טיפולים אורתודונטיים: כל השיטות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התאמה מדויקת של יישור שיניים למטופל היא אומנות לשמה: קיימות ארבע שיטות יישור שיניים מרכזיות ושיטה נוספת עבור ילדים. כיצד משיגים התאמה מושלמת של השיטה למטופל? מדוע מומלץ שלא להשתמש בשיטה הקלאסית?

רופאת שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה)
072-3254101 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות, התפתח מאוד תחום הטיפולים האורתודונטים ליישור שיניים. כך, אם בעבר נעשה הטיפול בשיטה אחת, הרי שכיום קיימות שיטות רבות ושונות, שלכל אחת מהן יתרונות. לכן, בחירת שיטת הטיפול האורתודונטי צריכה להיעשות באופן אינדיבידואלי לכל מטופל, מתוך היכרות וניסיון של רופא השיניים עם מגוון השיטות השונות.

מגוון לא מבוטל של שיטות לטיפולי יישור שיניים. צילום: שאטרסטוק

טיפולים אורתודונטיים: 5 סוגים עיקריים

כאמור, קיים כיום מגוון לא מבוטל של שיטות לטיפולי יישור שיניים (טיפולים אורתודונטיים) שניתן לחלק לחמישה סוגים עיקריים:

  • טיפולים אורתודונטיים בשיטה הקלאסית (Traditional);
  • טיפולים אורתודונטיים מתקדמים ללא עקירות בטכנולוגיית Damon system;
  • טיפולים אורתודונטיים בלתי נראים באמצעות סמכים לינגואליים (Lingual Appliances);
  • טיפולים אורתודונטיים באמצעות קשתיות שקופות (Aligners);
  • טיפולים אורתודונטיים מניעתיים לילדים. (אורתופדים )

טיפולים אורתודונטיים בשיטה הקלאסית (Traditional

הטיפול האורתודונטי המוכר והוותיק ביותר הוא יישור שיניים בשיטה הקלאסית, המתבצע ע"פ פרוטוקול ותיק, בן כ-100 שנה, ששופר רק מעט במשך הזמן. השיטה הקלאסית אמנם יעילה וזולה באופן יחסי לשאר השיטות, אך לרוב מחייבת עקירת שיניים ושימוש במכשירי עזר מכאניים, כגון: רסן ודומיו.

ממצאים של מחקרים רבים, שנעשו בשנים האחרונות, מצביעים על כך שהחיסרון הגדול ביותר של השיטה הקלאסית, טמון דווקא בעוצמת חוט המתכת המחבר בין הסמכים: ע"פ מחקרים, החוטים - באינטראקציה עם הסמכים - מפעילים כוח רב מדי על השיניים, שבמהלך הזמן גורם לספיגת עצם ו/או לפגיעה בשורשי השן, או איבוד חיות השן .

טיפולים אורתודונטיים מתקדמים בטכנולוגיית Damon system  

טיפולי יישור שיניים בטכנולוגיית Damon system הם הטיפולים האורתודונטיים החדשים והמתקדמים ביותר הקיימים כיום.

טכנולוגיית ה-Damon system החדשנית מקצרת את משך תהליך יישור השיניים בכ-50%, אינה דורשת שימוש במכשירי עזר מכניים, אינה כרוכה בכאב, ולרוב אינה דורשת עקירת שיניים ו/או ניתוחים. יתרונה הגדול ביותר טמון בסמכים המיוחדים שבהם משתמשים, המפחיתים משמעותית את עוצמת המשיכה של החוט המתכתי. כך, נמנעת ספיגת העצם והפגיעה בשורשים. הטיפולים האורתודונטיים בטכנולוגיית Damon system יעילים מאוד. רוב רופאי השיניים כבר עושים בהם שימוש במקום הטיפולים בשיטה הקלאסית.

ממקמים מאחורי השיניים. צילום: שאטרסטוק

טיפולים אורתודונטיים בלתי נראים באמצעות סמכים לינגואליים (Lingual Appliances)

שיטת יישור שיניים פופולרית נוספת היא הטיפול האורתודונטיבאמצעות סמכים לינגואליים, אותם ממקמים מאחורי השיניים, באופן שהקנה להם את הכינוי "סמכים בלתי נראים", או "גשר פנימי".

הטיפול בשיטה זו מתאפשר באמצעות מספר טכניקות שונות, שהמוכרות שבהן:

  • אינקוגניטו: בטכניקה זו, הסמכים האחוריים עשויים מזהב ומתוכננים באופן ממוחשב.
  • אי ברייס: טכניקה נוספת ומתקדמת, שבה הסמכים מתקדמים יותר ונקשרים מעצמם.
  • MTM: סמכים ייעודיים, המתאימים כטיפול "תיקון" למי שכבר עבר טיפול אורתודונטי בעבר, והתרחשה אצלו חזרה קלה של השיניים למקומם לפני הטיפול.

טיפולים אורתודונטיים באמצעות קשתיות שקופות (Aligners)

בשיטת יישור שיניים זו, במקום סמכי המתכת הרגילים, נעשה שימוש בפלטות נשלפות של קשתיות (סמכים) שקופות. טכנולוגיה זו קיימת משנת 1984 ומבוססת על אורתודונטיה ממוחשבת, בה מדפיסים את הפלטות השקופות במדפסת תלת ממד, בהתאמה אישית לכל מטופל.

השיטה הפופולרית ביותר כיום של הקשתיות השקופות היא שיטת אינויזליין (Invisalign), אך לצדה קיימות שיטות פופולריות נוספות ובהן: שיטת אירוק (iRok), שיטת אליגנר (Inman Aligner) ועוד. היתרון בשיטה זו - שיטת אינויזליין (Invisalign) - הוא בעיקר בפן האסתטי, מאחר שמדובר בקשתיות שקופות, שאינן בולטות לעין. עם זאת, חשוב לדעת כי שיטה זו אינה מתאימה בכל המקרים. לכן, חשוב לבחון כל מקרה לגופו. כך, למשל: שיטת הקשתיות  השקופות אינה מתאימה במקרים שבהם יש צורך לסובב שיניים או לטפל בשיניים כלואות, ובמקרים שבהם הקשת עקומה מאוד או הלסת צרה מאוד.

טיפולים אורתודונטיים מניעתיים לילדים

לצד הטיפולים האורתודונטיים שהוזכרו לעיל, קיימים גם טיפולים אורתודונטיים ייעודיים לילדים בני 10-6, שמטרתם למנוע התפתחות של לסתות שאינן שוות. בטיפולים אלה, נעשה שימוש במקרים שבהם מאבחנים בשלב מוקדם כי יש חוסר איזון בהתפתחות הלסתות, מה שעלול לגרום לכך שלסת אחת תהיה גדולה/קטנה יותר מהשנייה.

לסיכום: תחום האורתודונטיה התפתח מאוד בעשורים האחרונים. מגוון השיטות הקיימות כיום מאפשר להתאים לכל מטופל את השיטה הנכונה ביותר עבורו. לכן, יש חשיבות רבה לביצוע הטיפול אצל רופא שיניים שמיומן בטיפול במגוון שיטות ולא רק בשיטה אחת, כך שיוכל להתאים את השיטה הנכונה ביותר עבור המטופל, מתוך ראייה אובייקטיבית ורחבה.

 

ד"ר דיאמנד צ'רנה היא רופאת שיניים, מבצעת טיפולי אורתודונטיה במגוון שיטות.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום