות מהנפח ומתחילות לשקוע, מלבד אובדן הנפח, הגורם בפני עצמו לשינוי מהותי במראה הפנים, עלולים להיווצר גם קפלים וקמטים בצידי האף או עודפי עור ושומן בצידי הלסת. לפיכך, נדרש מענה כולל ומקיף לאזור הפנים והצוואר כולו.

מי המטופלים שאינם מתאימים לניתוח?

מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות קשות, כגון חולי סוכרת בלתי מאוזנת, ומעשנים כרוניים - כל אלה פחות יתאימו לניתוח.

כיצד מתבצע הניתוח?

ניתוחי מתיחת פנים מתבצעים בהרדמה כללית ונמשכים כשעתיים בממוצע. חתכי הגישה שיוצר המנתח נעשים במקומות חבויים, כמו על גבול האוזן, מאחורי קו האוזן או בעומק השיער. לאחר יצירת החתכים הנדרשים, יטפל המנתח בכל הבעיות הנדרשות עבור אותו מטופל. אם מדובר בכרית שומן שצנחה, ניתן להרים ולנייד אותה אותה חזרה למקומה, אם יש עודפי שומן ניתן לשאוב אותם, לנייד עודפי עור או להסיר אותם, לטפל באובדן נפח באמצעות שאיבת שומן ממקום אחר בגוף והזרקתו לרקמות שהידלדלו בנפח (השומן משמש מעין חומר מילוי לטווח ארוך) וכו'. כדי לקבל תוצאה טובה ככל האפשר ולהימנע ממספר טיפולים נפרדים, ניתן לשלב הליכים כירורגיים משלימים, כגון: הרמת עפעפיים, הרמת גבות, הזרקה של שומן לפנים או הליכים נחוצים אחרים.

אילו הכנות יצטרך המטופל לעבור לקראת הניתוח?

לקראת הניתוח, יתבצעו בדיקות מקדימות, ובהן בדיקות דם ואק"ג. מטופלים מעשנים יתבקשו להפסיק לפני הניתוח.

במה כרוך תהליך ההתאוששות וההחלמה מהניתוח?

ברוב המקרים, יישאר המטופל לילה אחד להשגחה אחרי הניתוח, אך יש מטופלים שמשוחררים הביתה כבר באותו יום. בשבוע הראשון, יופיעו בדרך כלל בצקות, נפיחות ושטפי דם. רוב המטופלים אינם מתלוננים על כאבים חזקים. בשבוע זה, יש להשתדל לשמור על הראש במצב מורם. ברוב המקרים, ניתן לחזור לעבודה לאחר שבוע - עשרה ימים. לאורך השבוע הראשון, יש להימנע מאיפור. בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח, מומלץ לא לעסוק בספורט או בכל פעילות גופנית מאומצת, להימנע מביקור בבריכה או בים ולצמצם את החשיפה לשמש לאורך כל החודש הראשון שלאחר הניתוח.

יום לאחר הניתוח תתבצע ביקורת, ושבוע לאחר מכן ביקורת נוספת, בה גם יוסרו החבישות. הביקורות הבאות יתבצעו חודש לאחר הניתוח ושלושה חודשים אחריו, או במועדים מוקדמים יותר, על פי הצורך.

מתי ניתן לראות את התוצאה הסופית של הניתוח?

כחודש לאחר הניתוח, מראה הפנים מתחיל להתייצב. שלושה חודשים לאחר הניתוח ניתן כבר לראות בבירור אילו אזורים של שומן נקלטו יותר או פחות, מה אופי הצלקות, כיצד נראה מבנה הפנים אחרי שהבצקות הצטמצמו לחלוטין ואזורים שהיו מעט יותר נוקשים התרככו והתעדנו. עד שנה מביצוע הניתוח, מראה הפנים עוד ילך וישתפר, עד להתייצבות מלאה.

כמה זמן תוצאות הניתוח יחזיקו מעמד?

למעשה, ניתוח מתיחת פנים מחזיר אחורה את כל תהליך ההדרדרות שעבר על מראה הפנים. איכות התוצאה נשמרת למשך שנים.

אחד היתרונות הגדולים של הניתוח הוא כי עבור מטופלים רבים, הניתוח מחזיר את האפשרות העתידית לטיפולי הזרקות, שקודם היו פחות רלוונטיים, מכיוון שתהליך ההידרדרות של הפנים היה דרמטי מדי. כלומר, אם מספר שנים לאחר הניתוח יש מקומות מסוימים הדורשים טיפול נקודתי, ניתן לעשות זאת באמצעות טיפולי הזרקות. אחרי 7-10 שנים עשוי לעלות צורך בניתוח חוזר, אך יהיה זה ניתוח מצומצם הרבה יותר, שבעיקר יכלול תיקונים קטנים ופשוטים. הנסיגה של מצב הפנים לא תחזור לממדים שבהם היה מדובר, לפני הניתוח הראשוני.

האם יש סיבוכים אפשריים לניתוח?

כמו בכל ניתוח, גם במתיחת פנים קיימים סיבוכים אפשריים, כגון: זיהום, פתיחה של תפרים ודימום. לעיתים, יש צורך לחזור לחדר ניתוח, אך מדובר במצב מאוד לא שכיח. נדירים אף יותר סיבוכים כגון פגיעה בעצבים תחושתיים או מוטוריים. בנוסף, עלולים להיות סיבוכים זמניים, כגון אובדן תחושה מסוים, ולעיתים א-סימטריה קלה, שמשתפרת ונעלמת כחלק מההחלמה, הריפוי ותהליך ההצטמצמות של הבצקות.

שמירה על מראה טבעי. צילום: שאטרסטוק

האם נשארות צלקות לאחר הניתוח?

ברוב המקרים, אנו משתדלים למקם את החתכים באזורים חבויים ופחות נראים לעין, כאמור, כגון קו השיער, בסמוך לאוזן וכו'. יש לקחת בחשבון שככל שאנו מתבגרים, ריפוי הצלקות אמנם איטי יותר, אך גם עדין יותר. כך, לצלקות יש נטייה להיות קצת יותר עדינות. באופן כללי, המראה הסופי של הצלקת יתקבל כעבור שנה, אך לאורך הביקורות המתבצעות לאחר הניתוח, ניתן לזהות אם יש בעיה בתהליך הריפוי של אחת הצלקות, ולטפל בה כדי לשפר את המראה של הצלקת.

לסיכום: ניתוח מתיחת פנים נועד להחזיר אחורה את תהליך ההזדקנות של מראה הפנים, וליצור שינוי משמעותי, תוך שמירה על מראה טבעי. הניתוח נעשה בהרדמה כללית, לרוב בשילוב הליכים כירורגיים נוספים, כגון: הרמת גבות, הרמת עפעפיים וכו'. התוצאה הסופית של הניתוח תתקבל כעבור מספר שבועות, ותמשיך להשתפר בשנה שלאחר מכן. ברוב המקרים, התוצאה תחזיק מעמד למשך שנים.

ד"ר שי שטהל הוא מומחה בכירורגיה פלסטית, מנהל מרפאה פרטית לכירורגיה פלסטית בתל אביב, רמת גן וחולון

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום