האם שינה על הגב מזיקה להריון?

(2)
לדרג

האם לתנוחת השינה של נשים הרות יש השפעה הסיכון לסיבוכים במהלך ההריון? מחקר שנערך לאחרונה ביקש לבדוק את הסוגיה. התוצאות בפנים

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

לעיתים קרובות רופאים ממליצים לנשים הרות לשכב על צד שמאל, מתוך הנחה כי שינה בתנוחות אחרות עלולה לדחוס את כלי הדם ברחם ולגרום לירידה בזרימת הדם ברחם. אבל האם יש משמעות אמתית לתנוחת השינה של האישה ההרה על מהלך ההריון ותקינותו?

מחקר שנערך לאחרונה ביקש לבחון את הנושא. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת האמריקאי Obstetric & Gynecology.

מה כלל המחקר?

החוקרים בחנו נתונים של 8,709 נשים הרות, אשר השלימו לפחות שאלון אחד בנושא שינה לפני שהגיעו לשבוע 30 של ההיריון.

החוקרים גם בחנו את תנוחות השינה באופן אובייקטיבי בתת-קבוצה של נשים אשר השלימו בדיקת שינה בבית להערכת בעיות נשימה בשינה.

מנתוני השאלונים עלה כי 1,903 נשים (22%) חוו סיבוכים חמורים, דוגמת לחץ דם גבוה באופן מסוכן, לידת מת או לידת תינוק קטן לגיל ההריון.

המחקר לא נועד להוכיח אם או כיצד תנוחת השינה עשויה להשפיע ישירות על תוצאות ההריון. המחקר גם לא נועד לבחון את הקשר בין תנוחת שינה ובין סיבוכים בשבועות האחרונים של ההריון.

צילום: שאטרסטוק

מהן המסקנות שעולות מן הנתונים?

מהממצאים עולה כי תנוחות השינה בהן הנשים נרדמו או תנוחות השינה שבהן התעוררו לא השפיעו על הסיכון לסיבוכים. כמו כן, בקרב נשים שישנו על צד ימין או על הגב לא תועד סיכוי גבוה יותר לסיבוכים חמורים, בהשוואה לנשים שישנו על צד שמאל.

בתת הקבוצה של נשים שעברו בדיקת שינה בביתן, לא תועד הבדל משמעותי בסיכון לסיבוכי הריון, בין אם ישנו על הגב לאורך למעלה ממחצית מהזמן, או פחות מכך.

מהי השורה התחתונה?

המומחים מאמינים כי ממצאי המחקר מספקים מקור להרגעה לנשים וכי הן יכולות לשכב בצורה שהכי נוחה להן, ללא חשש כי תנוחת השינה תשפיע על הסיכון לסיבוכי הריון.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום