סרטן הלבלב: המחקרים החדשים, הטיפולים היעילים והתקווה

(11)
לדרג

סרטן הלבלב נחשב לאחד מהגידולים האלימים ביותר, בעיקר מכיוון שקשה עד בלתי אפשרי לאבחן אותו בשלב מוקדם. אבל יש תקווה! לרגל חודש המודעות לסרטן הלבלב, כל המידע על המחלה, האבחון וההתקדמות הרבה שחלה בשנים האחרונות בתחום הטיפולי

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא אונקולוג ,מומחה לרפואה פנימית
03-6925623

סרטן הלבלב נחשב לאחד מסוגי הגידולים האלימים ביותר שהרפואה טרם הצליחה למצוא לו מרפא, אבל חוקרים ורופאים מכל רחבי העולם ממשיכים לנסות ולפתח מענה לחולים, והתחושה היא שפריצת הדרך מתקרבת. בינתיים, כבר חלה התפתחות משמעותית מאוד בתחום הטיפולי: "בזכות הטיפולים שקיימים היום, התארכה מאוד תוחלת החיים של חולים בסרטן הלבלב. אם בעבר תוחלת החיים הממוצעת עמדה על מספר חודשים, היום אנחנו כבר מדברים על שנים", אומר פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי בביה"ח איכילוב בת"א. "מה שמשמעותי עוד יותר הוא שהטיפולים של היום הם לא רק מאריכי חיים, אלא גם מאפשרים לחולים לחיות חיים איכותיים וטובים. זה שינוי משמעותי שמשנה את התדמית הפסימית שהייתה שכיחה עד כה בקרב הציבור".

את הדוגמה הטובה ביותר ניתן לראות במקרה של מירית הררי, אשתו של דידי הררי, שבחודש פברואר האחרון פרסמה בפייסבוק פוסט חושפני שבו שיתפה את העולם בכך שאובחנה עם סרטן בלבלב שכבר שלח גרורה לכבד – גידול אלים בשלב מתקדם. אבל למרות ההבנה המחלחלת, החליטה מירית לשתף דווקא בהחלטתה להתעלם מהסטטיסטיקה ולהמשיך לחיות בדרך הטובה ביותר שאפשר. "אני לא יודעת כמה זמן עוד נותר לי לחיות, אבל אני יודעת היום איך אני בוחרת לחיות אותו", כתבה באופטימיות וסיכמה במילים: "ולעצמי אני מאחלת שאמשיך להיות חזקה ולהישאר עוד קצת בעולם הזה, כי למרות הכול עוד מוקדם לי מדי כדי כבר ללכת".

מאז ממשיכה מירית לשתף את הקוראים דרך חשבון האינסטגרם שלה בהתמודדות עם המחלה, בבדיקות, בטיפולים ובעיקר באורח החיים שלה לצד המאבק בסרטן – היא רצה, חותרת, מטיילת בעולם ומוכיחה לכולם שיש תקווה!

לרגל חודש המודעות לסרטן הלבלב שמצוין החודש (נובמבר) ברחבי העולם, ביקשנו מפרופ' וולף לספר לנו על ההתקדמות הרבה שחלה בשנים האחרונות בכל הקשור לחקר סרטן הלבלב – הניסיונות לאתר אנשים בקבוצות סיכון, הטיפולים החדשים שמאריכים את תוחלת החיים ומשפרים משמעותית את איכותם והמחקרים שמנסים למצוא דרך לרפא את המחלה.

 בשנים האחרונות חלה מגמת עלייה בשכיחות המחלה. איור: שאטרסטוק

מהי שכיחות סרטן הלבלב בישראל?

מספר החולים בישראל שמאובחנים עם סרטן הלבלב מוערך בכ-900-800 מקרים, כאשר בשנים האחרונות חלה מגמת עלייה בשכיחות המחלה, אך עד כה לא ידועה הסיבה לכך. ככלל, נחשב סרטן הלבלב כגידול "של הגיל המבוגר" והוא מתפרץ לרוב (בכ-75% מהמקרים) בסביבות גיל 70-60, בשכיחות זהה בקרב נשים וגברים.

מהם הגורמים למחלה?

נכון להיום, כבר יודעים לזהות את הפרופיל הגנטי של המחלה (המוטציות שמחוללות את הגידול), אך טרם יודעים מה גורם לאותן מוטציות להתחיל לפעול, לכן מבחינות רבות ניתן לומר שהגורמים לסרטן הלבלב אינם ידועים בוודאות, אך עם זאת כן ידועים מספר גורמי סיכון. כך למשל, הגיל (כאמור יודעים היום שהסיכון עולה עם הגיל, בעיקר לאחר גיל 60) וכן נוכחות של הגן BRCA2 - שקשור גם לסרטן השד, השחלות והערמונית.

מדוע קשה לאתר את המחלה בשלב מוקדם?

ברוב הגדול של המקרים, סרטן הלבלב אינו מתבטא בתסמינים קליניים חיצוניים בשלביו המוקדמים, ולכן האתגר הגדול ביותר הוא הקושי לאבחן אותו בשלבים מוקדמים - מה שגורם לכך שלעיתים קרובות החולה אינו מודע להתפתחות גידול בגופו ומאובחן רק בשלב מתקדם שמקשה על הטיפול/השליטה בו (כשהגידול גדול מכדי שניתן יהיה לנתח אותו, או כשכבר נשלחו גרורות). בחלק קטן מהמקרים, הגידול ממוקם בנקודה שחוסמת את דרכי המרה, כתוצאה מכך מופיעה צהבת שמאפשרת לאבחן אותו בשלב מוקדם.

מכיוון שלרוב אין לו רקע גנטי והגורמים לו אינם ידועים בוודאות, אין כיום דרך לאתר מראש אנשים שנמצאים בקבוצות סיכון, אך גם בתחום זה נעשים כיום ניסיונות שונים ורבים ברחבי העולם.

מהם הסימנים המוקדמים שעשויים להצביע על חשד למחלה?

למרות שברוב המקרים סרטן הלבלב בשלביו המוקדמים אינו בא לידי ביטוי קליני, ישנם כמה סימנים מוקדמים שעשויים להעיד על חשד למחלה, ולכן חשוב לבדוק אותם אצל הרופא:

  • צהבת.
  • ירידת משקל ספונטנית ומשמעותית (שאינה תוצאה של דיאטה) – בעיקר בקרב מבוגרים.
  • הופעת סוכרת חדשה בגיל מבוגר – בעיקר כאשר מדובר בסוכרת פתאומית ולא אופיינית.
  • כאבי בטן ו/או כאבי גב חזקים שנמשכים במשך שבועות.

בנוסף לכך, במקרים שבהם יש היסטוריה משפחתית של סוגי סרטן שונים, מומלץ לבצע ייעוץ גנטי מסודר.

מה חדש בתחום הטיפולי בסרטן הלבלב?

החידוש הגדול ביותר בתחום הטיפול בסרטן הלבלב נעוץ באופן שבו משתמשים היום בטכנולוגיות ובטיפולים הקיימים, כגון כימותרפיה והקרנות. כך למשל:

  • במקרים שבהם הסרטן מאובחן בשלב מוקדם - יודעים היום שטיפול כימותרפי אינטנסיבי של כחצי שנה לאחר ניתוח, מגדיל משמעותית את סיכויי ההחלמה ומקטין את הסיכון להישנות הגידול.
  • במקרים שבהם הסרטן מאובחן בשלב מאוחר יחסית שבו הגידול עדיין לא שלח גרורות, אך הוא גדול מידי מכדי שניתן יהיה להוציאו בניתוח – במקרים כאלו יודעים היום שבאמצעות טיפול כימותרפי, לעיתים בשילוב קרינה, ניתן להקטין את הגידול עד שיהיה קטן מספיק כך שניתן יהיה להוציא אותו בניתוח.
  • במקרים שבהם הגידול הוא בשלב גרורתי – מקרים אלו הם אמנם מורכבים יותר, אבל גם כאן ניתן באמצעים טיפוליים שונים לעצור/לעכב את התקדמות המחלה.

הטיפולים המשולבים מאפשרים גם להאריך את תוחלת החיים של החולים, ולא פחות חשוב מכך – לשמור על איכות החיים שלהם ולאפשר להם להמשיך לחיות חיים טובים ומלאים.

אחד הסימנים המוקדמים למחלה הם כאבי בטן ו/או כאבי גב חזקים שנמשכים במשך שבועות. צילום: שאטרסטוק

מהם הטיפולים החדשים שמאפשרים לעכב את התקדמות המחלה?

כאמור, היום כבר יודעים מהן המוטציות שמפעילות את הגידול ועל כן אחד האתגרים הגדולים ביותר שאותו מנסים לפצח חוקרים מכל רחבי העולם, הוא הניסיון לפתח תרופות מכוונות שיעצרו את הפעילות של המוטציות השכיחות ביותר בפרופיל הגנטי של סרטן הלבלב. לאחרונה חלה התפתחות גם בתחום הזה וכבר ישנו רמז לכיוון אפשרי. זה אמנם עדיין מוקדם מאוד, אך ממחיש את העובדה שגם זה עניין של זמן...

לצד המאמצים הכבירים לפתח תרופות מכוונות למוטציות שגורמות לסרטן הלבלב, יודעים היום "לנצל" את התרופות המכוונות שכבר קיימות כנגד חלק מאותן מוטציות. מדובר עדיין בתתי קבוצות קטנות של חולים, שמוערכות יחד בכ-5%-10% מכלל החולים, שלהם ניתן להציע טיפול מכוון בעזרת בדיקות מולקולריות. כך למשל, טיפול אימונותרפי במקרים בהם אותר מצב של MSI-H, או טיפול ביולוגי כנגד מוטציה בגן BRCA. במקרים שבהם החולה נמנה על אחת מאותן קבוצות, שוקלים לתת טיפול מכוון - אימוני או ביולוגי לאחר/בשילוב עם הכימותרפיה.

לסיכום: אמנם טרם נמצאה תרופה לסרטן הלבלב, אך המחקר בתחום מתפתח מאוד והטיפולים שכבר קיימים כיום משנים לחלוטין את מפת המחלה ומאפשרים לחולים להאריך חיים ולשמור על איכות חייהם.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום