בריאות השיניים: מהי שגרת טיפולים משמרים?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מעוניינים לשמור על שיניים בריאות? הקפידו על בדיקה תקופתית, ניקוי אבנית ותחזוקה יומיומית. במקרה שכבר נוצרה בעיה בשיניים, טפלו בה בהקדם מבלי להזניח - כך תימנעו מסיבוכים נוספים, כאבים קשים והוצאות מיותרות

טיפולי שיניים
077-9973605 (מספר מקשר)

שמירה על בריאות השיניים אינה מסתכמת בקבלת טיפול טוב, במקרה שמתעוררת בעיה. כדי להבטיח שיניים בריאות, יש להקפיד על שגרת טיפולים משמרים, שמטרתם אחת - למנוע החמרה של המצב.

אם מדובר במצב שגרה, בהנחה כי בריאות השיניים תקינה, מטרת הטיפולים המשמרים תהיה לשמור על המשך בריאות תקינה, ולמנוע התפתחות בעיות. במקרים שבהם כבר קיימת בעיה, טיפול משמר מתאים יבטיח כי הבעיה לא תהפוך לחמורה יותר.

 

כאשר המטופל סובל מכאבים, יש כמה טיפולים משמרים שניתן לבצע על מנת למנוע החמרה של המצב. צילום: שאטרסטוק

כאשר השיניים במצב תקין, ממה צריכה להיות מורכבת שגרת הטיפולים המשמרים?

במצב של בריאות שיניים תקינה, שגרת הטיפולים המשמרים צריכה להיות מורכבת משלושה אלמנטים:

1. בדיקה כללית תקופתית אצל רופא שיניים: מלבד מצבים שבהם מתעורר כאב שיניים פתאומי או מקרה אחר שמצריך טיפול, יש להגיע לבדיקה כללית שגרתית אצל רופא השיניים, אחת לחצי שנה. הבדיקה צריכה לכלול: צילומים אבחנתיים של השיניים, בדיקת מפרק הלסת, בדיקה של חלל הפה, הלשון, השפתיים והחך. מטרת הבדיקה היא לגלות בעיות כבר בשלבים מוקדמים, באופן שמאפשר טיפול פשוט ושמירה מקסימלית על בריאות השיניים וחלל הפה כולו.

2. ניקוי אבנית: יש לבצע ניקוי אצל שיננית לפחות פעם בחצי שנה. מטרת הסרת האבנית היא מניעת ריח רע מהפה, הנוצר פעמים רבות עקב הצטברות אבנית על השיניים, ומניעת נסיגת חניכיים, נסיגת עצם וניידות שיניים. כל אלה עלולות להיגרם כתוצאה מהצטברות אבנית בלתי מטופלת. בנוסף, אבנית עלולה להסתיר חורים בשיניים ולמנוע מהרופא לזהות את החורים, או לגרום בעצמה להיווצרות חורים.

3. תחזוקה יומיומית: מלבד הטיפולים במרפאת השיניים, יש להקפיד על תחזוקה יומיומית הכוללת: צחצוח שיניים פעמיים ביום - כל בוקר לפני ארוחת הבוקר וכל ערב לפני השינה; שימוש במי פה, לאחר הצחצוח ובחוט דנטלי לאחר הארוחות; ובנוסף, ניקוי לשון עם מברשת לשון מיוחדת מדי ערב, במסגרת צחצוח השיניים.

 

אילו טיפולים משמרים ניתן לבצע במקרה שכבר קיימת בעיה?

כאמור, כאשר יש בעיה והמטופל סובל מכאבים, או כשמתגלה מצב המצריך טיפול במסגרת הבדיקה השגרתית של רופא השיניים, יש כמה טיפולים משמרים שניתן לבצע על מנת למנוע החמרה של המצב, ובטווח הארוך – שמירה על כמה שיותר שיניים טבעיות ובריאות.

בחירת הטיפול המשמר תעשה בהתאם לחומרת הבעיה:

סתימות: נועדו לטפל בחורים בשיניים, או בשפה המקצועית - עששת. חורים שאינם מטופלים במועד באמצעות סתימה, עלולים להצריך מאוחר יותר טיפולים משמרים מורכבים יותר, כגון: טיפול שורש, כתר ואף עקירה. 

טיפולי שורש: נועדו לעצור את הרס השן על ידי העששת, כדי לשמור על השן הטבעית ולהימנע מצורך בעקירה. טיפול שורש משמר גם את בריאות החניכיים, מכיוון שהתהליך החיידקי המתרחש בשן עלול לגרום לדלקת חניכיים, לדימום מהחניכיים וכו'.

עקירות שיניים: עקירה היא הוצאה של שן רקובה, שלא נותרה עוד כל אפשרות להציל אותה. זהו המוצא האחרון - הטיפול המשמר האחרון ברשימה. עקירת השן נועדה למנוע זיהומים, העלולים לפגוע בלסתות ובשיניים סמוכות. העקירה מונעת מצב של ריח רע מהפה, המגיע מהשן הרקובה, ועשויה לייתר שימוש באנטיביוטיקה, לה עשוי המטופל להזדקק במקרה שאכן ייווצר זיהום.

 

מדוע אנשים נמנעים מביצוע טיפולים משמרים או אינם מקפידים על ביצוע הטיפולים?

פעמים רבות, בזמן בדיקת השיניים השגרתית, רופא השיניים מגלה צורך בטיפול משמר כלשהו, אבל על אף המלצתו לעבור טיפול זה בהקדם, המטופל נמנע מהטיפול, עד לשלב שבו הוא כבר חש כאב. חשוב ביותר לטפל בבעיה כבר במועד שבו היא מתגלה, עוד לפני שמתעוררים כאבים, מכיוון שהשלב שבו הבעיה גורמת לכאב הוא כבר שלב מתקדם וחמור. טיפול בבעיה עוד לפני התעוררות הכאב, תמנע מהמצב להחמיר ותאפשר להימנע מטיפול מורכב, פולשני ויקר יותר.

סיבה נוספת להימנעות משגרה משמרת היא פחד מביקור במרפאת השיניים, אותו חולקים אנשים רבים. פחד זה מבוסס לרוב על חוויות לא נעימות מגיל ילדות, או על סיפורי אימה שהמטופל שמע מאחרים. בפועל, ין לפחד זה אין כל ביסוס במציאות של המטופל כאדם בוגר. בנוסף, כאמור, אי הקפדה על שגרה משמרת עלולה דווקא להוביל לצורך בטיפולים מורכבים יותר, כך שמוטב להתגבר על הפחד ולהגיע לטיפול פשוט, מהיר יותר והרבה פחות מפחיד.

 

האחת הסיבות להימנעות משגרה משמרת היא פחד מביקור במרפאת השיניים. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: טיפולי שיניים משמרים הם הבסיס לשמירה על בריאות הפה והשיניים. טיפולים אלה מאפשרים למטופל ליהנות בטווח הארוך ממקסימום שיניים טבעיות ובריאות בפה, ללא צורך בתותבות או בשתלים. שגרה משמרת תורכב מביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים והשיננית, ומתחזוקה יומיומית של היגיינת הפה. במקרה שמתעוררת בעיה כלשהי, יידרש הטיפול המשמר המתאים: סתימה, טיפול שורש, ובמקרים מתקדמים אף עקירה.

 

לכתבה בשפה הערבית.

למיניסייט של ד"ר ארתור סדיקוב בשפה הערבית.

ד"ר ארתור סדיקוב הוא רופא שיניים בעל ניסיון רב בטיפולי שיניים אסתטיים, בעל מרפאה פרטית באשקלון.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום