האם חולי סוכרת מצויים בסיכון מוגבר לתמותה לא טבעית?

(4)
לדרג

האם מחלת הסוכרת מגבירה את הסיכון לתמותה משנית כתוצאה מצריכת אלכוהול, תאונות דרכים או מעשים אובדניים? מחקר חדש ביקש לבדוק את הקשר בין השניים. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

סוכרת היא אחת המחלות הכרוניות השכיחות בעולם, ששיעורי התחלואה בה נמצאים כל הזמן בעלייה מתמדת. חולי סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר למגוון מצבים וסיבוכים בריאותיים, המעלים את הסיכון שלהם לתמותה. מחקר חדש שנערך לאחרונה בפינלנד ביקש לבדוק האם נוכחות סוכרת מעלה את הסיכון לתמותה משנית על רקע צריכת אלכוהול, תאונות דרכים ומעשי אובדנות. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת European Journal of Endocrinology.

מה כלל המחקר?

מדגם המחקר כלל 434,629 משתתפים (226,372 גברים; 208,148 חולי סוכרת).

משך המעקב הממוצע עמד על 7.1 שנים, ובמהלך תקופה זו תועדו 2,832 מקרי תמותה על-רקע צריכת אלכוהול, 3,187 משנית לתאונות ו-853 מקרי תמותה עקב מעשה אובדני.

ממצאי המחקר תומכים בצורך בטיפול פסיכולוגי שיחתי בקרב חולי סוכרת. צילום: שאטרסטוק

מה עלה מן הנתונים במחקר?

מניתוח הנתונים עלה כי סוכרת לוותה בשיעורי תמותה גבוהים יותר כמעט בכל תוצאי הסיום:

תמותה משנית לאלכוהול - בקרב גברים עם סוכרת תחת טיפול חדש בתרופות פומיות, הסיכון לתמותה משנית לצריכת אלכוהול עלה ב-70%, בעוד שהסיכון היה גבוה כמעט פי 7 בקרב אלו שטופלו באינסולין, בהשוואה לאלו ללא-סוכרת.

בקרב נשים עם סוכרת, הסיכון לתמותה על-רקע צריכת אלכוהול היה אף גבוה יותר, והראה עלייה של 110% עם טיפול פומי ותוצאות שגבוהות פי 10 עם טיפול באינסולין.

הסיבה הנפוצה ביותר לתמותה על-רקע צריכת אלכוהול הייתה שחמת כבד אלכוהולית (45% מכלל מקרי התמותה).

תמותה משנית לתאונות -  הסיבה הנפוצה הייתה נפילה (36%), כאשר שיעורי התמותה היו גם גבוהים יותר בקרב מטופלים באינסולין, הן בגברים (עליה של 110% בסיכון) והן בנשים (עליה של 50% בסיכון).

תמותה עקב מעשה אובדני – שיעורי התמותה היו גבוהים יותר בקרב גברים תחת טיפול באינסולין, בהשוואה לאלו ללא-סוכרת, אך בקרב נשים הסיכון היה גבוה יותר רק בקרב אלו תחת טיפול פומי חדש. ממצאי המחקר האלו עולים בקנה אחד עם סקירה שפורסמה לאחרונה וקבעה כי סוכרת, ובפרט סוכרת מסוג 1, מלווה בסיכון מוגבר לאובדנות.

מהי מסקנת החוקרים?

החוקרים מסכמים וכותבים כי מניתוח הנתונים מהמדגם הארצי הגדול, עולה כי בקרב חולי סוכרת שיעורי התמותה גבוהים יותר משנית לסיבות לא-טבעיות, בהשוואה לאוכלוסיה ללא-סוכרת. הממצאים מדגישים את חשיבות התערבויות פסיכו-סוציאליות בקרב חולי סוכרת בסיכון-גבוה.

מהי השורה התחתונה?

בקרב חולי סוכרת תועדו שיעורים גבוהים יותר של תמותה בעקבות מעשה אובדני, צריכת אלכוהול ותאונות דרכים, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כאשר הסיכון גבוה במיוחד בקרב אלו שמטופלים באינסולין.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום