האם באמת צריך לצום לפני בדיקת שומנים בדם?

(0)
לדרג

עומדים לבצע בדיקת כולסטרול וטריגליצרידים בדם? ודאי הנחו אתכם להקפיד על צום של לפחות 12 שעות לפני הבדיקה. מחקר חדש ביקש לבחון אם יש צורך ממשי לבצע את הבדיקה על קיבה ריקה

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

ברוב המקרים כאשר אנו עומדים לפני ביצוע בדיקת דם לבחינת פרופיל השומנים בדם, אנו מקבלים הנחיה מאחות קופת החולים להקפיד על צום של לפחות 12 שעות. צום כזה הוא לא תמיד פשוט עבור הנבדקים, למשל ילדים קטנים או קשישים, ולכן עולה השאלה – האם באמת יש בו צורך אמיתי? האם תוצאות בדיקה שנערכה ללא צום יפגעו בהערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם?

תוצאות מחקר חדש שביקש לבדוק את הנושא פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Internal Medicine.

מהי מטרת המחקר?

החוקרים ביקשו להשוות את רמות השומנים בדם בזמן צום ולא-בצום עם תוצאות מחלות לב וכלי דם, ולבחון האם בדיקת דם ללא צום, במקום הערכת פרופיל הכולסטרול בצום, עלולה להוביל להערכה שגויה לגבי הצורך בטיפול תרופתי לאיזון רמות השומנים בדם.

צום לפני הבדיקה לרוב אינו משפיע על רמות השומנים בדם. צילום: שאטרסטוק

מה כלל המחקר?

המשתתפים במחקר השלימו מדידת רמות שומנים בדם בעת צום וכן לא בצום, במרווח של ארבעה שבועות. בכל המשתתפים לא תועדה היסטוריה של מחלות לב וכלי דם והם היו במעקב לאורך כשלוש שנים.

התוצא העיקרי שנבדק במחקר היה אירועים לבביים, ובנוסף בחנו החוקרים מספר מחלות לב וכלי דם, בהם: התקף לב, אירוע מוחי ותמותה עקב טרשת עורקי הלב.

מה עולה מן המחקר?

בקרב 8,270 משתתפים במחקר (82% מהם גברים, בגיל ממוצע של 63 שנים), הדגימות שנערכו לא בצום הדגימו רמות טריגליצרידים גבוהות באופן מתון ורמות כולסטרול דומות, בהשוואה לדגימות בצום.

החוקרים מדווחים כי לא תועד הבדל בהיקף הסיכון למחלות לב על-בסיס רמות שומנים בדם בזמן צום או שלא בזמן צום. יתרה מזאת, תועדה דרגת התאמה גבוהה בסיווג המטופלים לקטגוריות סיכון למחלות לב וכלי דם, על-בסיס בדיקות שומנים בדם בצום או שלא בזמן צום.

 

מהי מסקנת החוקרים?

ממצאי המחקר קובעים כי צום לרוב אינו משפיע על רמות השומנים בדם, ולכן ביצוע בדיקת דם להערכת פרופיל השומנים זמן קצר לאחר-ארוחה אינו צפוי להוביל להערכה שגויה של הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מהי השורה התחתונה?

על מנת להעריך את הסיכון לאירועים לבביים ולקבוע את הצורך בטיפול (כולל טיפול תרופתי), אפשר  למדוד את רמת השומנים בדם גם ללא צום.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום