רפואת שיניים: הכירו את הגישה המולטידיסיפלינרית המשפרת את איכות הטיפול

(1)
לדרג
תוכן מקודם

עם התפתחות הטכנולוגיה והרפואה, עולה גם הדרישה לטיפולי שיניים מתקדמים ונטולי פשרות. הגישה המולטידיספלינרית מאפשרת לכל מטופל ליהנות מהטיפול הטוב והמדויק ביותר. הנה כל מה שחשוב לדעת אודותיה

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
077-2311087 (מספר מקשר)

עולם הרפואה הולך ומתפתח ועימו משתכללות גם הגישות המאפשרות להעניק לכל מטופל את הטיפול הטוב והמתקדם ביותר, המותאם לצרכיו האישיים. גם בתחום רפואת השיניים מתגברת הדרישה לטיפולים איכותיים ומתקדמים יותר, ומכאן נולדה הגישה המולטידיספלינרית.

קיים צורך בשינוי בגישת הטיפול. צילום: שאטרסטוק

מהי גישה מולטידיספלינרית בטיפולי שיניים?

בעבר, רופא השיניים היה מעין "חייל אוניברסלי", שביצע את כל סוגי הטיפול הנדרשים עבור המטופלים. הודות לטכנולוגיות מתקדמות ולידע הרפואי הנרחב, הבינו בעולם רפואת השיניים כי קיים צורך בשינוי בגישת הטיפול. הגישה המולטידיספלינרית היא שיטה חדשנית, המשלבת בין מספר תחומי ידע ברפואת השיניים, ומאפשרת למטופל ליהנות מטיפול שיניים ברמה מתקדמת. השיטה פועלת באמצעות שילוב של מספר רופאי שיניים, אשר כל אחד מהם מתמחה בתחום מסוים. בזכותה, המטופל נהנה מתוצאות טובות מאוד - הן ברמה התפקודית, הן ברמה הבריאותית והן ברמה האסתטית.

למי זה מתאים?

לכל מי שזקוק לטיפול שיניים מורכב וארוך, או למטופלים שמעוניינים לקבל חוות דעת מקצועית לגבי בניית תכנית טיפולית מותאמת אישית.

איך זה עובד?

המטופל מגיע למרפאה למטרת טיפול שיניים. במהלך ההכרות הראשונית, רופא השיניים המטפל האישי משוחח עימו, מקשיב לבקשות מיוחדות ודואג לתאם מולו ציפיות. לאחר איסוף מידע ראשוני, לרבות בדיקות והדמיות רלוונטיות, נבנית תכנית הטיפול, שמטרתה היא כאמור  להשיג את התוצאה תפקודית והאסטטית הטובה ביותר. באחריותו של הרופא המטפל לחלק את תכנית הטיפולים לשלבים. לאחר מכן, כל אחד מהשלבים נמצא תחת אחריותו של רופא מומחה, או רופא המתמחה בתחום מסוים. בסופו של התהליך, הרופא המטפל מרכז ועוקב אחר ביצוע כל שלבי הטיפול, עד לשביעות רצונו של המטופל.

כיצד לדוגמה העניין מתבטא בפועל?

ניקח למשל מקרה שבו במהלך הבדיקה הראשונית, רופא השיניים האישי מתרשם כי המטופל סובל ממחלת חניכיים. על מנת להתקדם בתוכנית, הוא יחליט שקיים צורך בהתערבות של מומחה לחניכיים, שיוכל לייצב את מצב החניכיים לפני המשך הטיפול המשקם. והנה דוגמה נוספת: רופא השיניים האישי בודק את המטופל ומבחין בטיפולי שורש ישנים עם סימני דלקת. לפני שהוא פונה להחלפת הכתרים הישנים בחדשים, הוא מפנה את המטופל לבצע חידוש של טיפולי השורש אצל מומחה לטיפולי שורש. חשוב לציין, כי אסור להתעלם מהמצב הבריאותי של המטופל,  ולכן כאשר רופא השיניים האישי מבצע בירור רפואי לפני תחילת הטיפולים ומזהה מחלה כרונית כמו מחלת לב, סוכרת לא מאוזנת או מחלת רקע אחרת, הוא יפנה את המטופל למומחה ברפואת הפה, אשר ימליץ על שינוי או התאמת תכנית הטיפול למצב הרפואי של המטופל.

מהו יתרונה של השיטה המולטידיספלינרית?

שיטת טיפול מסוג זה, משלבת מספר מומחים בהתאם לצורך, וכך מאפשרת למטופל ליהנות מתוצאות מתקדמות ומדויקות, ואף ממזערת סיכונים הכרוכים בביצוע פרוצדורות מסוימות.

האם כל המומחים הרלוונטיים נמצאים באותה המרפאה? 

אין ספק שכאשר מרפאת השיניים הרלוונטית מאגדת בתוכה מספר מומחים המתמחים בתחומי ידע שונים, העניין תורם להתנהלות לוגיסטית קלה ונוחה יותר עבור המטופל. עם זאת, במקרים שבהם הרופאים אינם נוכחים במרפאה, רופא השיניים האישי יוכל להפנות את המטופל למרפאתם או לחלופין לבית החולים הרלוונטי, שבו ניתן יהיה לבצע את הפרוצדורה הנדרשת. בתום הטיפולים המכינים במרפאות חוץ, המטופל חוזר למרפאת האם לשם השלמת הטיפול המתוכנן.

 המטופל נהנה מהטיפול הטוב ביותר. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להתחיל בטיפול בגישה המולטידיספלינרית?

ניתן לברר במרפאת השיניים הרלוונטית האם היא פועלת בהתאם לשיטה המולטידיספלינרית ובהתאם לכך לתאם תור לייעוץ ראשוני.

 

לסיכום: כיום מבינים יותר מאי פעם כי טיפול שיניים מקצועי ומתקדם דורש שילוב בין מספר תחומי ידע. הגישה המולטידיספלינרית מאפשרת לצוות של מספר מומחים להעניק טיפול לאותו המטופל, בהתאם לצרכיו המשתנים. בדרך זו, המטופל נהנה מהטיפול הטוב ביותר, שבסופו של דבר מאפשר לו להשיג את התוצאה הבריאותית והאסתטית הטובה ביותר.

 

ד"ר גולדמן יולי, רופא שיניים ומומחה ברפואת הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום