יישור שיניים: למען הבריאות והאסתטיקה

(2)
לדרג
תוכן מקודם

שיניים עקומות אינן מהוות רק מטרד אסתטי, אלא עלולות לפגוע בבריאות השיניים, החניכיים ומפרקי הלסת. רופא שיניים בעל התמחות באורתודונטיה (יישור שיניים) יתאים לכם אישית את הטיפול המתאים ביותר

רופא שיניים
077-2311116 (מספר מקשר)

אורתודונטיה (יישור שיניים) היא התמחות ברפואת שיניים, העוסקת במחקר ובטיפול בפגמים בסגירת הפה, הנגרמים כתוצאה מאי סדירות של השיניים, מחוסר התאמה בין הלסתות או משתי הסיבות.

מהו טיפול אורתודונטי?

טיפול אורתודונטי הוא טיפול שמטרתו לתקן פגמים שונים בצורת המשנן (קו השיניים בפה), במטרה ליישר את השיניים על גבי הקשת. הטיפול האורתודונטי הוא טיפול שמותאם באופן אינדיבידואלי ויכול להתמקד בעקירת שיניים בלבד, או בשליטה ושינוי של מנח השיניים בתוך עצם הלסת.

תנאי הכרחי לשמירה על בריאות השיניים. צילום: שאטרסטוק

חשיבות הטיפול האורתודונטי

בניגוד לדעה הרווחת, החשיבות של טיפולי אורתודונטיה אינה אסתטית בלבד, אלא גם רפואית, מאחר שמשנן שאינו ישר אינו מאפשר סגירה נכונה של השיניים, המהווה תנאי הכרחי לתפקוד תקין של מערכת הלעיסה כולה ותנאי הכרחי לשמירה על בריאות השיניים, בריאות החניכיים ובריאות מפרקי הלסת.

מתי נדרש טיפול אורתודונטי?

טיפול אורתודונטי נדרש במצבים שונים, שבהם המשנן אינו אחיד ו/או אינו ישר. כך, למשל, במקרים הבאים:

  • קשת השיניים על גבי אחת הלסתות, הלסת העליונה או הלסת התחתונה, אינה ישרה.
  • המשנן העליון והמשנן התחתון אינם מקבילים, באופן שיוצר רווח בין השיניים העליונות לשיניים התחתונות.
  • כאשר השיניים צפופות מדי.
  • כאשר השיניים מרווחות מדי.
  • כאשר יש שיניים "כלואות" ובעוד מקרים.

במקרים אלה, כדי לאפשר סגירה טובה של הלסתות ולקבל מראה חיוך אסתטי, נדרש טיפול אורתודונטי מותאם.

סוגי טיפולים אורתודונטיים

קיימים סוגים שונים של טיפולים אורתודונטיים, באמצעותם ניתן לתקן את השיניים ה"עקומות" ו/או להזיז אותן למקום הנכון. בחלק מהמקרים, למשל כשהשיניים צפופות, יתמקד הטיפול האורתודונטי בעקירת שיניים בלבד. זהו טיפול שמטרתו לאפשר ליתר השיניים "להתרווח" על גבי הקשת באופן טבעי.

במקרים אחרים, למשל כשזווית השיניים על גבי אחת הקשתות נוטה כלפי חוץ, יתמקד הטיפול האורתודונטי בשינוי מנח השיניים בתוך עצם הלסת. זאת, על ידי שימוש ב"גשר", שמטרתו לדחוף את השיניים למקום הרצוי.

 טיפול שמותאם לכל מטופל באופן אישי. צילום: שאטרסטוק

התאמת הטיפול האורתודונטי

טיפול אורתודונטי אינו "טיפול מדף", אלא טיפול שמותאם לכל מטופל באופן אישי, בהתאם למצב השיניים שלו ולתוצאה הסופית שהוא מצפה לקבל. כיום קיימים סוגים שונים של טיפולים אורתודונטיים, שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. לכן, לתהליך האבחון והייעוץ יש חשיבות רבה.

כדי להתאים למטופל את סוג הטיפול האורתודונטי הנכון ביותר עבורו, נלקחים בחשבון פרמטרים רבים, כגון:

  • מצב השיניים הנוכחי: האם הבעיה היא שיניים צפופות, מרווחות, כלואות, או פער במיקום השיניים על גבי הלסת התחתונה ועל גבי הלסת העליונה?
  • סוג הבעיה: האם הפגם הקיים בשיניים מהווה בעיה תפקודית (למשל: חוסר יכולת לסגור את הפה "כמו צריך") או בעיה אסתטית בעיקרה?
  • רצון המטופל: מהן ציפיות המטופל ביחס לתוצאה הסופית?
  • אורח חייו של המטופל: האם המטופל מעוניין בטיפול "בלתי נראה", למשל באמצעות סמכים אחוריים או גשר שקוף, או שאין מבחינתו בעיה עם גשר קדמי? וכו'.

לכל אחד מהפרמטרים האמורים, יש חשיבות. תפקידו של רופא השיניים המתמחה באורתודונטיה הוא לראות את התמונה המלאה, לשקלל את כל הנתונים ולמצוא את הפתרון האפשרי הטוב והרצוי ביותר למטופל.

לסיכום: לטיפול אורתודונטי יש חשיבות רבה, מעבר לפן האסתטי, מאחר שהוא מאפשר להשיב ו/או לשפר את תפקודי הפה השונים ולהביאם לידי תפקוד מיטבי.

 

ד"ר אלנבולסי אספרנסה הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום