אימונותרפיה לטיפול בסרטן: תוצאות מרשימות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מגוון טיפולים אימונותרפיים, שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות, יצרו פריצת דרך ברפואה - ומביאים לעיתים אף לריפוי מוחלט, שלא נראה עד כה בהתמודדות עם סוגים שונים של מחלת הסרטן

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

מחלת הסרטן, על סוגיה השונים, מעסיקה את מיטב המוחות כבר עשרות שנים. לפני כשנה, קיבל זוג מדענים - ג'יימס אליסון האמריקאי וטסוקו הונג'ו היפני - פרס נובל לרפואה על פיתוח תרופות אימונותרפיות, שנועדו לטפל בגידולים סרטניים. התרופות מתבססות על מחקרים שהוכיחו כי גידולים סרטניים מפעילים מנגנונים שונים, כדי להתחמק ממערכת החיסון, וכך מצליחים לשגשג ולגדול בגוף ללא הפרעה. התרופות האימונותרפיות מפריעות לפעילות המנגנונים שמפעיל הגידול על מנת להתחמק מערכת החיסון, כדי לאפשר למערכת החיסון לזהות את הגידול כגורם זר, לפעול נגדו ולחסל אותו, בדיוק כפי שהיא פועלת נגד חיידק או וירוס.

חלק סטנדרטי מהטיפול. צילום: שאטרסטוק

האם הטיפול האימונותרפי מתאים לכל חולי הסרטן?

במשך השנים התגלה שהטיפולים האימונותרפיים יעילים יותר בסוגים מסוימים של סרטן,מאשר בסוגים אחרים, ככל הנראה בשל הבדלים באופי הביולוגי של הגידולים. כך, למשל נמצא כי סרטן עור מסוג מלנומה גרורתית וסרטן כליה גרורתי, מגיבים לטיפולים אלה בצורה מצוינת. כיום הטיפולים האימונותרפיים הם חלק סטנדרטי מהטיפול בגידולים אלה ואף נמצאים בסל התרופות. בנוסף, גם בסרטן ריאה התבררה תרומה ניכרת לשימוש בטיפולים אלה, בפני עצמם או בשילוב עם כימותרפיה. לעומת זאת, בסוגים אחרים של סרטן, למשל בגידולים של מערכת העיכול, השפעת התרופות האימונותרפיות פחותה. נראה כי קיימות תת אוכלוסיות מקרב החולים במחלות אלה, עליהן ניכרת השפעת התרופות, בעוד השאר אינם מושפעים מהתרופות.

כיום מתבצע מחקר עולמי גדול מאוד, שמטרתו למיין את אוכלוסיית החולים ולמצוא מי ירוויחו מהטיפול באופן מקסימלי. המחקר מחפש סמנים ברקמות הגידול הנלקחות בביופסיה, ומנסה לסווג על פיהן מי מהחולים צפוי להגיב לתרופות בצורה הטובה ביותר. בפועל, סמנים אלה יהוו תנאי לקבלת הטיפול. כך, למשל, ממש לאחרונה, אושרה לשימוש בארצות הברית תרופה אימונותרפית לטיפול בחולים עם סרטן ושט. קבלת התרופה מותנית בהימצאות מדד מתאים בגידול של החולה.

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול האימונותרפי הוא עירוי, שניתן דרך הווריד במשך כשעה - שעה וחצי לכל היותר. תדירות הטיפול היא אחת לשבועיים או שלושה שבועות. אין כל מגבלות על המטופל בתקופת הטיפול.

האם הטיפול כרוך בתופעות לוואי?

כמו כל תרופה, גם התרופות האימונותרפיות אינן חפות מתופעות לוואי. קיימות תופעות לוואי כגון: פריחה, הרגשה כללית לא טובה, חולשה . לצידן, עלולות התרופות האימונותרפיות ליצור תופעות לוואי אוטואימוניות (תופעות בהן הגוף תוקף את עצמו) מכיוון שהן מפעילות את מערכת החיסון נגד הגוף. תופעות אלה עשויות להתבטא בשלשולים, בדלקת לא חיידקית בריאות, פגיעה במערכות ההורמונליות כמו תפקוד בלוטת התריס, או בלוטת יותרת הכליה. לעיתים נדירות, ייתכנו תופעות לוואי דומות לתופעות הלוואי של כימותרפיה, כגון: פגיעה בייצור כדוריות הדם האדומות או הלבנות. האפשרות כי יתפתחו תופעות הלוואי האוטואימוניות האמורות מצריכה מעקב וניטור של החולים, מכיוון שללא טיפול תופעות לוואי אלה עשויות לסכן חיים, אך בסך הכל  מהמחקרים שנעשו עולה כי רוב החולים המטופלים באימונותרפיה, סובלים מתופעות לוואי קלות בלבד. מדובר בתופעות לוואי נסבלות הרבה יותר מאשר תופעות הלוואי בעקבות טיפולי כימותרפיה.

מה משך הטיפול הנדרש בתרופות אימונותרפיות?

ברוב המקרים, אם החולה מגיב לתרופות, ניתן יהיה להבחין בתגובה ובשיפור במצב המחלה, תוך כארבעה עד שישה טיפולים, אך הטיפול יימשך כדי לוודא שהתגובה החיובית נמשכת וכי המחלה אינה מתעוררת מחדש. ב-5%-10% מהחולים, בסוגים מסוימים של סרטן, יובילו הטיפולים להיעלמות מוחלטת של המחלה. במקרים אלה, יוגבל הטיפול על ידי קופות החולים וסל הבריאות למשך שנתיים. כלומר: אם במשך שנתיים, אין כל עדות לכך שהמחלה עדיין קיימת, תוכל קופת החולים לדרוש את הפסקת הטיפול.

מהם אחוזי ההצלחה של הטיפול?

כאמור, אחוזי ההצלחה תלויים בסוג המחלה בה ניתן הטיפול. בסרטן העור, 60% מהחולים יגיבו לטיפול בהיעלמות של חלק מהמחלה; 10%-15% יזכו להיעלמות מוחלטת של המחלה, כלומר, עם הזמן הם ייחשבו כאנשים שנרפאו לחלוטין ממחלה גרורתית. מדובר בתוצאה מרשימה, שכמוה לא נשמעה עד לאחרונה. יחד עם זאת, בסוגים אחרים של סרטן, האחוזים עדיין יותר נמוכים.

זיהוי של החולים בעלי הסיכוי הגבוה יותר להגיב לטיפול בהצלחה. צילום: שאטרסטוק

אילו הכנות נדרש המטופל לעשות לקראת הטיפול?

המטופל אינו נדרש לבצע הכנות מיוחדות, מלבד בדיקת ההתאמה, אותה ציינו קודם, הרלוונטית עבור חלק מהמחלות. מטופלים החולים בסרטן המעי הגס, סרטן הקיבה או הלבלב, יידרשו לעבור בדיקה הנקראת MSI, הנמצאת בסל הבריאות, ומאפשרת זיהוי של החולים בעלי הסיכוי הגבוה יותר להגיב לטיפול בהצלחה. מדובר אמנם עדיין בפלח אוכלוסיה קטן מאוד, אבל עבורם יוכלו התרופות האימונותרפיות לתת מענה מוצלח הרבה יותר, מכל טיפולי הכימותרפיה הקיימים כיום.

לסיכום: טיפולים אימונותרפיים מראים הצלחה מרשימה, עד כדי היעלמות מוחלטת של סרטן גרורתי, בסוגים מסוימים של סרטן. בסוגים אחרים של סרטן, נדרשים המטופלים לעבור בדיקת התאמה, מכיוון שרק גידולים מסוימים יגיבו לטיפול האימונותרפי בהצלחה. לטיפול זה, עשויות להיות אמנם תופעות לוואי אוטואימוניות, המצריכות מעקב וניטור של החולה, אך ברוב המקרים החולים יחושו תופעות לוואי קלות, וייהנו מתוצאות טובות הרבה יותר, יחסית לתוצאות המתקבלות בטיפולי כימותרפיה.

ד"ר עופר פורים הוא מומחה לאונקולוגיה ולרדיותרפיה, רופא בכיר באסיא מדיקל ומנהל השירות לגידולי מערכת העיכול ודרכי המין והשתן במערך האונקולוגי בביה"ח הציבורי אסותא אשדוד.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום